GRIP 2 Zeer Grote brand (fabrikant aanmaakblokjes Fire-up) Laarakkerweg - Oisterwijk 20-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand (fabrikant aanmaakblokjes Fire-up) Laarakkerweg - Oisterwijk 20-06-2013  (gelezen 17293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Enorme brand verwoest aanmaakblokjesfabriek Fire-Up in Oisterwijk
Enorme brand verwoest aanmaakblokjesfabriek Fire-Up in Oisterwijk
 omroepbrabant    
Gepubliceerd op 20 jun 2013
Citaat
Het is nog niet bekend waardoor de grote brand bij Fire-Up in Oisterwijk is ontstaan. Vanochtend vroeg brak er brand uit bij het bedrijf dat aanmaakblokjes en briketten voor de barbeque maakt. In eerste instantie werd gedacht dat er gevaarlijke stoffen in de rook zaten, maar dat bleek loos alarm
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: EricSeugling link=msg=1175841 date=1371750019
Je moet NL Alert zien als een van de commnicatiemiddelen die ingezet kunnen worden voor het waarschuwen van de bevolking. Het WAS systeem wordt nog zelden gebruikt, de impact van het gebruik is groot op de beleving van het incident door mensen. Daarnaast vertonen mensen die met het WAS worden gewaarschuwd vaak het verkeerde gedrag, de bedoeling is ramen en deuren dicht, luisteren naar calamiteitenzender. In de praktijk gaan mensen vaak naar buiten om te kijken wat er aan de hand is.
Ik heb begrepen dat nl-alert een aanvulling is op de WAS om mensen extra te informeren. Ik ben benieuwd of er ook onderzocht wordt hoeveel omwonenden het bericht tijdig hebben gelezen. Ben niet tegen het idee van nl-alert maar wel tegen het gebruik van een systeem met te weinig ontvangers.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: JJ75 link=msg=1175890 date=1371754830
Ik heb begrepen dat nl-alert een aanvulling is op de WAS om mensen extra te informeren. Ik ben benieuwd of er ook onderzocht wordt hoeveel omwonenden het bericht tijdig hebben gelezen. Ben niet tegen het idee van nl-alert maar wel tegen het gebruik van een systeem met te weinig ontvangers.

Goed, laat ik het dan anders vragen. Wat had men dan moeten doen, de sirenes laten loeien?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Een aanzienlijke groep telefoons is nog niet geschikt voor NL-alert, een nog veel grotere groep moet ingesteld worden maar is dat nog niet. Nederlanders zien de campagne wel maar maar velen maken hun telefoon niet geschikt. Van de pak-hem-beet 21.7 miljoen aansluitingen (eind 2012) ontvingen slechts 1.4 miljoen afgelopen jaar het landelijke proef alarm. Dat is nog geen 1 op 15.
Als je de burger dan van informatie wil voorzien zal je meer middelen zoals Burgernet of de WAS moeten activeren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Hunter link=msg=1175891 date=1371755097
Goed, laat ik het dan anders vragen. Wat had men dan moeten doen, de sirenes laten loeien?
Ja of geluidswagens. Het is nog te vroeg voor alleen nl-alert. Het systeem staat nog qua bereik in de babyschoenen. Apple gaat niet eens meewerken aan het systeem.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Goed, laat ik het dan anders vragen. Wat had men dan moeten doen, de sirenes laten loeien?

Goed, laat ik het anders vragen. Waarom zouden mensen die niet aangemeld zijn niet gewaarschuwd hoeven te worden?
Het is geen algemeen informatie kanaal, maar juist voor waarschuwingen.

Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: zwelgje link=msg=1175904 date=1371757134
Goed, laat ik het anders vragen. Waarom zouden mensen die niet aangemeld zijn niet gewaarschuwd hoeven te worden?
Het is geen algemeen informatie kanaal, maar juist voor waarschuwingen.

Was er een noodzaak om het systeem te gebruiken, of werd het gewoon gebruikt "omdat het kan"?
Ik heb het idee dat dit groter wordt gemaakt dan het is. Ik ontvang zelf ook geen NL Alert en zal er eerlijk gezegd niet wakker van liggen. Er is toch geen enkel systeem wat daadwerkelijk iedereen zal bereiken. Alleen een combinatie van systemen kan het overgrote deel van de bevolking bereiken, maar die discussie loopt in een ander topic al...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik denk er dus anders over.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Hunter link=msg=1175908 date=1371757703
Was er een noodzaak om het systeem te gebruiken, of werd het gewoon gebruikt "omdat het kan"?

Dat is inderdaad de vraag!  ;)
Maar dat roept ook de vraag op of het gebruik van NL alert  in de praktijk overeenkomt met de theorie die naar burgers wordt gecommuniceerd. Niet dat het per se "fout" is van de praktijk mensen, maar iets waar aandacht aan moet worden besteed.

NL Alert wordt gepresenteerd als waarschuwings systeem in aanvulling op WAS waarschuwing. Dus als burger trek ik de conclusie dat ik het niet per se nodig heb, en kan vertrouwen op het WAS systeem.
Wil ik toch meer weten over veiligheids incidenenten, dan is er twitter, persberichten e.d. Maar dan wordt er toch iets verstuurd over NL alert. Moet ik me dan zorgen maken dat ik niet over de juiste communicatie kanalen beschik?

(Bekijk het dus niet vanuit de hulverleners, maar wat het gevolg is voor een burger. Nogmaals, dat maakt het niet per se "fout". Ik vraag het niet als vingertje achteraf, maar het werpt wel een vraag op die alleen de betrokkenen kunnen beantwoorden. )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: zwelgje link=msg=1175915 date=1371759047
Dat is inderdaad de vraag!  ;)
Maar dat roept ook de vraag op of het gebruik van NL alert  in de praktijk overeenkomt met de theorie die naar burgers wordt gecommuniceerd. Niet dat het per se "fout" is van de praktijk mensen, maar iets waar aandacht aan moet worden besteed.

NL Alert wordt gepresenteerd als waarschuwings systeem in aanvulling op WAS waarschuwing. Dus als burger trek ik de conclusie dat ik het niet per se nodig heb, en kan vertrouwen op het WAS systeem.
Wil ik toch meer weten over veiligheids incidenenten, dan is er twitter, persberichten e.d. Maar dan wordt er toch iets verstuurd over NL alert. Moet ik me dan zorgen maken dat ik niet over de juiste communicatie kanalen beschik?

(Bekijk het dus niet vanuit de hulverleners, maar wat het gevolg is voor een burger. Nogmaals, dat maakt het niet per se "fout". Ik vraag het niet als vingertje achteraf, maar het werpt wel een vraag op die alleen de betrokkenen kunnen beantwoorden. )
Helemaal mee eens!