Dat mag, maar alleen voor eigen gebruik; Het filmen op zich mag dus, maar door het op Youtube te zetten is deze regel dus overtreden:
Eigen gebruik wil niet per se zeggen dat je het niet op Internet mag zetten. Zo kan ik een vakantie foto genomen op Schiphol op mijn Facebook of Flicker zetten, als onderdeel van mijn vakantie album wat zichtbaar is voor anderen. Maar ik mag dan geen toestemming geven aan anderen om die afbeelding te gebruiken.
Eens, maar dat verklaart nog niet meteen waarom ze wordt aangehouden...
V.w.b. de dame van het filmpje: Zoals de woordvoerder aangeeft is ze aangehouden, omdat het vermoeden bestond dat ze bij de man hoorde.
De opmerkingen van de dame over de aanval van de "duikbril" man laat ik voor wat ze zijn. Zulke opmerkingen van omstanders lees ik bijna elke dag wel bij berichten/fotos/filmpjes over het aanhouden van een persoon. Wel mis ik het gebruikelijke Alu hoedje....
Maar ik ben erg benieuwd naar de grond van de aanhouding, vooral omdat het een tijd na het incident is. "Horen bij" is op zich niet strafbaar. (Natuurlijk kan ik ook wel genoeg redenen speculeren die wel grond voor aanhouding zijn, maar ik houd het graag bij feiten..)
Ik heb nog niets in het BPS gelezen over deze zaak, maar het bekijken van het Youtube-filmpje en haar Facebook gaf al voldoende aanleiding om te vermoeden dat zij bij de man hoorde.
Tenzij jij meer van haar vermoedelijke
Facebook pagina kan zien dan ik, trek ik daar geen conclusie uit dat ze bij de man hoorde.
Wel kan ik me voorstellen dat de Mareschaussee haar misschien herkende van protesten waar zij aanwezig is geweest...
Ik wordt altijd een beetje kriebelig als omstanders opeens beginnen te roepen dat ze recht hebben op persvrijheid en vrije nieuwsgaring, alsof ze opeens cameraman zijn voor een of andere regionale omroep. Dat lijkt vaak opeens een reden voor ze om dichter bij te mogen komen of om in de weg te gaan lopen. Het klinkt uiteraard wel heel leuk op je filmpje...
Iedereen heeft ook recht op vrije nieuwsgaring. Wat inderdaad geen excuus is om in de weg te lopen of dichter bij te komen dan wenselijk is voor veiligheid van alle betrokkenen of uit oogpunt van opsporing/onderzoek. Maar goed dat is weer een andere discussie waar al veel topics over bestaan.
Einde afgesplitste berichten.