Veilige afzetting bij wegwerkzaamheden nét na einde snelweg?

Auteur Topic: Veilige afzetting bij wegwerkzaamheden nét na einde snelweg?  (gelezen 8200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Beste medeforumgenoten,

Hierbij de vraag aan met name onze verkeersspecialisten en wegwerkers en weginspecteurs, maar ook andere kunnen hun reactie geven natuurlijk.

Het gaat om het volgende.
Hier onder zie je 4 foto’s van de A12 Links Afrit 3 Bezuidenhout en Mariahoeve.
1. A12 Afrit 3 Bezuidenhout – Mariahoeve (Normale situatie).
2. Aangepast 01 A12 Afrit 3 Bezuidenhout – Mariahoeve (Situatie toen wij aankwamen en de dagploeg naar huis ging).
3. Aangepast 02 A12 Afrit 3 Bezuidenhout – Mariahoeve (Situatie nadat Gemeente man de afzetting aangepast had).
4. Zoals ik denk dat de afzetting had moeten staan waardoor het wel veilig is.

Tekening 1:


Tekening 2:


Tekening 3:


Tekening 4:


De pijlwagen waar ik het op tekening 2 + 3 over heb is onderstaande.


Persoonlijk ben ik het volgende van mening.

Deze afzetting zoals de gemeente man te zien op tekening 3 geplaatst heeft was totaal NIET:
1 Veilig.
2 Confrom richtlijnen c.q. eisen die de CROW dan wel RWS voorschrijft voor het plaatsen van een afzetting.

Wat ik weet moet als je de afzetting van tekening 2 wilt aanpassen naar de afzetting van tekening 3, aanpassen zoals ik het getekend heb op tekening 4.

De Pijlwagen moet op rijstrook 1 ( de linker linksafstrook ) staan met er voor de Andreasstrips schuin gelegd van links laag naar rechts hoog.
Vervolgens rechts van 1e Pijlwagen een aantal geleidebakens tot aan linker voorzijde 2e Pijlwagen.
Dan 2e Pijlwagen op rijstrook 2 ( de rechter linksafstrook ).
Vervolgens rechts van 2e Pijlwagen een aantal geleidebakens tot aan linker voorzijde 3e Pijlwagen.
Dan 3e Pijlwagen op rijstrook 3 gevolgd door geleidebakens tot aan de haaientanden.

De man van de Gemeente vroeg of mijn maat of ik op de afrit buiten de afzetting bij de pijlwagen wilde gaan staan om het verkeer in de gaten te houden.
Dat heb ik geweigerd op grond van onze veiligheid die in het geding was ondanks dat er op de uitvoegstrook en uiteindelijk de afrit zelf er een getrapte snelheidsverlaging was van 70 km/u naar 50 km/u naar 30 km/u middels de borden.

Het verkeer paste namelijk niet de snelheid aan naar wat er op de borden stond en kwam rustig met minimaal 50 km/u aanrijden.
Tevens stonden de 30 km/u borden pas op de plek waar op tekening 2 de pijlwagen stond.
Dus naast de pijlwagen wat in mijn ogen veel te laat is.

En vervolgens heeft men daar o.a. een klacht over ingediend want wij waren niet actief genoeg en ongeïnteresseerd en niet bereid tot meedenken.
Echter heb ik hem gezegd hoe ik wilde dat de afzetting moest staan zoals ik op tekening 4 heb aangegeven.
Waarop ik zei het is niet VEILIG dus doe ik er niet aan mee.
Tevens heeft de gemeente man de afzetting aangepast op de afrit zonder enige bescherming c.q. verkeer remmende maatregelen en ik ga als VKR niet op een afrit het verkeer regelen zonder dit soort zaken.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening omtrent bovenstaande omdat ik gevoelsmatig gelijk heb en het zeker niet hoorde zoals de gemeente man het gedaan heeft op tekening 3.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2013, 17:33:12
Situatie vier is misschien het veiligst, maar rampzalig qua doorstroming natuurlijk.


Ik had persoonlijk de strips wat verder voor de pijlwagen willen zien, maar verder lijkt het me de beste manier om het te laten zoals het is, uit het oogpunt van veiligheid en doorstroming van het verkeer,desnoods de snelheid wat eerder omlaag via de mateixborden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2013, 17:44:16
Ik ken de afrit en ik had begonnen bij de afrit op de snelweg. Daar de rijstroken al versmallen van 2 naar 1 en dat zo naar boven door trekken. Dit creëert wel een bottle neck maar is de veiligste manier als je de afrit wilt open houden en volgens mij ook de enige die volgens het CROW bestaat. Verder zou je ervoor kunnen kiezen om beide ra af te sluiten en het verkeer alleen links te laten gaan. Bij het Prins Bernard Viaduct heeft men de kans om te keren voor BIZA. Een nog betere optie is om na 09:00 de afrit gewoon dicht te gooien en vekeer om te leiden of via malieveld of de schenk. En eigenlijk voor het belijnen zou ik iig alles snachts doen voor het minste verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2013, 17:46:31
Je zit in de buurt, Enrico. Je zit alleen nog steeds te kort op het werkvak. Op je schets heb je om de 15 a 25 meter een pijlwagen staan. Dat krijg je met je inleidende bebording nooit spits.

Als je het simpel en goedkoop wilt doen, zonder de doorstroming zeer zwaar te belasten (ik neem aan dat het toch al buiten de spits is), dan moet je het zo doen. Let wel: snelle schets, ik heb niet alle inleidende bebording (afsluiting rijstrook na 300 m) er ook bij gezet.

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2013, 17:48:17
Verder wat HIT zegt, natuurlijk.  O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2013, 17:59:51
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1176123 date=1371829591
Je zit in de buurt, Enrico. Je zit alleen nog steeds te kort op het werkvak. Op je schets heb je om de 15 a 25 meter een pijlwagen staan. Dat krijg je met je inleidende bebording nooit spits.

Als je het simpel en goedkoop wilt doen, zonder de doorstroming zeer zwaar te belasten (ik neem aan dat het toch al buiten de spits is), dan moet je het zo doen. Let wel: snelle schets, ik heb niet alle inleidende bebording (afsluiting rijstrook na 300 m) er ook bij gezet.



Ik ben het op een klein puntje na helemaal eens met de tekening, echter je begint nooit met rs1 er uit te gooien omdat dit onveiliger is met opzetten. Je begint met een rs2 en dan een slinger vanaf rs1.
Hiermee voorkom je ook de late insnijders wanneer je begint helemaal vooraan waar de tweede rs erbij komt. Houd er ook rekening mee dat je voor het opschuiven minimaal 150m per actiewagen aan ruimte nodig hebt. De eerste plaats je daarnaast gelijk de strips en dan 150m verder de tweede actiewagen weer strips en dan gelijk 150m verder de derde actiewagen daarna moet je nog 100m minimaal vrije werkruimte. dus je bent dan al 1km verder.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2013, 18:13:43
Algemeen gezegd, ik heb (helaas nog) geen BRL9101 opleiding gedaan en ben persoonlijk ook ten 1e van mening dat je dan zelf ook van afzettingen op de afrit af moet blijven en niks moet gaan aanpassen, ten 2e loop ik in VKR kleding en heb ik geen oranje werkkleding, ten 3e ik ben er niet voor verzekerd als er wat gebeurd en ten 4e ik vind het niet veilig en verantwoord.
Kortom genoeg punten om te zeggen "Ik doe het niet".

Maar mijn gevoel vertelde mij wel dat wat de gemeente man deed totaal niet klopte met wat toegestaan is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2013, 18:14:53
Citaat van: Berger link=msg=1176120 date=1371828792
Situatie vier is misschien het veiligst, maar rampzalig qua doorstroming natuurlijk.

Ik had persoonlijk de strips wat verder voor de pijlwagen willen zien, maar verder lijkt het me de beste manier om het te laten zoals het is, uit het oogpunt van veiligheid en doorstroming van het verkeer,desnoods de snelheid wat eerder omlaag via de mateixborden.


@Berger,
Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoel. Doorstroming is belangrijk maar veiligheid nog meer natuurlijk.
Over welke tekening heb jij het Berger want ik heb er 3 geplaatst met afzettingen namelijk waarbij nr 4 mijn eigen gedachtengang was en 3 zoals de gemeente man het geplaatst heeft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2013, 18:18:15
Citaat van: HIT link=msg=1176122 date=1371829456
Ik ken de afrit en ik had begonnen bij de afrit op de snelweg. Daar de rijstroken al versmallen van 2 naar 1 en dat zo naar boven door trekken. Dit creëert wel een bottle neck maar is de veiligste manier als je de afrit wilt open houden en volgens mij ook de enige die volgens het CROW bestaat. Verder zou je ervoor kunnen kiezen om beide ra af te sluiten en het verkeer alleen links te laten gaan. Bij het Prins Bernard Viaduct heeft men de kans om te keren voor BIZA. Een nog betere optie is om na 09:00 de afrit gewoon dicht te gooien en vekeer om te leiden of via malieveld of de schenk. En eigenlijk voor het belijnen zou ik iig alles snachts doen voor het minste verkeer.

@HIT,
Fijn dat je gereageerd hebt. Beginnen op de afrit en dan knijpen is inderdaad nog veiliger ja.
Ik had zelf ook al het gevoel dat het in strijd was met de CROW-publicaties en ben blij met je bevestiging.
De beide Rechts affers afsluiten had geen nut want men moest de complete VOP en blokmarkering van de fietsstrook opnieuw aanbrengen.
Dus eigenlijk had men de afzetting halverwege moeten omgooien van links naar rechts in mijn ogen om veilig te kunnen werken.
We moesten er om 19:00 uur zijn en de zagers die niet op de afrit moesten zijn kwamen als 1e rond 20:00 uur aan en de belijners kwamen zonder dat wij iets wisten ongeveer 45 minuten later.
Dus het was inderdaad verstandiger geweest om er een afsluiting en omleiding in te gooien want het was blijkbaar wel gepland van te voren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2013, 18:50:14
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1176123 date=1371829591
Je zit in de buurt, Enrico. Je zit alleen nog steeds te kort op het werkvak. Op je schets heb je om de 15 a 25 meter een pijlwagen staan. Dat krijg je met je inleidende bebording nooit spits.

Als je het simpel en goedkoop wilt doen, zonder de doorstroming zeer zwaar te belasten (ik neem aan dat het toch al buiten de spits is), dan moet je het zo doen. Let wel: snelle schets, ik heb niet alle inleidende bebording (afsluiting rijstrook na 300 m) er ook bij gezet.



Ook jij alvast dank Lt.Col.Me.  O0
Fijn dat ik enigzinds in de buurt zat met tekening 4. Dat je niet alle bedording ingetekent hebt snap ik.
Ben met deze tekening al heel erg blij namelijk.
Maar als ik HIT zijn reactie op die van jou zie zou ik mijn tekening contra moeten tekenen denk ik.
Maar je kan ook niet alles weten als je nog geen BRL9101 of zo gedaan hebt.
Op mijn tekening staan ze inderdaad kort op elkaar maar door de viaducten wist ik ook niet zo snel hoe ik het moest intekenen.
Het gaat mij niet om het slim of goedkoop willen doen dat is een probleem voor de gemeente of de opdrachtgever aan wie deze klus gegund is die vervolgens mijn werkgever weer heeft ingehuurd om VKR's te leveren.
Het gaat mij er om dat alles veilig en volgens de geldende regels c.q. richtlijnen c.q. publicaties gebeurd en niks meer dan dat.
En mijn gevoel vertelde mij dat dit op dat moment absoluut niet gebeurde.
Het was inderdaad ruim buiten de spits en wat HIT al aangaf een was een afsluiting van de afrit nog het beste geweest en had men er bij Afrit 2 af kunnen gaan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen