Beste medeforumgenoten,
Hierbij de vraag aan met name onze verkeersspecialisten en wegwerkers en weginspecteurs, maar ook andere kunnen hun reactie geven natuurlijk.
Het gaat om het volgende.
Hier onder zie je 4 foto’s van de A12 Links Afrit 3 Bezuidenhout en Mariahoeve.
1. A12 Afrit 3 Bezuidenhout – Mariahoeve (Normale situatie).
2. Aangepast 01 A12 Afrit 3 Bezuidenhout – Mariahoeve (Situatie toen wij aankwamen en de dagploeg naar huis ging).
3. Aangepast 02 A12 Afrit 3 Bezuidenhout – Mariahoeve (Situatie nadat Gemeente man de afzetting aangepast had).
4. Zoals ik denk dat de afzetting had moeten staan waardoor het wel veilig is.
Tekening 1:Tekening 2:Tekening 3:Tekening 4:De pijlwagen waar ik het op tekening 2 + 3 over heb is onderstaande.
Persoonlijk ben ik het volgende van mening.
Deze afzetting zoals de gemeente man te zien op tekening 3 geplaatst heeft was totaal NIET:
1 Veilig.
2 Confrom richtlijnen c.q. eisen die de CROW dan wel RWS voorschrijft voor het plaatsen van een afzetting.
Wat ik weet moet als je de afzetting van tekening 2 wilt aanpassen naar de afzetting van tekening 3, aanpassen zoals ik het getekend heb op tekening 4.
De Pijlwagen moet op rijstrook 1 ( de linker linksafstrook ) staan met er voor de Andreasstrips schuin gelegd van links laag naar rechts hoog.
Vervolgens rechts van 1e Pijlwagen een aantal geleidebakens tot aan linker voorzijde 2e Pijlwagen.
Dan 2e Pijlwagen op rijstrook 2 ( de rechter linksafstrook ).
Vervolgens rechts van 2e Pijlwagen een aantal geleidebakens tot aan linker voorzijde 3e Pijlwagen.
Dan 3e Pijlwagen op rijstrook 3 gevolgd door geleidebakens tot aan de haaientanden.
De man van de Gemeente vroeg of mijn maat of ik op de afrit buiten de afzetting bij de pijlwagen wilde gaan staan om het verkeer in de gaten te houden.
Dat heb ik geweigerd op grond van onze veiligheid die in het geding was ondanks dat er op de uitvoegstrook en uiteindelijk de afrit zelf er een getrapte snelheidsverlaging was van 70 km/u naar 50 km/u naar 30 km/u middels de borden.
Het verkeer paste namelijk niet de snelheid aan naar wat er op de borden stond en kwam rustig met minimaal 50 km/u aanrijden.
Tevens stonden de 30 km/u borden pas op de plek waar op tekening 2 de pijlwagen stond.
Dus naast de pijlwagen wat in mijn ogen veel te laat is.
En vervolgens heeft men daar o.a. een klacht over ingediend want wij waren niet actief genoeg en ongeïnteresseerd en niet bereid tot meedenken.
Echter heb ik hem gezegd hoe ik wilde dat de afzetting moest staan zoals ik op tekening 4 heb aangegeven.
Waarop ik zei het is niet VEILIG dus doe ik er niet aan mee.
Tevens heeft de gemeente man de afzetting aangepast op de afrit zonder enige bescherming c.q. verkeer remmende maatregelen en ik ga als VKR niet op een afrit het verkeer regelen zonder dit soort zaken.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening omtrent bovenstaande omdat ik gevoelsmatig gelijk heb en het zeker niet hoorde zoals de gemeente man het gedaan heeft op tekening 3.