Ik ben het op een klein puntje na helemaal eens met de tekening, echter je begint nooit met rs1 er uit te gooien omdat dit onveiliger is met opzetten. Je begint met een rs2 en dan een slinger vanaf rs1.
Dit staat niet in CROW 96a. Sterker nog, volgens mij wordt het zelfs afgeraden om eerst een rijstrookafzetting rechts te doen (dus invoegen naar links!) en vervolgens een slinger terug naar rechts. Dit vanwege het feit dat vrachtverkeer moeilijker naar links kan invoegen dan regulier verkeer naar rechts. Bovendien krijg je onverwachte verkeersbewegingen in de afzetting. Tot slot ben je dan dubbel onveilig bezig door eerst op RS 2 een actiewagen op te bouwen en vervolgens op de enige vrije strook nog eens een actiewagen op te bouwen. Als je een document hebt waaruit anders blijkt, dan ben ik graag bereid dit te lezen, natuurlijk
CROW heeft in figuur 220 een afzetting op RS 1, zonder inleidende afzetting op RS 2. Deze zou hier ook toegepast kunnen worden, even afgezien van of er signalering etc. is.
Hiermee voorkom je ook de late insnijders wanneer je begint helemaal vooraan waar de tweede rs erbij komt. Houd er ook rekening mee dat je voor het opschuiven minimaal 150m per actiewagen aan ruimte nodig hebt. De eerste plaats je daarnaast gelijk de strips en dan 150m verder de tweede actiewagen weer strips en dan gelijk 150m verder de derde actiewagen daarna moet je nog 100m minimaal vrije werkruimte. dus je bent dan al 1km verder.
Ik wil nu geen discussie houden over de verkeerskundige onderbouwing van afzettingen, maar de reden dat ik de pijlwagen zo ongeveer hier heb getekend is om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren bij de afrit. Als je namelijk RS 2 zou willen afzetten, dan hoor je de uitvoegstrook óók af te zetten. Dan blijft alleen de taper (de bijkomende rijstrook) over, en dat kan met uitvoegend vrachtverkeer levensgevaarlijke situaties geven. Doe je het andersom, door de taper precies op de punt af te zetten (wat per definitie al niet kan overigens), dan krijg je op de hoofdrijbaan voertuigen die "normaal" de taper willen pakken en dit nu niet kunnen, en dus capriolen gaan uithalen om alsnog de afrit te pakken. De meest veilige oplossing die ook het meest aan de verwachting van de weggebruiker voldoet, is de afrit ongemoeid laten en pas verderop op de afrit één van beide rijstroken eruit nemen. Of dat RS 1 of RS 2 moet zijn wil ik geen punt van maken, dat is me om het even hier.
De allerbeste oplossing blijft om tijdens dit soort werkzaamheden de hele afrit uit het verkeer te nemen. Geen gedoe met verkeer langs je werkvak, omzetten van de afzetting als ze er links langs moeten i.p.v. rechts... Maar ja, afsluiten is omleiden is meer hinder dan een beetje aanklooien vlak voor het kruispunt
Ik probeer in mijn hoofd een tekening te maken a.d.h.v. je afstanden maar gevoelsmatig is die ruimte er niet eens van in totaal 1 km.
Denk dat je dan beter de tekening van Lt.Col.Me in spiegelbeeld kan hebben als ik het zo inschat.
Ik denk dat HIT probeert aan te geven dat als je 3 pijlwagens wilt inzetten, dat je dan een kleine kilometer wegvak nodig hebt (exclusief inleidende bebording). Op deze afrit is die afstand er inderdaad niet, en dan kom je dus op mijn tekening (al of niet in spiegelbeeld).