Opruimen roet- en asdeeltjes na brandhttp://www.ijsselstein.nl/internet/nieuws_3541/item/opruimen-roet-en-asdeeltjes-na-brand_23233.htmlDe gemeente reinigt vanaf vandaag de openbare ruimte en speeltuintjes in de wijk.
Zij maken hiervoor gebruik van knijpers, bezems en rapen de roetdoeltjes op. Zij dragen hiervoor handschoenen.
Door de brand zijn er, door de sterke wind, in uw wijk roet- en asdeeltjes neergedaald. Omdat we elk risico willen uitsluiten laten we nader onderzoek doen naar de roetdeeltjes. Wij verwachten aan het einde van de week de uitslag hiervan.
Opruimen privé terrein/tuinenBewoners kunnen zelf de roetdeeltjes op hun privé terreinen en/of in de tuinen opruimen. De roetdeeltjes zijn vettig en plakkerig en geven af. Als afval weggooien in een plastic zak bij het huishoudelijk afval in de grijze container. De gemeente adviseert bij het opruimen handschoenen te dragen.
Buiten spelen kinderenKinderen kunnen gewoon buiten spelen. Het advies is de komende dagen extra attent te zijn dat de kinderen hun handen wassen na het spelen en voordat ze iets eten. Om het inlopen van roetdeeltjes in huis te voorkomen, is het advies goed de schoenen vegen voordat de woning wordt betreden.
MoestuinMensen met een moestuin of zij die groente en/of fruit kweken in de eigen tuin, worden geadviseerd deze, tot dat de uitslag van het onderzoek bekend is, niet te eten. De gemeente publiceert de uitslag via deze website, twitter en mediacontacten.
Gezondheidsklachten door de rookInwoners die hinder/lichamelijke klachten ondervinden door de overlast van de rook, wordt aangeraden de huisarts te raadplegen.
VragenVoor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het stadhuis via telefoonnummer 14 030.
Meest gestelde vragen en antwoorden n.a.v. brandhttp://www.ijsselstein.nl/internet/nieuws_3541/item/meest-gestelde-vragen-en-antwoorden-nav-brand_23235.htmlVersie: maandag 24 juni 2013
GEZONDHEIDWat is het verspreidingsgebied van de rookIn IJsselstein gaat het vooral om de wijk IJsselveld-West, het gebied ten westen van De Baan.
Moest de wijk niet ontruimd wordenDe meetresultaten van de brandweer waren dusdanig dat ontruiming niet noodzakelijk was. Wel zijn er adviezen gegeven om ramen en deuren te sluiten omdat blootstelling aan rook altijd zo veel mogelijk vermeden dient te worden.
Ik ben blootgesteld aan de rook, wat is het risico voor mijn gezondheidOndanks dat er door de brandweer geen schadelijke stoffen in de rook zijn aangetroffen, is het inademen van rook nooit gezond. Het advies geldt daarom altijd om blootstelling aan rook zo veel mogelijk te voorkomen. Wanneer u onverhoopt toch rook hebt ingeademd kunt u last krijgen van irritatie van ogen, neus en luchtwegen. Klachten die daarmee gepaard gaan zouden nadat de rook weg is vanzelf moeten verdwijnen. Indien de klachten aanhouden raden wij u aan contact op te nemen met uw huisarts.
Met algemene gezondheidsvragen n.a.v. de brand kunt u contact op nemen met het team Milieu en Gezondheid van GGD Midden-Nederland de GGD via
www.ggdmn.nl of 030-8507879. Mailen kan via mmk@ggdmn.nl.
Hoe krijg ik de rooklucht uit mijn huisGoed ventileren is het belangrijkste advies. Daarna kunt u eventueel gordijnen etc. wassen.
Wanneer kan ik de groente of fruit uit mijn eigen (moes)tuin weer etenHeeft u een moestuin of kweekt u groente en/of fruit in de eigen tuin, dan adviseren wij u deze, tot dat wij de uitslag van het onderzoek ontvangen hebben, niet te eten. Wij publiceren de uitslag via onze website
www.ijsselstein.nl, twitter en mediacontacten.
Kunnen mijn kinderen wel veilig buiten spelenDe gemeente heeft speciale ploegen de wijk in gestuurd om zoveel mogelijk op te ruimen. Ook de speeltoestellen worden schoongemaakt. Maar het kan natuurlijk altijd dat kinderen roetdeeltjes aan hun handen krijgen. Om ervoor te zorgen dat de kinderen geen roet in de mond krijgen is het belangrijk dat u de kinderen na het buitenspelen goed de handen laat wassen. Let er ook op dat u en/of de kinderen geen roet mee naar binnen lopen. Trek daarom de schoenen uit of maak deze goed schoon.
Kan ik wel veilig in mijn kantoor verblijvenVoor werknemers gelden uiteraard dezelfde adviezen als voor burgers die in het gebied wonen. Het is belangrijk om goed te ventileren op het kantoor zodat de rooklucht verdwijnt. Mocht u – als werknemer - verder nog vragen hebben over uw gezondheid in relatie tot de brand, neem dan contact op met uw Arbodienst.
Ik ben astma patiënt (of heb COPD) en ben blootgesteld aan rook, heb ik nu extra risico gelopenMensen met gevoelige luchtwegen zijn extra gevoelig voor de prikkelende werking van de rook. Het is dus mogelijk dat zij meer dan andere mensen last kunnen hebben van luchtwegklachten als gevolg van de brand. Mochten de klachten aanhouden, verergeren of niet beter worden, neem dan contact op met uw huisarts.
COMMUNICATIEWaar kan ik informatie vindenOp de site van de gemeente IJsselstein .
www.ijsselstein.nl staat de meeste informatie. Er is ook tijdens kantooruren een telefoonteam beschikbaar. U kunt hen bereiken via 14 030.
Er zijn brieven bezorgd maar ik heb er geen ontvangenOp de site van de gemeente zullen de brieven worden geplaatst. Daar kunt u ze downloaden en op verzoek krijgt u er alsnog één opgestuurd.
SCHADEIk heb rookschade.U kunt uw schade melden bij uw eigen verzekeringsmaatschappij. Ongedekte schade wordt geïnventariseerd door de gemeente. Dat betekent NIET dat de gemeente die schade gaat betalen. De gemeente zal proberen te bemiddelen.
Komt er een steunfonds voor gedupeerdenIn eerste instantie moeten gedupeerden via hun eigen verzekering de schade regelen. De gemeente vervult hierin een coördinerende rol. In het geval van ongedekte schade zal in samenwerking met de gedupeerden gezocht worden naar een maatwerk oplossing.
Wie ruimt mijn tuin opDe gemeente maakt de openbare ruimte zo goed mogelijk schoon. U bent zelf verantwoordelijk voor het opruimen van uw tuin. Wij adviseren u bij het opruimen handschoenen te dragen en het verzamelde vuil in een plastic zak in uw grijze container te doen. Tuinmeubels kunnen met ruim water en zeep worden schoongemaakt.
OVERIGE VRAGENIk heb behoefte aan slachtofferhulp.U kunt bellen met het aanmeldnummer van Slachtofferhulp Nederland 0900-0101
Wanneer kan ik het pand weer in om spullen op te halenOp dit moment is alles afgezet. Eerst moet de politie onderzoek doen naar de oorzaak van de brand. Daarna wordt de bouwkundige staat bekeken. Alleen als het verantwoord is mag u het terrein op.
Mijn fiets staat bij rijwielhandel Lancee kan ik die gewoon ophalenOp dit moment is de poort naast het gebouw ook afgezet vanwege instortingsgevaar.