GRIP 2 Zeer grote brand (bedrijfsverzamelgebouw) Zomerdijk - IJsselstein 22-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (bedrijfsverzamelgebouw) Zomerdijk - IJsselstein 22-06-2013  (gelezen 33834 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandverloop (RSTV) zeer grote brand, Zomerdijk, IJsselstein

circusvianen·  
Gepubliceerd op 24 jun 2013
Citaat
Registratie van het brandverloop volgens het RSTV model (rook, stroming, temperatuur, vlammen). RSTV is inmiddels een gevleugeld begrip in brandweer Nederland. Maar hoe helpt het RSTV-model bij het bij het verkennen en lezen van een brand?

Deels gefilmd vanuit de hoogwerker Vianen 595.
Samen sterk in de hulpverlening!

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Citaat van: Live link=msg=1177381 date=1372116589

circusvianen·  
Gepubliceerd op 24 jun 2013

Goede film en duidelijk voorbeeld. Misschien moeten we in het kwadranten-model ook eens de gevolgen voor de omgeving bespreken. Door defensief optreden ontstaat er vaak een forse rookontwikkeling waarvan de omgeving veel last heeft. Dat betekent dan inzet van meetploegen, bestuurlijk opschalen zoals grip 2 en de kans op ontruiming van omliggende panden en/of woonwijken. Aandachtspunten om te overwegen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Walker

• Senior gebruiker
Even een quote van RTV Utrecht: De brandweer heeft grote moeite om de brand in het pand aan de Zomerdijk te blussen, omdat het vuur zich verspreidt via vloeren en plafonds. In het gebouw is een wirwar aan kamertjes en de brandweer heeft daarom veel manschappen nodig die alle ruimtes afgaan.

Het is een ouder industrieel complex, wat later opgedeeld is. Maar hoe zit het met de compartimentering van deze oudere gebouwen? Ik kan me voorstellen dat ieder bedrijven tenminste 1 eigen compartiment heeft. Dat je verticaal de brandvoortplanting niet tegen kunt gaan is begrijpelijk, als het vuur tussen de BG en de 1e etage zit. Maar horizontaal hadden er toch een paar brandmuren moeten staan.
Mister Livingstone, I presume?

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Ieder bedrijf is, lijk me, wel afhankelijk van hoe groot het bedrijf is.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Walker link=msg=1177496 date=1372160666
Even een quote van RTV Utrecht: De brandweer heeft grote moeite om de brand in het pand aan de Zomerdijk te blussen, omdat het vuur zich verspreidt via vloeren en plafonds. In het gebouw is een wirwar aan kamertjes en de brandweer heeft daarom veel manschappen nodig die alle ruimtes afgaan.

Het is een ouder industrieel complex, wat later opgedeeld is. Maar hoe zit het met de compartimentering van deze oudere gebouwen? Ik kan me voorstellen dat ieder bedrijven tenminste 1 eigen compartiment heeft. Dat je verticaal de brandvoortplanting niet tegen kunt gaan is begrijpelijk, als het vuur tussen de BG en de 1e etage zit. Maar horizontaal hadden er toch een paar brandmuren moeten staan.

Wanneer is/zijn het gebouw/de gebouwen eigenlijk gebouwd. Ik krijg de indruk dat het pand bestaat uit meerdere gebouwen die naast elkaar zijn neergezet. Als dat zo zou zijn is het des te bevreemdender dat de brand zich zo horizontaal kon uitbreiden.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
De ellende is dat dit soort bouwstijlen niet vreemd zijn. Men heeft een ouder pand, en men gaat er diverse units erin bouwen waar (kleinere) bedrijven zich in kunnen vestigen. Als men de ruimte van het pand goed zou volbouwen en compartimenteren dan zou de brand voortplanting al een stuk minder zijn. Maar nee, de units moeten snel en makkelijk gebouwt worden. Worden uitgevoert met verlaagde plafonds, en eventuele hoeken enz van het pand worden weggewerkt achter mooie strakke wanden. Kortom, een hoop loze ruimtes. Een pracht gelegenheid voor een brand om zich een poosje ongezien op te houden. Krijgt de brand ook nog eens de gelegenheid om hete explosieve rookgassen te produceren, die door kieren en gaten in een andere kunnen stromen heb je het feest compleet.

Walker

• Senior gebruiker
Je mag toch verwachten dat hier met het afgeven van een bouwvergunning op gelet wordt?
Mister Livingstone, I presume?

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Er was dan ook een sprinkler geëist en aanwezig. Door alle verbouwingen en dergelijke is de brand echter boven het plafond en dus boven de gesprinklerde ruimte gekomen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1177657 date=1372189566
Er was dan ook een sprinkler geëist en aanwezig. Door alle verbouwingen en dergelijke is de brand echter boven het plafond en dus boven de gesprinklerde ruimte gekomen.
Ik ken een gevalletje met een museum in Amersfoort. Iets met detectie, en een brand boven in het plafond boven de detectie. :-X

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1177891 date=1372267925
Ik ken een gevalletje met een museum in Amersfoort. Iets met detectie, en een brand boven in het plafond boven de detectie. :-X

Was dat niet die brand waar iedereen klaagde dat er al een halfuur rook en vlammen uit het dak kwamen voordat de brandweer kwam, maar dat later bleek dat niemand gebeld had en de brandweer op een automatische melding afkwam?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens