Ik vind het ook wel bijzonder dat bijna iedere vertegenwoordiger momenteel OvD genoemd wordt. In de crisisbeheersing wordt simpelweg uitgegaan van 4 (gelijkwaardige) OvD's (brandweer, politie, GHOR, gemeente)
(...)
In veel gebieden zijn er extra OvD's beschikbaar die ook regelmatig in het CoPI mee-oefenen: de OvD-Rail, OvD-Haven of OvD-Defensie bijvoorbeeld. Wat mij betreft hebben alle kleinere en minder bij crisisbeheersing betrokken partijen gewoon liaisons die eventueel deel kunnen nemen aan het CoPI-overleg.
Ik vind je redenering wat smal (crisibeheersing gaat juist verder dan de klassieke 3 cq. 4), maar ik snap wat je bedoelt
Ik ben het ook met je eens dat er wel het één en ander van je verwacht wordt wanneer je een functionaris aanduidt als OvD en ik ben dan ook wat sceptisch of METR dit kan waarmaken.
Het gebruikt van één term is echter wel zo makkelijk voor de andere diensten, omdat het herkenbaar is als aanspreekpunt op gelijk niveau. Althans, dat is de bedoeling. Dat is ook één van de voornaamste redenen dat deze term multi wordt gebruikt, in navolging van de brandweer. Hele commandosystemen zijn gebouwd op principes van een eenduidige terminologie, om eerder genoemde redenen. Dat was dus de achterliggende gedachte van m'n opmerking.
Al met al zie ik de rol in het COPI nog steeds niet...
Verder zou ik m'n mede-discussierders in dit topic willen verzoeken om een beetje bij het onderwerp te blijven. Ik weet niet hoe we ineens bij verkeersregelaars terecht komen...