METR is een organisatie die breed ingezet kan worden met betrekking tot (medisch) transport. Regulier wordt er voornamelijk bloed, zuurstof, medicatie etc. vervoerd. Bij rampen/calamiteiten kan MET-R breder worden ingezet. Je kunt hierbij denken aan aanvoer van bijv. infuusmateriaal, verband, zuurstof of dekens voor het GHOR, het uitdelen van water/koffie/thee/dekens bij een langdurig verkeersinfarct, vervoer van jodiumtabletten, vervoer van extra MMT's of andere medische teams, etc. etc.
De OVD heeft een reguliere taak om ter plaatse te gaan als er een voertuig betrokken is bij een ongeval, of er extra coördinatie nodig is vanwege een complexere vervoersvraag.
Een OVD kan plaatsnemen in het Copi als daarom wordt verzocht, METR heeft meer expertise in huis. Koerier met blauwe lampen is echt een verkeerde opvatting.
OVD gaat ter plaatse voor de afhandeling van het ongeval. Door de meldkamer wordt er een ander voertuig opgeroepen voor het verdere transport. Een OVD-voertuig kan trouwens ook transporteren!
Voorbeeld; uitval van computersystemen waardoor er extra coördinatie nodig is op de plaats van uitgifte, of op de plaats waarnaar er is uitgeweken.
Ik wist niet veel over hoe rampenbestrijding georganiseerd was in Nederland, echter sinds ik hier lid ben heb ik een aantal dingen geleerd. Nu ik dit lees ben ik bang dat diverse leden mij voorzien hebben van onjuiste informatie.
1) Ze hebben me gezegd dat iedere regio de beschikking heeft over containers vol infuusmateriaal, verbandmiddelen, zuurstof, etc. Deze staan meestal bij de brandweer die ook zorgt voor het transport. Verder is me duidelijk gemaakt dat de regionale ambulancediensten voertuigen + aanhangwagens hebben met extra materialen en het Rode Kruis een taak heeft in de vorm van Sigma inzet. Ik neem aan dat dit alles valt onder de Officier van Dienst van de geneeskundige hulpverlening. Als een privaat bedrijf vervoerstaken uitvoert lijkt het mij inhuur, is dat zo complex dat de reguliere geneeskundige Officier van Dienst van de ambulancedienst/GHOR een extra officier van METR nodig heeft?
2) De helikopter MMT's vliegen dagelijks met ingehuurde helikopters van de ANWB. Ze hebben me hier gezegd dat de meldkamer ambulancezorg deze teams aanstuurt. Voorts hebben ambulancediensten officieren van dienst en commandanten van dienst. Is er ook een officier van dienst van de ANWB? Zo nee waarom is er wel een OvD-M nodig zodra METR een MMT over de weg vervoert.