Chauffeur was daar toevallig en besloot te assisteren, heeft niets met de inzet te maken gehad.
Maar ik ga even door op het OvD-M verhaal
Daarvoor zullen we moeten kijken naar de werkzaamheden van Met-R en de noodzaak van een OvD-M, zoals topic stelt.
Hiervoor moet ik wel even de daadwerkelijke staat van Met-r naar boven halen.
Met-r heeft een periode werkzaamheden gedaan in opdracht van het RIVM, op afroep...Hierdoor heeft deze de mogelijkheid gehad om OGS op voertuigen te plaatsen.
Daarnaast verwerkten ze zogenoemde "Zuurstof ritten" welke niet aan OGS gebonden waren, A1 werd er voor zuurstof niet gereden en in deze periode "Leunde" Met-R op de vergunning van het RIVM.
Doordat er een aantal chauffeurs het OGS protocol niet serieus namen, is deze samenwerking met RIVM verbroken.
Hierdoor heeft Met-R een periode OGS op de voertuigen gehad zonder te leunen op enig vergunning.
Sinds 2 jaar mag Met-r chauffeurs leveren aan Sanquin.
Werkzaamheden van Met-r zijn het leveren van Chauffeurs aan Sanquin als deze de eigen chauffeurs al ingezet hebben.
Mochten de voertuigen van Sanquin bezet zijn, kan Met-r daar een aanvulling in maken.
Dit is de reden dat Met-r OGS op de voertuigen mag en kan hebben.
In de periode dat ik werkzaamheden verrichte voor Met-r is er geschermd met een bepaald protocol, zoals dat protocol stelt is een OvD-M inderdaad benodigd.
Door dit protocol kon in de noodzaak wel verklaren, vandaar dat ik gister ook meldde "Sorry jongens, ik ken me een situatie bedenken (waar ik verder niet over uit ga weiden, maar Caprice weet dat ook) dat de(eventueel aspirant) agent, WIS ect toch echt zal moeten wachten op de "coördinator" van Met-R"
Nu na een nacht slapen besef ik dat een protocol schrijven niet zo moeilijk is en ik nooit daadwerkelijke zaken gezien, gehoord of meegemaakt heb waar dit protocol in zou passen.
Enige tastbare wat ik kan vinden is dat Met-r chauffeurs detacheert aan Sanquin.
De reden dat ik dit plaats is omdat ik de poppenkast beu ben....als met-r iets doet, dan roepen ze achteraf dat ze met hele belangrijke zaken bezig waren.
Mijn gevoel zegt ook dat het hele OvD-M daar ook op gestaafd is. (het staat interessant en als je dit gedrag maar lang genoeg vol gaat houden zal je vanzelf geaccepteerd worden)
Het is te merken dat je er al een tijdje uit bent Claudio
Klopt weinig van dit verhaal
Ik wist niet veel over hoe rampenbestrijding georganiseerd was in Nederland, echter sinds ik hier lid ben heb ik een aantal dingen geleerd. Nu ik dit lees ben ik bang dat diverse leden mij voorzien hebben van onjuiste informatie.
1) Ze hebben me gezegd dat iedere regio de beschikking heeft over containers vol infuusmateriaal, verbandmiddelen, zuurstof, etc. Deze staan meestal bij de brandweer die ook zorgt voor het transport. Verder is me duidelijk gemaakt dat de regionale ambulancediensten voertuigen + aanhangwagens hebben met extra materialen en het Rode Kruis een taak heeft in de vorm van Sigma inzet. Ik neem aan dat dit alles valt onder de Officier van Dienst van de geneeskundige hulpverlening. Als een privaat bedrijf vervoerstaken uitvoert lijkt het mij inhuur, is dat zo complex dat de reguliere geneeskundige Officier van Dienst van de ambulancedienst/GHOR een extra officier van METR nodig heeft?
2) De helikopter MMT's vliegen dagelijks met ingehuurde helikopters van de ANWB. Ze hebben me hier gezegd dat de meldkamer ambulancezorg deze teams aanstuurt. Voorts hebben ambulancediensten officieren van dienst en commandanten van dienst. Is er ook een officier van dienst van de ANWB? Zo nee waarom is er wel een OvD-M nodig zodra METR een MMT over de weg vervoert.
Ik heb geschetst wat MET-R als organisatie dagdagelijks doet, en wat voor taak MET-R heeft bij rampen/calamiteiten. Daarnaast heb ik beschreven wat de taak is van een OVD. In deze discussie worden deze twee zaken door elkaar gehaald.
Welke staatsgeheimen vervoert dit bedrijf dan? Als een voertuig met O&G rijdt zet je hem niet aan de kant, want dan heeft hij haast. Gaat het fout? Kijk oom agent lief aan of hij even met spoed de te vervoeren spullen af kan leveren op de bestemming. Dit is in het verleden al een keer gebeurd. Heb je daar een manager voor nodig die met zwaailampen aan komt racen?...
Spullen
'Pleur het spul' maar op de achterbank en gaan met die banaan? Het zijn geen potjes pindakaas die vervoert worden! Met bijvoorbeeld een bloedtransport zou je eventueel een beroep kunnen doen op oom agent. Maar er zijn producten die toch wat meer aandacht vragen. Daarnaast komt de OVD (dus niet een manager) ter plaatste voor de afhandeling van het ongeval. Dit gebeurt bij elke andere hulpdienst... En nee, beetje blikschade bij een niet-spoedeisend transport komt de OVD niet/niet met toeters en bellen.
Wat is het belang precies van een koelbox in de MET-R auto bij rampen of grootschalige ongevallen?
Algemene expertise op het gebied van spoedvervoer, een landelijke dekking, etc. etc. Met alle respect, maar er komt meer bij kijken dan van A naar B rijden. De politie doet ook niet alleen boeven vangen, de brandweer doet ook niet alleen branden blussen...
Dat klopt het gaat over die Officier van Dienst-M.
Als bezorgde en belastingbetalende burger wil ik graag weten waarom we deze persoon nodig hebben. Ik krijg het idee dat ik belasting betaal waarmee we incompetente politie officieren, brandweerofficieren en ambulance officieren aan het vreten houden.
Het is mij al duidelijk geworden dat de MMT arts bepaalt of transfusie noodzakelijk is. Is het onmogelijk dat de MMT arts dit aangeeft bij ambulancepersoneel of bij een agent die zorg draagt dat er als de bliksem bloed wordt gehaald bij een naburig ziekenhuis? Vroeger kon je voor heel veel van dit soort zaken even een agent aan de broekspijp trekken en dan kwam het wel goed. Het is toch niet zo dat al deze professionals tegenwoordig angstig om zich heen kijken en eerst de officier van METR moeten raadplegen?
Zijn de officieren en leidinggevenden van de parate hulpdiensten niet in staat om te coordineren dat er even een zakje bloed wordt opgepikt? Als ze dat niet kunnen en er een expert van METR bij nodig hebben stel ik voor om het (semi-) overheidspersoneel met leidinggevende taken de bijstand in te trappen. Het is vreemd als ik belasting moet betalen voor hulpverleningsdiensten die weer private experts inhuren voor dit soort simpele dingen.
Het kan natuurlijk ook dat METR zich belangrijker maakt dan ze werkelijk zijn en niemand zit te wachten op deze officier omdat de reguliere hulpverleningsdiensten alleen maar wat vervoer ingehuurd hebben en verder helemaal niets.
Ook in deze post haal je het algemene gedeelte en het OVD verhaal door elkaar
Bij grote rampen kun je het ambulancepersoneel en de agent niet op pad sturen. Ze zijn ter plaatse hard nodig. Daarnaast wens ik oom agent veel succes bij het vinden van de juiste afdeling van een ziekenhuis, laat staan een academisch ziekenhuis. Doolhoven zijn het
Is MET-r in het verleden ingezet bij grootschalige calamiteiten?
(Behalve dan het verkeer regelen samen met stadstoezicht)
http://www.youtube.com/watch?v=UoJ8yB61mZc
Dit is in een ander topic (kan het niet vinden) besproken. Je ziet een gebouw instorten, wat doe je
Je hebt de klok horen luiden ...
Een MMT-arts is onderdeel van het MMT. Het MMT is geen taxibedrijf voor de arts. Dat ze hun diensten aan artsen en MMT's aanbieden in de vorm van spoedvervoer betekend niet dat ze dat ook echt doen. Ik bied ook mijn diensten aan aan mensen die 1 miljoen betalen als ik het gras maai. Betekend nog niet dat ik miljonair ben en dagelijks overal het gras maai.
Mocht je hulp nodig hebben met het maaien, stuur gerust een pm
Je kan mijn verhaal geloven, of niet. Wij hebben afspraken gemaakt omtrent het vervoer van medische teams tijdens grote calamiteiten/rampen.
Rest mij nog één prangende vraag; Heeft Sanquin zelf Officieren van Dienst beschikbaar die ingezet kunnen worden bij grootschallige ongevallen en rampen?
Neen...