Dat is wat ik graag van een politieman of juridisch expert wil weten. Als ik als burger/verkeersdeelnemer de METR auto (zoals in de YouTube video) zie staan met zwaailichten aan dan volg ik blindelings de aanwijzingen op. Stel dat ik door het opvolgen van deze aanwijzing een fatale aanrijding veroorzaak.
Ben ik dan fout omdat ik een aanwijzing op heb gevolgd en door het rode verkeerslicht ben gereden omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat deze auto een politiewagen was en ik niet beter weet dat aanwijzingen gegeven door een agent boven de verkeersregels en verkeertekens gaan?
Ik ben geen jurist maar volgens mij kan je dat niet zo makkelijk zeggen. De Met-R persoon overtreed de wet, want (waarschijnlijk) niet wettelijk bevoegd om het verkeer te regelen.
Maar zelfs bij bevoegde regelaars, zoals agenten en verkeersregelaars, houdt je jouw eigen verantwoordelijkheid. Hun aanwijzingen moeten opgevolgd worden door verkeersdeelnemers, maar dat betekend niet automatisch dat zij volledig verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.
Als jij tegen je voorligger botst omdat een regelaar je aangeeft dat je door moet rijden, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Rij je door rood een kruising op, omdat een regelaar dat aangeeft, maar heeft hij het kruisende verkeer niet stop gezet, met een botsing tot gevolg. Dan is hij in principe "schuldig". (Hoewel het OM en de Rechter ook hier kijken naar jouw handelen, kon je zelf ingrijpen, etc? )
Ook ik heb een beetje rond gesnuffeld op (en buiten) Internet.
In 2009 had Metr 21 chauffeurs, die gemiddeld zo'n 15 uur per maand rijden. (Bron: pagina 4 van het
bedrijfs continuatie plan van Metr).
Er zijn meerdere bedrijven die voor Sanquin rijden. Ook met voertuigen met OGS, al dan niet in de huisstijl van Sanquin.
Daarnaast zijn er meerder bedrijven die "Medisch Spoedtransport" diensten leveren, waaronder het
bedrijf van forumlid VKRC. Misschien dat hij kan toelichten hoe de markt, en de vergunningverlening, voor "Medische Spoedtransporten met OGS" er uit ziet?
Bovendien zijn de Ministeries van BZK en van WVS bevoegd om diensten aan te wijzen die OGS mogen voeren. Daar valt bijvoorbeeld ook het
RIVM onder. Die hebben daar eigen middelen en voertuigen voor. Maar ook contracten met bedrijven om een deel logistiek te leveren voor bepaalde noodscenarios (Bijv Infectieziektebestrijding), incl (spoed) transport van personeel en (bepaalde) biosamples voor diagnostiek . Welke bedrijven dat zijn, is helaas niet zo makkelijk te achterhalen. Dit is ook een manier, naast Sanquin, die ik me kan voorstellen om toestemming voor OGS middelen te krijgen, als transport bedrijf in de medische sector.
Tot slot geeft de overheid aangewezen diensten die OGS middelen op hun voertuigen mogen hebben, juist het advies om voertuigen van een eenduidige huisstijl, inclusief herkenbaar logo, te voorzien. Maar zij mogen niet de officiele striping voeren. Dit kan aansluiten bij de opmerkingen over "profesionele uitstraling". (Hoewel ik denk dat het logo dan vooral slaat op de aangewezen dienst, niet het bedrijf dat eventueel optreed namens de dienst.)