beter salaris

Auteur Topic: beter salaris  (gelezen 23512 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #80 Gepost op: 16 juni 2005, 10:52:39
Peter vakinhoudelijke overleg van de hapchf. zijn we allang mee bezig zelfs met een landelijke opleiding die gecertificeerd zal worden.
Als dit rond is en dat zal binnenkort zijn dan staan we een stuk sterker.
Maar in twee maanden waar we nu bezig zijn en actief kun je niet alles tegelijk maar de belangrijke dingen gaan voor zoals deze.  ::) ::)


Opleiding geven door welke instellingen? gecertificeerd door welke instelling ?, erkend door wie ?, word het wiel weer opnieuw uitgevonden ?
Welke compententie word er verwacht van een HAP ?

Een koepel organisatie moet zich niet bezig houden met de opleidingen, maar met de competenties die een HAP chauffeur zou moeten hebben, en op welke wijze dat min of meer aangetoond moet worden..

De markt heeft meer dan voldoende mogelijkheden om hier op in te spelen. En te komen met meerdere wegen naar de zelfde compententies..

Nog beter dan welke certificering ook, is gewoon een compententie registratie per medewerker..

Maar ik vind het gek, dat een nog niet erkende koepelorganisatie, zich nu bezig houdt met opleidingen ipv met het stellen van Normen en compententies..
Dat is namelijk een zodanige verstrengeling van belangen die erg moeilijk uitlegbaar zijn.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #81 Gepost op: 16 juni 2005, 22:20:54
Geduld Peter, geduld, wie weet krijg je over een paar jaar wel antwoordt op je vragen.  ;D


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #82 Gepost op: 20 juni 2005, 13:56:58
taakomschrijving chauffeur op onze post

Competenties van de chauffeur

Communicatief gedrag: luisteren, mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
- toont belangrijke informatie op te nemen in gesprekken
- stelt relevante vragen
- gaat op reacties van de gesprekspartner in
- gaat op non-verbaal gedrag van de gesprekspartner in

Beïnvloedend gedrag: optreden, sensitiviteit, sociabiliteit
- maakt een goede eerste indruk en handhaaft deze indruk
- toont zich bewust van andere mensen en de omgeving, als mede de eigen invloed hierop
- toont gedrag dat getuigt van het onderkennen van de gevoelens en behoeften van anderen

Motivationeel gedrag: klantgerichtheid
- onderzoekt wensen en behoeften van anderen en handelt hiernaar

Persoonsgebonden gedrag: aanpassingsvermogen, integriteit, stressbestendigheid
- blijft doelmatig handelen door zich aan te passen aan en anticiperen op veranderende omgeving,   taken, verantwoordelijkheden en/of mensen
-  handhaaft algemene aanvaarde sociale en ethische normen in activiteiten die met de functie te maken  hebben
-  blijft effectief presteren onder tijdsdruk, bij tegenslag, teleurstelling of tegenspel
 

De vervoerstaken

Vervoeren van de dienstdoende huisarts
De chauffeur vervoert de dienstdoende huisarts. Dit kan met spoed of zonder spoed. De indicatie tot spoed wordt te allen tijde door de arts bepaald en kan niet bediscussieerd worden. In de evaluatie van de samenwerking kan dit wel een aspect zijn. Onder het rijden met spoed wordt verstaan het gebruik van optische en akoestische signalen op basis van vooraf vastgestelde criteria, onder de vlag van de CPA met toestemming en wettelijke dekking ten gevolge hiervan. Er zal steeds afgewogen moeten worden welke risico’s dit met zich meebrengt (weersomstandigheden, verkeersdrukte e.d.).

Bij aankomst bij de patiënt wordt onderling afgestemd of de chauffeur meegaat naar de patiënt. Het streven is om zoveel mogelijk, in het bijzonder bij A1/A2 visites, mee te laten gaan. Afhankelijk van de aard van de melding neemt de chauffeur materialen mee.

Contact houden met de huisartsenpost en de MKA
De chauffeur houdt contact met de huisartsencentrale en de MKA. Hij zorgt, indien nodig, voor mobilofoonverbindingen die zijn geïntegreerd in het bedrijfsprocessysteem van de MKA. Tevens heeft hij een mobiele telefoon ter beschikking.
Voor de contacten huisarts/ziekenhuis is de huisarts zelf verantwoordelijk.
De chauffeur kan wel zorgdragen voor ambulance-inzet. Hij geeft in opdracht van de huisarts aan de MKA de toestand van de patiënt door en de urgentie.

Plaatselijke geografie
De chauffeur verdiept zich in de plaatselijke geografie en heeft een zo optimaal mogelijke kennis van de diverse routes. Naar aanleiding van een binnenkomende fax/telefonische visite aanvraag doet de chauffeur een suggestie over de te volgen route. De prioriteit in de planning wordt door de huisarts bepaald. Daarnaast wordt hij ondersteund door navigatiesysteem.

Signalerende taken

Alert zijn op risico’s
De chauffeur is alert op risico’s waaraan hijzelf, de huisarts en de patiënt en eventuele derden blootstaan tijdens de hulpverlening. Mogelijke risico’s zijn: - omgevingsgevaren - gevaarlijke stoffen (gasvorming) - agressie bij psychische problematiek - agressie bij relaties van de patiënt.
Wanneer mogelijk wordt van tevoren door de huisarts en de chauffeur afgestemd wat de handelwijze zou kunnen zijn. Hierbij wordt over en weer relevante informatie uitgewisseld. Komt de besluitvorming niet tot overeenstemming dan geldt het besluit van de arts. Hierbij dient steeds bedacht te worden dat men elkaar nooit in een onveilige situatie mag brengen.
Zo nodig wordt via de MKA of de politie om assistentie gevraagd.

Zorgdragen voor welzijn
De chauffeur draagt zorg voor het lichamelijk en geestelijk welbevinden van zichzelf, zijn collega’s en de huisarts tijdens en na de werksituatie.

Voorlichtende taken

De chauffeur kent de volgende voorlichtende taken: - overdracht van kennis en vaardigheden aan daarvoor in aanmerking komende collega’s - adviseren en instrueren (indien nodig en op verzoek van de arts) van de patiënt en/of zijn familie of begeleiders inzake de hulpverlening - informeren (indien nodig) van derden over de te treffen maatregelen

Verzorgende en begeleidende taken

De chauffeur heeft als verzorgende en begeleidende taken: - verlenen van assistentie bij het eventuele verplaatsen van de patiënt. Hij neemt hierbij de mogelijke knelpunten in acht - zorgdragen voor een goede omgevingstemperatuur - zorgdragen (indien de omstandigheden dat vereisen) voor opvang en ondersteuning van familie en/of omstanders

Omgangsvormen bij patiënten
De chauffeur treedt de patiënt met respect tegemoet. In het geval van zieke of gewonde kinderen zal hij rekening houden met de gevoelens en wensen van de ouders. De chauffeur is zich bewust van zijn zwijgplicht ten aanzien van privacygevoelige zaken.

Psychische patiënten
De chauffeur assisteert bij psychisch gestoorde patiënten. Hij is op de hoogte van de taken van de crisisdienst van de RIAGG.

Handelingen bij overleden personen
De arts heeft hier een aantal administratieve zaken te regelen te weten: - vaststellen van de dood (natuurlijk of onnatuurlijk) - invullen overlijdensverklaring - waarschuwen van begrafenisondernemer In al deze situaties heeft de arts het primaat. De chauffeur doet geen mededelingen van welke aard dan ook aan familie en/of relaties. De chauffeur kan zich inleven in de situatie en de randvoorwaarden scheppen voor een eventueel rustige omgeving, de opvang van emoties en dergelijke.


Medisch assisterende taken

Bewaken en signaleren
De chauffeur bewaakt de ademhaling, de circulatie, het bewustzijn en de temperatuur van de patiënt. Hij signaleert veranderingen in de toestand en geeft deze door aan de arts.

Aansluiten en bedienen apparatuur
De chauffeur kan de A.E.D. plaatsen en conform de aanwijzingen de opdrachten uitvoeren

Klaarleggen/gereedmaken
De chauffeur legt het materiaal klaar voor de kapbeademing. De kapbeademing wordt niet door de chauffeur zelf uitgevoerd.
De chauffeur legt de materialen klaar voor het inbrengen van een intraveneuze canule en infusie en reikt dit op de juiste wijze aan. De chauffeur is op de hoogte van de verschillende toedieningswijzen (subcutaan, intramusculair, intraveneus)
De chauffeur maakt de medicatie op de juiste wijze klaar. De arts geeft aan wat hij wenst toe te dienen en verifieert alvorens toediening het aangeboden materiaal waarbij de chauffeur de gebruikte ampul presenteert waaruit de medicatie is opgezogen.

Assisteren
De chauffeur assisteert bij het geven van zuurstoftherapie. Hij controleert de manometer en stelt het gevraagde volume in.
Hij kan een bij de patïent plaatsen.

De chauffeur assisteert bij reanimatie/BLS.

Op verzoek van de arts kan de chauffeur zelfstandig bij de patiënt het bloedsuikergehalte meten.

De chauffeur is in staat zelfstandig op verzoek van de arts de temperatuur middels de oorthermometer bij de patiënt te meten.

De chauffeur is in staat de arts te assisteren bij catheterisatie. Daarvoor ligt in de auto een catheterwisselset.

De chauffeur assisteert bij het tillen en verplaatsen van de patiënt wanneer dat vereist is.

Administratieve taken
De chauffeur houdt de ritgegevens bij op het ritformulier.

Indien er schade ontstaat aan de auto en/of het materiaal handelt de chauffeur conform de bestaande procedures in het werkboek.

Huishoudelijke taken
De chauffeur is verantwoordelijk voor het onderhoud van het dienstvoertuig. Onder onderhoud van het voertuig wordt verstaan: - schoonmaken - kleine storingen herstellen - onderhoudsbeurten regelen Een en ander vindt plaats conform de procedures in het werkboek en in overleg met de teamleider.

De chauffeur draagt zorg voor het onderhoud & controle van de apparatuur zowel in het voertuig als in de opslag.

De chauffeur vult het materiaal in de auto aan, volgens de geldende richtlijnen (controle zuurstofcilinder, schouwformulieren).

De chauffeur is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de spoedkoffer, hij/zij zal echter wel de arts er op mogen wijzen een recept uit te schrijven en brengt op vaste tijden de koffer ter controle naar de apotheek.
Wel is controleert de chauffeur bij aanvang dienst de koffer op noodzakelijke medicatie (narcan, epipen, glucagon, etc.)

De chauffeur verricht verder enige andere werkzaamheden op de post. Denk hierbij aan het zetten van koffie en thee, het inruimen van de vaatwasser, het doorsturen van patiënten naar de wachtkamer, hulp artsen computer, e.d.

En dit was nog maar de samenvatting...  ;D

De opleiding bestaat onder ander uit:

rijvaardigheidstraining

training inhoud spoedkoffer

Basic Life Support
Assisteren en toepassen van BLS en AED.
Vaardigheids training
Spoedeisende handelingen(jaw trust , chin lift ,etc)
Stelpen art/veneuze bloedingen , drukpunten.
Stabilisatie wervelkolom
Assisteren bij en uitvoeren van zuurstof therapie.
Assisteren bij het geven van medicatie.
Pols tellen.
Bloedsuiker meting.
Klaarmaken van een injectie spuit.
Klaarmaken van een infuus.
Klaar zetten en assisteren bij het inbrengen van een perifeer infuus.
Til technieken

sociale vaardigheden
ziektebeelden
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #83 Gepost op: 20 juni 2005, 17:17:00
Kijk nu hebben we ergens over.. !!!
ben benieuwd of dit bij meer posten zo werkt..


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #84 Gepost op: 20 juni 2005, 19:31:49
Dit klopt zeer zeker, ook bij ons op de post wordt grotendeels zo gewerkt, alleen wij vullen de spoedkoffer zelf bij als er iets uitgehaald is. Ook alle andere materialen wordt door de chauffeur bijgevuld.
Maar wat wij niet doen, ..... is koffie of thee zetten.  ;D Hier hebben wij zo'n handige automaat voor.  ;D