Dat erover nagedacht wordt
Ik zou ook niet in alle situaties zomaar ambulancepersoneel aan boord nemen, voornamelijk voor hun eigen welzijn. In sommige situaties is het ook gewoon onmogelijk om fatsoenlijk te kunnen werken, dan kan je beter zo snel mogelijk aan de kant liggen. Dat er allerlei onnodige restricties worden opgelegd.
Mijn punt is vooral dat de noodzaak voor-, en veiligheid van het ambulancepersoneel geheel afhangt van de situatie en omstandigheden. Soms is het nodig om goede afspraken te hebben over een aanlandingslocatie, op andere momenten heb je het personeel aan boord nodig en in weer andere situaties kan je prima even het personeel droppen aan boord van een schip of op een eilandje.
Het doel is uiteindelijk om zo snel mogelijk het ambulance personeel bij de patiënt te krijgen en dat zij dan ook een zsm een fatsoenlijke behandeling kunnen starten. Dat daarvoor wordt getraind en over na wordt gedacht zou ik alleen maar toejuichen, soms lijkt het wel of het water een soort taboe wordt voor hulpverleners.
Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van medisch personeel, die zelfs overstappen op een zeeschip. Dan zou jij vervolgens niet met een roeibootje naar een eilandje mogen, want stel dat je verzuipt.
(Dit kan gezien de weersomstandigheden prima in dit geval, met west 8 wordt het een ander verhaal. Dan kan er nog worden teruggevallen op de Radio Medische Dienst (RMD) voor advies van een arts.)
KNRM Hoek van Holland - evacuatie patient met trauma team.