Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam

Auteur Topic: Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam  (gelezen 9994 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 2 juli 2013, 09:17:04
Citaat van: René van der Helm link=msg=1180002 date=1372749270
Een hovercraft zou toch erg handig zijn in dergelijke gevallen. Hieronder een voorbeeld.



http://www.bbc.co.uk/gloucestershire/content/image_galleries/hovercraft_gallery.shtml?1

In welke situaties en met welke gedachte erbij als ik vragen mag?

Hovercrafts zijn handig voor half-droogliggende zandbanken en zogenaamde mud flats's. Worden in NL niet gebruikt, in de UK bijvoorbeeld wel.


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2013, 15:04:23
Gewoon handig omdat je zo uit het water de kant op kan en naast de ambulance neer kan zetten.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #22 Gepost op: 3 juli 2013, 18:44:41
Citaat van: René van der Helm link=msg=1180475 date=1372856663
Gewoon handig omdat je zo uit het water de kant op kan en naast de ambulance neer kan zetten.
Ik weet niet heel veel plaatsen waar geen kade is in mijn werkgebied e050
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #23 Gepost op: 4 juli 2013, 03:43:09
Citaat van: René van der Helm link=msg=1180475 date=1372856663
Gewoon handig omdat je zo uit het water de kant op kan en naast de ambulance neer kan zetten.

Als je in een of ander tropisch gehucht werkt zal het best een knappe oplossing zijn om tot aan de voordeur te komen. In Nederland kennen we op binnenwater echter vrij weinig mogelijkheden voor het aanlanden met een hovercraft o.i.d. Wil je t op zee proberen dan wens ik je veel succes, maar ik blijf aan de wal ;)

De enige mogelijkheid waar ik een hovercraft in actie zou kunnen zien is het waddengebied. Daar gebruiken de jongens uit de UK die apparaten ook voor namelijk, om bijvoorbeeld mensen uit banken van een soort drijfzand te trekken e.d.

In NL is het gewoon een kwestie van goede afspraken tussen de verschillende hulpdiensten over zogenaamde aanlandingsplaatsen en in het geval van de kuststrook de rendevous punten. Hiervoor is op het gebied van binnenwater té weinig aandacht, het SAMIJ protocol loopt hierin voorop met vooraf vastgestelde aanlandingsplaatsen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2013, 13:39:52
Als je een job zonder risico's wil, moet je mijn inziens niet op een ambulance gaan werken. Slachtoffers rekenen op hulp, niet op het feit dat de bemanning iets niet mag omdat ze toevallig geen cursus zwemvest aantrekken hebben gevolgd. Je kan je afvragen hoeveel risico's het werken op binnenwater inhoudt voor een gezond iemand met een zwemvest aan. Ik denk minder dan op zaterdagavond een intoxicatie uit een café gaan halen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2013, 09:53:30
Citaat van: StijnC link=msg=1183083 date=1373715592
Als je een job zonder risico's wil, moet je mijn inziens niet op een ambulance gaan werken. Slachtoffers rekenen op hulp, niet op het feit dat de bemanning iets niet mag omdat ze toevallig geen cursus zwemvest aantrekken hebben gevolgd. Je kan je afvragen hoeveel risico's het werken op binnenwater inhoudt voor een gezond iemand met een zwemvest aan.

Niet erkennen danwel onderschatten van risico's is een van de redenen dat er nog veel te veel fout gaat.

Er zit een klein nuanceverschil tussen het varen met een rubberboot onder zomerse omstandigheden op de plas voor mijn huis en het varen op groot binnenwater met bijvoorbeeld slecht weer. In het laatste geval is het werken op dat water werk voor specialisten. Ambulancemedewerkers zijn daar niet voor opgeleid. Zoals ze ook niet opgeleid zijn voor andere risicovolle werkzaamheden zoals het redden van slachtoffers uit brandende huizen of van grote hoogte.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2013, 16:38:07
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1183223 date=1373788410
Niet erkennen danwel onderschatten van risico's is een van de redenen dat er nog veel te veel fout gaat.

Er zit een klein nuanceverschil tussen het varen met een rubberboot onder zomerse omstandigheden op de plas voor mijn huis en het varen op groot binnenwater met bijvoorbeeld slecht weer. In het laatste geval is het werken op dat water werk voor specialisten. Ambulancemedewerkers zijn daar niet voor opgeleid. Zoals ze ook niet opgeleid zijn voor andere risicovolle werkzaamheden zoals het redden van slachtoffers uit brandende huizen of van grote hoogte.

Een troost daarbij is dat die ambulancemedewerkers veilig aan de kant kunnen wachten tot hun patient wordt gepresenteerd en ze dan de zorg kunne verlenen waarvoor de anderen niet zijn opgeleid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2013, 12:15:52
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1179753 date=1372695123

Wel geinig in het geval de OVDG een MMT Heli staat te verwelkomen bij het ongeval of een andere inzet heeft terwijl ie net nodig is op de KNRM boot, lastig splitsen  lijkt me....
In Haaglanden zijn alle motorverpleegkundigen OVD-G, dus er zijn er altijd meerdere beschikbaar ;).


absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2013, 13:41:59
meeste MMT'rs stappen zonder aarzelen over op een reddingboot.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 15 juli 2013, 23:44:29
Citaat van: petre link=msg=1183436 date=1373883352
In Haaglanden zijn alle motorverpleegkundigen OVD-G, dus er zijn er altijd meerdere beschikbaar ;).
Nee hoor dat is niet t geval, er zijn nu ook Rapid Responders met RR auto, dat zijn geen OVDGers, overigens kan een OVDG net zo goed op t water in problemen komen als ieder ander, daar helpt de afkorting weinig aan.... Daarbij is een acute patient niet makkelijk in je eentje te behandelen, een omissie dat de ambulanceteams in Nederland niet geschoold worden in hulpverlening op water.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod