Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam

Auteur Topic: Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam  (gelezen 9992 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2013, 09:30:51
Citaat van: absoluteleek link=msg=1183448 date=1373888519
meeste MMT'rs stappen zonder aarzelen over op een reddingboot.

Ja, en? Het gaat goed, totdat het een keer fout gaat. Dan gaat men eindelijk nadenken.

Stappen MMT'ers ook zonder aarzelen een brandend huis in, of lopen ze zonder aarzelen door een gifwolk, of benaderen ze zonder aarzelen een agressieve, vuurwapengevaarlijke verdachte?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2013, 09:36:55
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1183577 date=1373924669
Daarbij is een acute patient niet makkelijk in je eentje te behandelen, een omissie dat de ambulanceteams in Nederland niet geschoold worden in hulpverlening op water.

Hoe ver moet je gaan, vraag ik mij dan af, bij het scholen van ambulancepersoneel? Met deze weersomstandigheden iemand helpen die een medisch probleem heeft en met zijn boot op de Kaag vaart is van een hele andere orde dan medische hulp moeten verlenen aan iemand die met slecht weer aan boord van een groot schip is wat op de Westerschelde vaart of 30 km. voor de kust van Noordwijk ligt. Waar ligt de grens qua mogelijkheden en scholingsbehoefte?


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2013, 10:23:06
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1183577 date=1373924669
Nee hoor dat is niet t geval, er zijn nu ook Rapid Responders met RR auto, dat zijn geen OVDGers,
Ik heb het over motorverpleegkundigen, niet over RR's in een auto.. of zie je mij die ergens noemen?
Citaat
overigens kan een OVDG net zo goed op t water in problemen komen als ieder ander, daar helpt de afkorting weinig aan.... Daarbij is een acute patient niet makkelijk in je eentje te behandelen, een omissie dat de ambulanceteams in Nederland niet geschoold worden in hulpverlening op water.
Liever een beperkte groep goed trainen dan iedereen half.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2013, 18:15:57
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1183602 date=1373960215
Hoe ver moet je gaan, vraag ik mij dan af, bij het scholen van ambulancepersoneel? Met deze weersomstandigheden iemand helpen die een medisch probleem heeft en met zijn boot op de Kaag vaart is van een hele andere orde dan medische hulp moeten verlenen aan iemand die met slecht weer aan boord van een groot schip is wat op de Westerschelde vaart of 30 km. voor de kust van Noordwijk ligt. Waar ligt de grens qua mogelijkheden en scholingsbehoefte?

Dat is een hele mooie vraag voor het maken van beleid en voor afspraken mbt de praktijk, water en omstandigheden zijn inderdaad niet altijd hetzelfde. Alles over een kam scheren is niet zo zinnig, aangepaste training voor verschillende omstandigheden wel.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2013, 18:17:12
Citaat van: petre link=msg=1183615 date=1373962986
Ik heb het over motorverpleegkundigen, niet over RR's in een auto.. of zie je mij die ergens noemen?Liever een beperkte groep goed trainen dan iedereen half.
Ja  je benoemt expliciet de OVDG-ers/motor vpk-en, dat is een kleine groep die is uitgebreid met RR-vpk en, hierdoor zijn er minder motor vpk en op pad en is de kans dat die beschikbaar is om solo hulp te verlenen op het water erg klein.
Beperkte groep trainen heeft dus weinig zin, beter is om alle ambulancezorgverleners tot een bepaalde mate te scholen om zo de beschikbaarheid en inzetbaarheid te vergroten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #35 Gepost op: 17 juli 2013, 15:54:34
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1183600 date=1373959851
Ja, en? Het gaat goed, totdat het een keer fout gaat. Dan gaat men eindelijk nadenken.

Stappen MMT'ers ook zonder aarzelen een brandend huis in, of lopen ze zonder aarzelen door een gifwolk, of benaderen ze zonder aarzelen een agressieve, vuurwapengevaarlijke verdachte?

Wil je echt het een brandend huis in lopen vergelijken met een tochtje in een reddingboot naar de patiënt? En met het lopen in een gifwolk?

Met jouw voorstelling van de risico's van het varen in een reddingboot ga jij in ieder geval niet mee veronderstel ik...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2013, 19:14:10
Bij kalm water kan iedereen mee aan boord. Zit je met een patient en slecht weer vereist wel wat meer dan een cursusje.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #37 Gepost op: 18 juli 2013, 15:55:07
Citaat van: absoluteleek link=msg=1184023 date=1374069274
Wil je echt het een brandend huis in lopen vergelijken met een tochtje in een reddingboot naar de patiënt? En met het lopen in een gifwolk?

Met jouw voorstelling van de risico's van het varen in een reddingboot ga jij in ieder geval niet mee veronderstel ik...

Wel eens op een mooie, stormachtige winteravond een stukje op zee gevaren? Ga dan ook, om ervaringsdeskundige te worden, even met je groen-gele overal een stukje in de Noordzee zwemmen (zonder beschermingsmiddelen uiteraard, want het stelt toch allemaal niets voor). Daarna praten we wel verder.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #38 Gepost op: 18 juli 2013, 18:54:22
En inmiddels mogen we weer mee varen...  ::)

Er is geregeld dat de ambulancedienst zorg moet verlenen op de binnenwateren, omdat de binnen gemeentegrenzen vallen  >:D

Maar dan over het risico: als ik al niet meer op een boot mag stappen dan mag zou ik een hoop meer niet meer moeten mogen. Inderdaad is dat niet te vergelijken met het inlopen van een huis vol rook oid.

Je kunt het meevaren naar mijn idee meer vergelijken met:
-Het werken op of langs de snelweg
-Het werken op bouwterreinen
-Het werken op industrieterreinen, dus ook in grote bedrijven cq fabrieken
-Het werken in allerlei lastigere omstandigheden, denk aan molens, windmolens, in afgemeerde (evt in aanbouw zijnde) schepen, boven aan een steil trappetje etc etc.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #39 Gepost op: 19 juli 2013, 20:32:33
Citaat van: hoefhaan link=msg=1184367 date=1374166462
Je kunt het meevaren naar mijn idee meer vergelijken met:
-Het werken op of langs de snelweg
-Het werken op bouwterreinen
-Het werken op industrieterreinen, dus ook in grote bedrijven cq fabrieken
-Het werken in allerlei lastigere omstandigheden, denk aan molens, windmolens, in afgemeerde (evt in aanbouw zijnde) schepen, boven aan een steil trappetje etc etc.

Nou, je noemt nogal wat.

Op de snelweg gaat nogal eens wat mis en gebeuren er regelmatig hele lelijke ongelukken met hulpverleners. Ook op de vluchtstrook en ook als alles al "afgekruisd" is. Helaas vallen er ook slachtoffers onder ambulancepersoneel. Sinds een tijd worden ambulancemedewerkers, als het goed is, geschoold in Incidentmanagement. Het is geen plek meer waar je "zomaar" effe aan het werk gaat, maar waar men bedacht heeft dat er aanvullende opleiding nodig is om zo veilig mogelijk te kunnen werken.

Op bouwterreinen zijn over het algemeen strenge veiligheidsregels van kracht. Een uitvoerder hoort daarop toe te zien. Waarom dat is begrijp ik nog steeds niet, maar veel ambulancemedewerkers hebben totaal geen oog voor de gevaren op zo'n bouwplaats, negeren de aanwijzingen van een uitvoerder want die heeft er toch geen verstand van en verdommen het bijvoorbeeld om een helm te dragen. Geldt overigens ook voor MMT en politie. Enig idee wat een doosje spijkers of slingerend gereedschap met je hoofd doet als dat van vier hoog naar beneden valt?

Veel industrieterreinen mag je, ook als ambulance, alleen op onder begeleiding van functionarissen die bekend zijn met de veiligheidsregels op zo'n terrein, bijvoorbeeld bewaking, BHV of een veiligheidsfunctionaris. Zij zullen zich niet inhoudelijk met de medische zorgverlening bemoeien maar letten er wel op dat je niet iets doet wat de veiligheid op zo'n terrein in gevaar brengt.

En bij al die andere lastige plekken die je noemt: het hangt natuurlijk van de casus af, maar daar krijg je over het algemeen al snel assistentie van de brandweer.

Ik heb wel eens het idee dat te veel ambulancemedewerkers na het voltooien van de opleiding denken dat ze ineens overal verstand van hebben en daarvoor gevaar uit het oog verliezen.....