Gevaren van drukke en smallere vaarwegen

Auteur Topic: Gevaren van drukke en smallere vaarwegen  (gelezen 6296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2013, 18:51:25
Citaat van: T4tinus link=msg=1178831 date=1372436933
Thor,
1.Vanuit de leunstoel zit dit er aardig uit. Wel eens gevaren daar?

Hier wordt al zo'n 60 jaar aan gesleuteld door een groot aantal specialisten.
2.Gaan we dat eventjes op een forum overtreffen?

Ik begrijp het doel niet van deze excercitie... 98uiye

Maar ik wil best meedoen...  ;)
Je lijstjes zijn nog niet compleet.
    3.
    • Onjuiste voorbereidingen - foute kaarten - onvoldoende voorbereiding (recreatie) - niet intekenen van no-go area's in kaarten (gebruikelijk in de zeevaart- ongebruikelijk in de binnenvaart, maar wel nuttig voor buitenlandse roergangers)
    4.
    • Er is al een aparte neven-vaargeul (o.a. tussen Spannenburg en Lemmer)
    5.
    • Binnenschepen met de stuurhut voorop (o.a. door Amsterdam vaart een beunschip met zo'n constructie).
    6.
    • Aparte vaarroutes met aquaducten voor de recreatievaart...  
ad 1: Ja regelmatig met een groot schip en wat minder vaak met een klein schip. (Bij nacht en ontij.)
ad 2: Ik zou zeggen doe je best je kunt het altijd proberen.
ad 3: Ja maar je kunt de zeevaart niet vergelijken met de binnenvaart.
ad 4: Bekend
ad 5: De vele NVCK bakken o.a. al tientallen jaren, overigens niet alleen in Amsterdam.
ad 6: Ideaal, maar voorlopig een utopie neem ik aan[/list]


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2013, 00:19:37
Even snel vanaf een onhandige pc een reactie op punt 6: In Fryslan zijn miljoenen uitgegeven aan alternatieve vaarwegen: De route Sneekermeer-Akkrum-Peanser Ee met aquaduct over de snelweg, de route Grouw-Warga-Leeuwarden zijn naar mijn weten met name bedoeld om de recreatievaart uit beroepsvaarwater te houden.
Daarvoor zijn dus in Fryslan jarenlang financiële offers gebracht. Uiteraard heeft deze investeringen ook het toerisme sterk bevorderd zonder dat dit ten koste ging van het wegverkeer, maar dat verklaart mijn wat botte reactie.
Er is namelijk al zoveel gebeurd. En ik vind het jammer dat men daar geen oog voor heeft...

De vrijheid die de watersporter wenst te ervaren gaat slecht samen met verdere beperkingen aan zijn vaarroutes: je kunt nog zo veel alternatieven aanbieden, er gaan altijd recreanten varen waar de beroepsvaart vaart. Het Adam Rijn kanaal is misschien een uitzondering, maar dat is dan ook een vreselijke klotsbak.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2013, 11:06:55
Het hoeft geen probleem te zijn beroep en plezier vaart maar je moet wel blijfen opletten als je het gaat combineren. Zelf zou ik niet over het magriet kanaal gaan met mijn plezier bootje maar dat is omdat het ook niet leuk vaart.

9910001
9910001


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2013, 11:57:14
Citaat van: T4tinus link=msg=1178994 date=1372457977
Even snel vanaf een onhandige pc een reactie op punt 6: In Fryslan zijn miljoenen uitgegeven aan alternatieve vaarwegen: De route Sneekermeer-Akkrum-Peanser Ee met aquaduct over de snelweg, de route Grouw-Warga-Leeuwarden zijn naar mijn weten met name bedoeld om de recreatievaart uit beroepsvaarwater te houden.
Daarvoor zijn dus in Fryslan jarenlang financiële offers gebracht. Uiteraard heeft deze investeringen ook het toerisme sterk bevorderd zonder dat dit ten koste ging van het wegverkeer, maar dat verklaart mijn wat botte reactie.
Er is namelijk al zoveel gebeurd. En ik vind het jammer dat men daar geen oog voor heeft...

De vrijheid die de watersporter wenst te ervaren gaat slecht samen met verdere beperkingen aan zijn vaarroutes: je kunt nog zo veel alternatieven aanbieden, er gaan altijd recreanten varen waar de beroepsvaart vaart. Het Adam Rijn kanaal is misschien een uitzondering, maar dat is dan ook een vreselijke klotsbak.

Aanzienlijke en terechte investeringen, wel voornamelijk voor het autoverkeer want anders zou de situatie op de weg vrijwel onhoudbaar zijn geworden. De consequentie zou op den duur kunnen worden dat net als bij de drukkere spoorbruggen alleen in de nacht van 2-4 uur gedraaid zou gaan worden voor de scheepvaart.
(De waanzinnige toestand met de verkeersbrug in de A1 over de Vecht bij Muiden,waar bij een opening voor een plezierjachtje er vele kilometers lange files worden gecreerd is natuurlijk volledig uit de tijd !)

Maar even terug naar eenvoudig en gemakkelijk haalbare verbeteringen.

Het vaarbewijs en bedieningscertificaat marifoon voor de pleziervaarder zijn aangegeven ter stimulering/bevordering van een bewustwordingsproces. Betrekkelijk geringe inspanningen, waardoor de pleziervaarder meer betrokken wordt bij de vaart in het algemeen, vermindering van risico's en de pleziervaarder bij  dreigende confrontaties/calamiteiten middels VHF communicatie met de beroepsvaart veel gemak kan hebben.
Een radarreflector is een beperkte investering en gemakkelijk te plaatsen en is een welkome aanvulling zeker voor de binnenschipper die ook tijdens de vaart bij goed zicht de radar bij heeft staan.

De (meeste) binnenschippers varen tegenwoordig op de elektronische kaart(en) waarop kan worden aangegeven de overige vaart die middels een transponder een AIS signaal uitzendt. Een voor de pleziervaart verplichte AIS transponder varend op en kruisend het PM kanaal zou een verdere verbetering van de zichtbaarheid zijn. Een betrekkelijk geringe investering als je de totaalkosten van een plezierjacht in beschouwing neemt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2013, 12:03:18
Citaat van: 9910001 link=msg=1179045 date=1372496815
Het hoeft geen probleem te zijn beroep en plezier vaart maar je moet wel blijfen opletten als je het gaat combineren. Zelf zou ik niet over het magriet kanaal gaan met mijn plezier bootje maar dat is omdat het ook niet leuk vaart.

9910001

Als wij vanuit het noorden naar Zeeland moeten en het is een beetje redelijk weer gaan we buitenom via IJmuiden naar bijvoorbeeld Stellendam of Terneuzen in plaats van over het Amsterdam-Rijnkanaal. Vaart aanzienlijk prettiger ook voor een wat grotere schip.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2013, 11:21:00
Scheepsongevallen Binnenvaart  

maandag, 04 oktober 2010 14:46  

De rijksoverheid heeft het streven het aantal significante scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren niet te laten stijgen, ondanks een toename van het verkeer en vervoer (Rijksbegroting 2011). De scheepvaartsector is primair verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Onder significante scheepsongevallen wordt in dit verband verstaan: ongevallen met grote (im)materiële of milieuschade. Let op: De cijfers voor doden en gewonden zijn exclusief de slachtoffers van persoonsgebonden (arbo) ongevallen. Een overzicht:

 

Indicatie van de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Nederlandse binnenwateren.
Aantal significante ongevallen met schepen op de Nederlandse binnenwateren.
Bron: Rijkswaterstaat, mei 2010 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Aantal significante scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren (ook onder niet Nederlandse vlag). 117 96 123 150 127 121
Aantal doden ten gevolge van scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren. 4 7 3 4 4 4
Aantal gewonden ten gevolge van scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren. 29 49 54 30 51 56

Toelichting
De afgelopen jaren is zowel de registratiegraad als de definitie van significante scheepsongevallen op de binnenwateren verbeterd en zijn meerjarige ongevalsgegevens beschikbaar. Op basis van de thans beschikbare ongevalsgegevens is het mogelijk om voor 2008 een uitsplitsing te maken naar het aandeel binnenvaart, recreatievaart en zeevaart.
 
In 2008 bleek dat bij 49% van de significante scheepsongevallen op de Nederlandse binnenwateren de binnenvaart was betrokken. Recreatievaart voor 34%, zeevaart voor 34% en overig 7%
Veiligheidsniveau bij sluizen en bruggen
Van het totaal aantal scheepsongevallen dat in 2008 is geregistreerd, vond circa 15% plaats bij sluizen en bruggen. Bij het overgrote deel (meer dan 50%) ging het hierbij om een aanvaring met een sluis of een brug. In 18 gevallen was daarbij sprake van een significant ongeval, dat wil zeggen ongevallen met grote (im)materiële of milieuschade.

http://www.informatie.binnenvaart.nl/veiligheid/451-scheepsongevallen-binnenvaart.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2013, 11:23:42
Scheepsongevallenregistratie


Rijkswaterstaat beheert de landelijke Scheepsongevallendatabase (SOS-database). Hierin staan gegevens over scheepsongevallen en andere voorvallen te water die hebben plaatsgevonden binnen beheergebied van Nederland.

Een goede landelijke registratie van scheepsongevallen geeft een objectief en betrouwbaar beeld van de veiligheid voor de scheepvaart. Dit beeld is nodig voor een risicogestuurd beleid, beheer en inspectie. En om de effectiviteit van het gevoerde beleid te beoordelen en verantwoording af te leggen.

Bent u een schipper die een scheepsongeval wilt melden?

Na een scheepsongeval moet u zo snel mogelijk dit melden bij een verkeerspost. Zo kunnen daar de juiste maatregelen genomen worden om de doorstroming en de veiligheid op de vaarweg te waarborgen.

Bent u een vaarwegbeheerder of handhaver die een scheepongeval wilt melden?

Dan is hiervoor het SOS-meldingsformulier (PDF, 629,2 Kb) beschikbaar. Instanties zijn verplicht ongevallen te registereren.

Welke ongevallen worden landelijk geregistreerd?

Registratie in de landelijke SOS-database is verplicht voor scheepsongevallen:
◾met lichte schade en/of zeer licht gewonden
◾met overtredingen (bijvoorbeeld alcoholgebruik)
◾waarbij sprake is van aanvaring tussen 2 varende schepen
◾met meer dan lichte schade, lichte milieuschade, licht letsel
◾waarbij brand, ontploffing, zinken of technisch gebrek heeft plaatsgevonden
◾met schade waarbij een overheidsvaartuig/ambtenaar in functie is betrokken
◾waarbij schade is ontstaan en waarbij het ongeval niet gemeld is of doorgevaren is

Ondergrens

Is er geen of zeer lichte schade? En hebben partijen actie ondernomen in de vorm van verkeersmanagement- of incidentmanagmentmaatregelen of (gedetailleerde) inspecties om vast te kunnen stellen of onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk zijn als gevolg van het ongeval? Dan wordt het scheepsongeval ook landelijk geregistreerd.

Richtlijnen voor landelijke registratie van scheepsongevallen

Het Openbaar Ministerie schrijft landelijke registratie van de hierboven genoemde ongevallen voor in de Richtlijn binnenvaart-verbaliseringsbeleid 2012-01-08.

In de Richtlijn voor registratie van scheepsongevallen (PDF, 137 Kb) door de nautische beheerder is deze lijst ook opgenomen en is de ondergrens van registratie vastgelegd. Deze afspraken zijn gemaakt om te komen tot:
◾een volledige landelijke registratie van belangrijke scheepsongevallen
◾een zo volledig mogelijke landelijke registratie van overige scheepsongevallen
◾een gelijk niveau van landelijke melding van scheepsongevallen door alle nautisch beheerders
◾rapportage over gegevens van scheepsongevallen die een evenwichtig beeld geeft van de werkelijke onveiligheid in de verschillende beheersgebieden

Waar worden de data voor gebruikt?

De gegevens uit de scheepsongevallendatabase worden voor veel doeleinden gebruikt. Ze vormen de basis voor de verantwoordingsrapportage van de minister in de begroting. Ook worden de gegevens gebruikt voor de Staat van de Transportveiligheid. Met de gegevens maken we analyses van:
◾risicogroepen van vaarweggebruikers die relatief vaak betrokken zijn of veel schade leiden bij scheepsongevallen
◾de aard en omvang van schade die voortkomt uit scheepsongevallen (bijvoorbeeld omvang van schade aan de infrastructuur; de omvang van de maatschappelijke kosten van onveiligheid)
◾de kwetsbaarheid van bepaalde objecten (zoals faalkansen van stuwen en sluizen)
◾specifieke locaties met concentraties van ongevallen
◾de aard van nautische veiligheidsrisico’s in een bepaald gebied
◾de vermoedelijke oorzaken van scheepsongevallen
◾trends en ontwikkelingen in de tijd

MNV-overleg

De beheerder van de scheepsongevallen database en de partijen die scheepsongevallen registreren komen komen ongeveer vier keer per jaar bijeen tijdens het Monitor Nautische Veiligheid (MNV)-overleg. Dit overleg richt zich op verbeteren van het registratieproces en op de ontsluiting van de gegevens voor analyses. Ook worden uitgevoerde analyses besproken in het overleg.

Voor meer informatie kunt u het contactformulier invullen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/veiligheid/scheepsongevallenregistratie