Middelbrand (woonboerderij) Tienelsweg - Zuidlaren 25-06-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woonboerderij) Tienelsweg - Zuidlaren 25-06-2013  (gelezen 3242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2013, 21:52:33
De 2de alarmering was toch 22 uur later en niet 2 uur eerder? Zal waarschijnlijk wel opgelaaide resten zijn.

Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1178203 date=1372330626
Inzet twee TS's betekent niet automatisch middelbrand. Ik kan mij herinneren dat bij ons in de omgeving de opschaling niet in de melding heeft gestaan, en later in het proces de op opschaling ineens ZGB was. Opschaling dus mogelijk alleen via C2000 of het stond gewoon niet in de melding?

Jazeker wel. Inzet 2x TS is middelbrand. Alarmering 2x TS niet. Wanneer het 2de voertuig ingezet word voor waterwinning is er ook geen sprake van middelbrand. Wanneer het voertuig ingezet word voor brandbestrijding wel dus. Als er namelijk maar 1 Voertuig ingezet word is het gewoon kleine brand. Wanneer er direct 2x TS Uitrukken is het niet nodig om een melding met middelbrand te versturen, dus dan zal je dat ook niet zien. Dat zal je pas zien als er meer eenheden nodig zouden zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2013, 22:08:35
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1178511 date=1372362753


Jazeker wel. Inzet 2x TS is middelbrand. Alarmering 2x TS niet. Wanneer het 2de voertuig ingezet word voor waterwinning is er ook geen sprake van middelbrand. Wanneer het voertuig ingezet word voor brandbestrijding wel dus. Als er namelijk maar 1 Voertuig ingezet word is het gewoon kleine brand. Wanneer er direct 2x TS Uitrukken is het niet nodig om een melding met middelbrand te versturen, dus dan zal je dat ook niet zien. Dat zal je pas zien als er meer eenheden nodig zouden zijn.
Als de eerste bevelvoerder geen handjes meer heeft voor de waterwinning schaalt hij op naar middelbrand, middelbrand voor waterwinning. Wordt de 2e TS enkel dus ingezet voor de waterwinning, en staat de eerste TS op de brandbestrijding.Is het nog steeds middelbrand.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2013, 22:16:24
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1178511 date=1372362753
Wanneer er direct 2x TS Uitrukken is het niet nodig om een melding met middelbrand te versturen, dus dan zal je dat ook niet zien.

Dat ligt er maar net aan, wat er nog meer aan het inzetvoorstel hangt, bijvoorbveeld een OVD, HW of DPH. Daarom blijft het altijd nodig de melding met middelbrand te versturen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2013, 22:18:51
Citaat van: Fireball link=msg=1178524 date=1372364184
Dat ligt er maar net aan, wat er nog meer aan het inzetvoorstel hangt, bijvoorbveeld een OVD, HW of DPH. Daarom blijft het altijd nodig de melding met middelbrand te versturen.

Als er extra voertuigen nodig zijn krijg je inderdaad een alarmering van die voertuigen, en dan zal er ongetwijfeld middelbrand in de melding staan. Wanneer er geen extra voertuigen nodig zijn is het toch niet nodig om evengoed Middelbrand over P2000 te versturen? Naar wie wil je dat bericht dan sturen in dat geval?

Citaat van: Peter71 link=msg=1178521 date=1372363715
Als de eerste bevelvoerder geen handjes meer heeft voor de waterwinning schaalt hij op naar middelbrand, middelbrand voor waterwinning. Wordt de 2e TS enkel dus ingezet voor de waterwinning, en staat de eerste TS op de brandbestrijding.Is het nog steeds middelbrand.

Er is ergens iets met geen middelbrand bij inzet voor waterwinning. Ik heb geprobeerd mij daar in te verdiepen maar ik snap nog niet echt hoe dat precies allemaal werkt. Er is in ieder geval iets mogelijk.  :P
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2013, 22:20:33
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1178527 date=1372364331
Als er extra voertuigen nodig zijn krijg je inderdaad een alarmering van die voertuigen, en dan zal er ongetwijfeld middelbrand in de melding staan. Wanneer er geen extra voertuigen nodig zijn is het toch niet nodig om evengoed Middelbrand over P2000 te versturen? Naar wie wil je dat bericht dan sturen in dat geval?

Dit kan zijn om bijvoorbeeld de burgemeester te informeren (zoals in NHN), de persvoorlichter te informeren (in Twente) of te alarmeren (Hollands Midden) en ga zo maar door. Dus het kan noodzakelijk zijn.

Meldkamer Oost Nederland gaat dan om de infocode's klein, middel, groot of zeer groot incident.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2013, 22:22:55
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1178529 date=1372364433
Dit kan zijn om bijvoorbeeld de burgemeester te informeren (zoals in NHN), de persvoorlichter te informeren (in Twente) of te alarmeren (Hollands Midden) en ga zo maar door. Dus het kan noodzakelijk zijn.

Meldkamer Oost Nederland gaat dan om de infocode's klein, middel, groot of zeer groot incident.

Lees nou eens goed wat ik zeg.....

Het kan zijn dat er extra voertuigen (eenheden of wie dan ook) nodig zijn, en dan zal er inderdaad gealarmeerd worden. Wanneer er niemand opgeroepen of ge informeert hoeft te worden is het niet nodig om via P2000 te zenden, en zal dat dus ook niet gebeuren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2013, 22:23:41
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1178529 date=1372364433
Dit kan zijn om bijvoorbeeld de burgemeester te informeren (zoals in NHN), de persvoorlichter te informeren (in Twente) of te alarmeren (Hollands Midden) en ga zo maar door. Dus het kan noodzakelijk zijn.

Meldkamer Oost Nederland gaat dan om de infocode's klein, middel, groot of zeer groot incident.


Middel incident betekent dan niet per se middelbrand.

p2kflex
09:02:34 25-06-13GROUP-1PRIO 1 Woningbrand : : Loodiep : 43 8032TG Zwolle 1650 1690 1631 1632
0611423BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Bevelvoerders)
0611427BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Blusploeg Vrijwilligers)
0611425BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Kazernecode)
0611450BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Kazernering)
0611395BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Bemanning HW)
0611383BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Bevelvoerder)
0611386BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Blusploeg Beroeps)
0611385BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Kazernecode)
0611410BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Kazernering)
0611411BRW IJsselland (Zwolle) (Infocode klein Incident)
0611412BRW IJsselland (Zwolle) (Infocode middel Incident)
0611840BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Zwolle)


Brandweer Zwolle rukt bij een woningbrand standart uit met twee tankautospuiten (middelincident) maar geen middelbrand.

Wanneer er al twee TS'en zij gepiept in de melding, en opschaling naar middelbrand volgt maar er geen extra TS wordt gepiept gaat deze melding over de persinfo code (MON)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2013, 22:26:16
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1178527 date=1372364331


Er is ergens iets met geen middelbrand bij inzet voor waterwinning. Ik heb geprobeerd mij daar in te verdiepen maar ik snap nog niet echt hoe dat precies allemaal werkt. Er is in ieder geval iets mogelijk.  :P
Een bevelvoerder heeft de mogelijkheid om een 2e TS te vragen voor bv extra water, omdat hij een klus net niet kan redden met zijn eigen watertank. En de waterwinning een drama is. Die situaties zijn er. Een poosje geleden hadden wij zo'n situatie. Van de eerste TS was de watertank leeg, waterwinning slecht. Hebben ze om de tweede TS gevraagt maar kleine brand gehouden, zijn we die kant opgegaan watertank over gepompt, en weer terug naar de kazerne. Kan hij middelbrand geven, wordt er dus opgeschaald met een extra TS, OVD wellicht redvoertuig. Voor net een paar honderd liter water extra. In dat soort gevallen kan hij om een 2e TS vragen voor extra water maar kleine brand. Wordt er niet opgeschaald, komt er toch een tweede TS met die extra tank water. ;)


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2013, 22:39:15
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1178197 date=1372329969
Dat andere voertuig is de PM/SL van brandweer Zuidlaren. Brandweer Zuidlaren beschikt wel over een 2e TS (8134), maar ik durf niet te zeggen of deze daadwerkelijk is ingezet.

Is ingezet en gebruikt voor waterwinning c.q. assistentie DPH.
Feitelijk dus 3 tankauto's + PM wagen en HW aanwezig.

Niet opgeschaald omdat dit een STANDAARD procedure is bij woningen in buitengebieden. Heb me hierover laten informeren.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2013, 22:54:41
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1178539 date=1372365555
Is ingezet en gebruikt voor waterwinning c.q. assistentie DPH.
Feitelijk dus 3 tankauto's + PM wagen en HW aanwezig.

Niet opgeschaald omdat dit een STANDAARD procedure is bij woningen in buitengebieden. Heb me hierover laten informeren.

Ja oke, maar een TS ter assistentie van WTS 1000 danwel WTS 2500 is er echter niet een die hoort bij de brandbestrijdings TS'sen en valt dus niet onder TS 130 (3e TS).