Middelbrand (woonboerderij) Tienelsweg - Zuidlaren 25-06-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woonboerderij) Tienelsweg - Zuidlaren 25-06-2013  (gelezen 3243 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2013, 23:06:53
Citaat van: DennisVenemaFotografie link=msg=1178539 date=1372365555
Is ingezet en gebruikt voor waterwinning c.q. assistentie DPH.
Feitelijk dus 3 tankauto's + PM wagen en HW aanwezig.

Niet opgeschaald omdat dit een STANDAARD procedure is bij woningen in buitengebieden. Heb me hierover laten informeren.

De kwalificaties waren toch landelijk uniform geworden of wordt er nu toch weer onderscheid naar gebieden etc.
Dat lijkt me niet zo onlogisch.

In Amsterdam bijv. wordt bij woning/gebouwbrand standaard uitgerukt met twee autospuiten en een ladder, in sommige moeilijker gebieden  (bereikbaarheid, verkeer, type bebouwing etc.) met twee ladders.
In minder stedelijke gebieden wordt bij woning/gebouwbrand uitgerukt met een  en al naar de melding(type/gebruik etc. gebouw) twee autospuiten en volgt eventueel een alarmering voor een ladder/hoogwerker.

Lijkt me logisch dat vwb Amsterdam dat niet allemaal wordt geschaard onder middelbrand.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 27 juni 2013, 23:14:21
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1178543 date=1372366481
Ja oke, maar een TS ter assistentie van WTS 1000 danwel WTS 2500 is er echter niet een die hoort bij de brandbestrijdings TS'sen en valt dus niet onder TS 130 (3e TS).

Wat wordt dan verstaan onder de brandbestrijding TS's en ? (levering van manschappen, levering van water,verlichting etc.)

Als een WTS 1000/2500 wordt ingezet bij de brandbestrijding en een derde TS moet daarbij assisteren anders zou het WTS niet kunnen worden ingezet wordt die derde TS toch ook ingezet bij de brandbestrijding.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2013, 23:16:31
Citaat van: Thor link=msg=1178553 date=1372367661
Wat wordt dan verstaan onder de brandbestrijding TS's en ? (levering van manschappen, levering van water etc.)

Als een WTS 1000/2500 wordt ingezet bij de brandbestrijding en een derde TS moet daarbij assisteren anders zou het WTS niet kunnen worden ingezet wordt die derde TS toch ook ingezet bij de brandbestrijding.

Ingezette voertuigen die direct de brand blussen.
Het kan wel zo zijn dat een TS na het opbouwen van het WTS (wat niet direct de brand blussen is, maar indirect door het leveren van water aan de andere TS'sen) alsnog wordt ingezet om te assisteren als derde TS.

Je ziet namelijk bij de opschaling ook dat het de 5e TS is.

Kleine brand = 1 TS
Kleine brand + WTS = 2 TS'sen + DPH.
Middelbrand = 2 TS
Middelbrand + WTS = 3 TS'sen + DPH.

Snap je wat ik bedoel?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2013, 23:24:50
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1178555 date=1372367791
Ingezette voertuigen die direct de brand blussen.
Het kan wel zo zijn dat een TS na het opbouwen van het WTS (wat niet direct de brand blussen is, maar indirect door het leveren van water aan de andere TS'sen) alsnog wordt ingezet om te assisteren als derde TS.

Je ziet namelijk bij de opschaling ook dat het de 5e TS is.

Kleine brand = 1 TS
Kleine brand + WTS = 2 TS'sen + DPH.
Middelbrand = 2 TS
Middelbrand + WTS = 3 TS'sen + DPH.

Snap je wat ik bedoel?

Jawel. Maar ik heb begrepen(waarschijnlijk verkeerd) dat de inzet en daarmee de classificatie (al dan niet) wordt bepaald door of er a. manschappen van de autospuit worden ingezet of b.de hele autospuit wordt ingezet.

Overigens waarom eigenlijk deze classificatie, vanwege de verslaggeving/statistiek, kostenberekeningen en toewijzingen etc.?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2013, 16:28:25
Citaat van: Thor link=msg=1178559 date=1372368290
Jawel. Maar ik heb begrepen(waarschijnlijk verkeerd) dat de inzet en daarmee de classificatie (al dan niet) wordt bepaald door of er a. manschappen van de autospuit worden ingezet of b.de hele autospuit wordt ingezet.

Overigens waarom eigenlijk deze classificatie, vanwege de verslaggeving/statistiek, kostenberekeningen en toewijzingen etc.?
Het opbouwen van DPU is een hele klus, daarvoor wordt een TS met 6 man mee gestuurd. Zij zijn enkel voor de opbouw en verzorging van het groot watertransport, in die zin dient die TS geheel buiten de opschaling te worden gehouden. Je hebt immers niets aan die manschappen, je kunt ze niet inzetten voor de brandbestrijding zij zijn voor het groot watertransport.
De praktijk wijst uit dat als het groot watertransport eenmaal ligt de bemanning van die TS hand en spandiensten gaan leveren tijdens de brand. Of besloten wordt dat de TS terug gaat naar de kazerne. Dus zij zullen never nooit derde TS worden.