opvang Partners brandweermensen

Auteur Topic: opvang Partners brandweermensen  (gelezen 4995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 5 juni 2005, 13:39:52
Brandweer Huizen start opvang voor partners

HUIZEN - De brandweer van Huizen krijgt als eerste korps van Nederland een team om partners van brandweerlieden te helpen die schokkende ervaringen achter de rug hebben. Je neemt je ervaringen altijd mee naar huis", zegt Jan Spaargaren, waarnemend commandant van de Huizer brandweer.

Niet alleen branden, ook ernstige verkeersongelukken kunnen een grote impact hebben op de brandweermensen. De brandweer Huizen bestaat uit 51 leden, voornamelijk vrijwilligers. Spaargaren: ,,Tijdens een bijeenkomst van brandweermannen en hun vrouwen werd het ontbreken van opvang voor partners als een gemis ervaren. Dat was de aanleiding voor de korpsleiding om ermee te starten. Het had dus niet met een incident te maken".

Net als bij de politie gebruikelijk is, heeft ook de brandweer al een intern team voor de onderlinge opvang van collega's. ,,Het blijkt dat mensen met traumatische ervaringen het prettig vinden als ze geholpen worden door mensen die ze kennen en vertrouwen", verklaart Sibylle van de Geer van het bureau Van de Geer & Jacobs.

Dit bedrijf heeft in Huizen zeven partners van brandweermannen opgeleid via een tweedaagse training. Ook verzorgt het bureau trainingen voor collegiale traumaopvang bij de regionale brandweer Gooi en Vechtstreek, het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam en de GG en GD in Amsterdam. ,,Voor een goede verwerking van trauma's is praten nodig. Als de eerste opvang goed is, draagt dat ook bij tot een betere verwerking. En je komt inderdaad ook niet direct in een therapeuten-circuit terecht", stelt Van de Geer. Overigens schakelen de opvangteams als het nodig is wel professionele psychologen in.

,,We hopen dat we er nooit gebruik van hoeven te maken, maar het is goed als je zo'n opvangteam achter de hand hebt", zegt Jan Spaargaren van de Huizer brandweer. Het grootste korps van Nederland, de Amsterdamse brandweer, heeft volgens een woordvoerster belangstelling voor deze vorm van traumahulp.

Edward de Vries Lentsch
zaterdag 04 juni 2005  

Bron:Gooi&eemlander

lijkt me een goede zaak  ;)

firemanr

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2005, 17:44:55

HUIZEN - De brandweer van Huizen krijgt als eerste korps van Nederland een team om partners van brandweerlieden te helpen die schokkende ervaringen achter de rug hebben. Je neemt je ervaringen altijd mee naar huis", zegt Jan Spaargaren, waarnemend commandant van de Huizer brandweer.

Niet alleen branden, ook ernstige verkeersongelukken kunnen een grote impact hebben op de brandweermensen. De brandweer Huizen bestaat uit 51 leden, voornamelijk vrijwilligers. Spaargaren: ,,Tijdens een bijeenkomst van brandweermannen en hun vrouwen werd het ontbreken van opvang voor partners als een gemis ervaren. Dat was de aanleiding voor de korpsleiding om ermee te starten. Het had dus niet met een incident te maken".

Net als bij de politie gebruikelijk is, heeft ook de brandweer al een intern team voor de onderlinge opvang van collega's. ,,Het blijkt dat mensen met traumatische ervaringen het prettig vinden als ze geholpen worden door mensen die ze kennen en vertrouwen", verklaart Sibylle van de Geer van het bureau Van de Geer & Jacobs.

Dit bedrijf heeft in Huizen zeven partners van brandweermannen opgeleid via een tweedaagse training. Ook verzorgt het bureau trainingen voor collegiale traumaopvang bij de regionale brandweer Gooi en Vechtstreek, het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam en de GG en GD in Amsterdam. ,,Voor een goede verwerking van trauma's is praten nodig. Als de eerste opvang goed is, draagt dat ook bij tot een betere verwerking. En je komt inderdaad ook niet direct in een therapeuten-circuit terecht", stelt Van de Geer. Overigens schakelen de opvangteams als het nodig is wel professionele psychologen in.

,,We hopen dat we er nooit gebruik van hoeven te maken, maar het is goed als je zo'n opvangteam achter de hand hebt", zegt Jan Spaargaren van de Huizer brandweer. Het grootste korps van Nederland, de Amsterdamse brandweer, heeft volgens een woordvoerster belangstelling voor deze vorm van traumahulp.

Edward de Vries Lentsch
zaterdag 04 juni 2005 

lijkt me een goede zaak  ;)

Is dit iets anders dan dat het BOT-team doet. In Terneuzen zijn dacht ik deze mensen er ook voor de partners???

spuit 11

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2005, 20:13:35

Edward de Vries Lentsch
zaterdag 04 juni 2005 

lijkt me een goede zaak  ;)

heel goed plan ik denk dat dit in meer gemeentes zou moeten gezien wat de bv brandweer mensen allemaal mee maken.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2005, 20:27:26
Vroeger......... bij vrijwilligers korpsen in dorpen waren er 'gezellige avonden / korpsavonden' waarbij je kennis maakte met elkaar. Vaak gingen de vrouwen onderling nog bij elkaar langs dus als er één problemen had werd dat onder de vrouwen besproken / werd het uitgelegd. Tegenwoordig is de brandweer zover geproffesionaliseerd dat je daar weer bedrijven voor nodig hebt omdat te initiëren......  :-\

Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen het is een goed initiatief alleen is het jammer dat het nodig is.... ;)

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2005, 04:27:48
een voordeel ze zijn wel aanwezig, de laatste keer dat de brandweer bij ons slachtofferhulp opriep was deze telefonisch niet berijkbaar en zijn dan ook niet geweest.
Nemo me impune lacessit

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2005, 10:30:06
Vroeger......... bij vrijwilligers korpsen in dorpen waren er 'gezellige avonden / korpsavonden' waarbij je kennis maakte met elkaar. Vaak gingen de vrouwen onderling nog bij elkaar langs dus als er één problemen had werd dat onder de vrouwen besproken / werd het uitgelegd. Tegenwoordig is de brandweer zover geproffesionaliseerd dat je daar weer bedrijven voor nodig hebt omdat te initiëren......  :-\

Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen het is een goed initiatief alleen is het jammer dat het nodig is.... ;)
ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt,als je als brandweerman een traumatische ervaring opdoet.Dan neem je dat uiteindelijk ook mee naar huis.
Als wij een rotuitruk(om het zo maar eens te noemen),en het is echt ernstig doden enz.Dan bel ik altijd na de uitruk even naar huis,en weet mijn vrouw dat wij weer een niet zo hele fijne klus hebben gehad.

Als je dan thuiskomt praat je er automatisch over,en ik kan me voorstellen dat er dan partners zijn die er niet zo heel goed mee overweg kunnen.En uiteindelijk is in dit soort gevallen het thuisfront zeer belangrijk

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2005, 08:49:54
Hulp voor partners getraumatiseerde brandweerlieden

HUIZEN (ANP) - Het brandweerkorps in Huizen is maandag begonnen met de opleiding van zeven vrouwen, die partners gaan helpen van brandweerlieden die met schokkende ervaringen thuiskomen.

...

Bron: Reformatorisch dagblad