benadering van deur bij vermoede brand

Auteur Topic: benadering van deur bij vermoede brand  (gelezen 12945 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

billy

• Gast
Gepost op: 13 mei 2005, 22:02:49
hoi bij het vermoede van brand moeten we een deur volgens een vast patroon benaderen. ik ga dit proberen te schetsen om te kijken of ik dit goed heb begrepen

1 je voelt aan de bovenkant van de deur met de rug van je hand of de deur warm is

2 dan voel je langs de naaden van de deur (waarom)

3 dan kies je pas afhankelijk van de hoe de deur open gaat, je positie

4 je gaat gehurkt met een  knie  naar de grond en voet van het andere been haaks op het geknielde been achter de deur staan.

5 je opend voorzichtig de deur en je bent bedacht op een steekvlam van de bovenzijde deur.

6 als er geen gevaar is roep je "is daar iemand"

klopt dit  :) of vergeet ik iets

Jelmer

• Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2005, 22:26:08
heb je al geallarmeerd?  ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2005, 22:35:07
ja waarom voel je aan de deurnaad  ???

LindaB

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2005, 22:43:30
voelen of daar warmte door komt (denk ik)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2005, 22:45:42
voelen of daar warmte door komt (denk ik)
daarvoor tast je de deur zelf af  ;)

Oja Billy,goed laag blijven en zoveel mogelijk je verschuilen achter de deur

LindaB

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2005, 22:48:41
daarvoor tast je de deur zelf af  ;)

Oja Billy,goed laag blijven en zoveel mogelijk je verschuilen achter de deur

Ja dat weet ik, maar een andere reden kan ik ook niet bedenken. Als het tocht kan je dat ook altijd goed voelen daar dus misschien ook wel met warmte en ik denk dat je de warmte eerder daar voelt dan aan de deur zelf. Ik weet het anders ook niet. Net zoals aan de klink voelen. Die wordt volgens mij ook niet snel warm.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2005, 10:11:51
ja waarom voel je aan de deurnaad  ???

Of lucht aangezogen wordt, zodat je weet dat er een onderdruk achter de deur zit ? Dat zou kunnen betekenen dat bij het openmaken van de deur er een flash over / explosie kan onstaan door de opeenhoping van onvolledig verbrande gassen (door zuurstof gebrek) en de toestromende verse lucht.

billy

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2005, 10:23:38
ja waarom voel je aan de deurnaad  ???

de instructeur voelde niet deurnaad maar de overgang deurstijl en deur?? ik ben vergeten waarom. ver voelde hij ook de klink als eerst geloof ik. Van dat alarmeren lijkt mij geen slecht idee maar hoort niet echt bij de inspectie van de deur. :)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2005, 11:33:49
Of lucht aangezogen wordt, zodat je weet dat er een onderdruk achter de deur zit ? Dat zou kunnen betekenen dat bij het openmaken van de deur er een flash over / explosie kan onstaan door de opeenhoping van onvolledig verbrande gassen (door zuurstof gebrek) en de toestromende verse lucht.

als je aan een deur moet gaan voelen of er een flashover aanzit te komen,heb je al een heel groot gedeelte van de buitenverkenning overgeslagen.Want je ziet aan de kleur (inktzwarte kleur)+ de manier waarop de rook naar buiten wordt geperst plus zeer hete ramen en deurklinken dat het foute boel is.
Vertel mij niet wat een flashover is,2 jaar geleden hebben we een woningbrand gehad met een slachtoffer.En daar was de brand ook op het punt van flashover aangekomen  :-X

En dan is het geen taak meer voor een BHVer,maar een taak voor de brandweer om die klus te klaren.

Billy,ik vermoed al wat jouw instructeur wilde met de deurnaad.Die heeft hij afgetast om na te gaan waar de schanieren zitten buiten of binnenzijde (toedraaiende ,afdraaiende deur)

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2005, 18:46:48
Billy,ik vermoed al wat jouw instructeur wilde met de deurnaad.Die heeft hij afgetast om na te gaan waar de schanieren zitten buiten of binnenzijde (toedraaiende ,afdraaiende deur)

heel goed!
en vertel wat je doet en constateer dit hardop, dan kan je maat meeluisteren en je nog eventueel corrigeren

cu,
loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation