Door de sirene niet uit te zetten als je communiceert met de meldkamer!
'U heeft geen toestemming, ik wil dat u nu uw toeters en bellen uitzet!''
Interessant. Als ik met spoed (extra) blauwen wil komen ze uit alle hoeken en gaten, met toeters en bellen. Maar bij eigen collega's kan moeilijk worden gedaan, om die toestemming, begrijp ik? Beetje krom. Als je maat ligt te worstelen helemaal. Ik zou dan de meldkamer negeren. Wat voor gevolgen zou dat hebben, als je dat zou doen?
Met spoed, dus dan wordt het een soort van assistentie collega al dan niet met een andere reden. Ook bij eigen collega's krijg je toestemming met een assistentie collega, ook bij mensen van de NS/HTM/ANWB noem het maar op die een noodsignaal geven mag je met toeters en bellen rijden zolang de meldkamer denkt dat het echt een noodgeval betreft met direct gevaar voor een betrokkene.
Gevolgen zijn er niet echt, maar het wordt wel eens via de lijn gespeeld. Dat de chef meldkamer een klacht indient bij de bureauchef, dit krijg je wel te horen.. gebeurt overigens zelden. En ja, als je een aanrijding hebt dan mag je ook wat uitleggen, al werkt die OGS dan ook weer in je voordeel.
Ik heb wel het idee dat ze bij ons iets aan het matigen zijn, ze lijken wat makkelijker met toestemming te worden. Uiteindelijk is en blijft de chauffeur verantwoordelijk, brancherichtlijn geeft ook aan dat de meldkamer in dat geval slechts kan adviseren.
Maar misschien moet dit even in een ander topic!