GRIP 1 Middel waterongeval (drenkeling) Urkersluis / Sluisweg - Urk 01-07-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel waterongeval (drenkeling) Urkersluis / Sluisweg - Urk 01-07-2013  (gelezen 9466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: -Joost- link=msg=1179935 date=1372713313
Mooi werk van die sonarschuit, vraag me wel vaker af of het een toegevoegde waarde is binnen de acute fase van een incident. Ondanks dat we hier spreken over een berging heeft de inzet wel gezorgd voor een vlotte afwikkeling.  O0

Dat kun je je inderdaad afvragen bij alle inzet een x tal minuten nadat iemand te water is geraakt en vervolgens onder water is verdwenen.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ik probeer heel veel te weten alleen over zaken op het water heb ik geen verstand.
Is er een Wet die je verplicht op of aan het water altijd een reddingsvest te dragen ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

bart007

• Senior gebruiker
Mark Cobussen ‏@wijkagtcobussen ( 23.57 uur )
Noodlottig ongeval door verdrinking Urk. Inzet hulpverleners zeer professioneel en snel. Waarvoor dank. Wijkagenten Urk
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

scorpionadvies

• beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
Citaat van: enrico1972 link=msg=1179960 date=1372715660
Ik probeer heel veel te weten alleen over zaken op het water heb ik geen verstand.
Is er een Wet die je verplicht op of aan het water altijd een reddingsvest te dragen ?

Volgens mij is het te vergelijken met het dragen van de autogordel in een motorvoertuig.

Er zijn meestal voldoende reddingsvesten aanwezig.

Zelfs als ik in mijn werk bij open water werk, wordt ik verplicht een reddingsvest te dragen !

Thor

• Senior gebruiker

Je moet onderscheid maken tussen beroeps en pleziervaart.

V.w.b. de pleziervaart is er geen wet die dat verplicht. maar het is wel zo verstandig om een redvest te dragen, zeker bij deze watertemperatuur.

(Ik neem aan dat het hier pleziervaarders betrof waarvan het slachtoffer volgens de media niet kon zwemmen.)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker

Buiten wat ARBO richtlijnen om is d'r vrij weinig. Er bestaan wel verplichtingen op het gebied van de veiligheidsuitrusting aan boord. Dit komt dan voort uit bijvoorbeeld het BPR, maar ook het SOLAS verdrag. De eisen zijn hierbij afhankelijk van het soort vaartuig en zegt niks over het daadwerkelijk dragen/gebruiken van PBM.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker

politie Flevoland @politieFlevo 9:05am · 2 Jul 13
Gevonden lichaam bij Urkersluis #Urk is van 16-jarige jongen die maandagavond overboord sloeg. bit.ly/14npmtm

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Enkele reacties die ingaan op de schuldvraag van dit noodlottige ongeval zijn verwijderd. Er zal ongetwijfeld een onderzoek plaatsvinden naar de toedracht en oorzaak. Tot die tijd (en zeker in dit stadium) is het ongepast en onjuist om over de schuldvraag te spreken.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Johan Beck link=msg=1179951 date=1372714792
http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/23798-jongen-16-valt-overboord-en-overlijdt

N.a.v. dit bericht :Hij viel in het water. Zijn gespartel werd opgemerkt door mensen van de zeilvereniging, die op de Meeuwendam waren. Zij waarschuwden de opvarenden van het jacht, die in eerste instantie niets gemerkt hadden.

Toen mensen vanaf de kant de jongen enkele minuten later dachten te zien, sprong watersporter Geert Snijder in het water. Maar ook die actie haalde niets uit.

Redactie : Jongen lag middenin zoekgebied. 'Het was zoeken naar een speld in een hooiberg, maar gelukkig hebben we hem gevonden', aldus brandweer.

Waarschijnlijk hebben die mensen van de zeilvereniging die op de Meeuwendam waren redelijk nauwkeurig de positie waar de jongen voor het laatst was gezien c.q. verdwenen was kunnen aangeven.
Het is voor gealarmeerde hulpverleners zeer belangrijk dat zij bij aankomst al onmiddellijk goed op de hoogte worden gebracht van de laatste positie van de drenkeling. Zeker vanaf een vast punt is deze laatste positie meestal redelijk goed in te schatten.
Overigens als iemand vanaf een vaartuig overboord raakt altijd zo dicht mogelijk in de buurt blijven, dan kunnen de hulpverleners zich beter orienteren,dat geeft tenminste enig houvast mbt het zoekgebied en daarmee de kans op succes.