N.a.v. : Er werd massaal door de hulpdiensten uitgerukt vanwege een sterke stroming op het meer. en
De jongen is na 2 uur zoeken dood aangetroffen op de plek waar hij uit zijn boot viel.
Dat is nogal tegenstrijdig. Als er en sterke stroming staat kom je niet terecht op de plek waar je uit boot valt, maar tenminste een stuk verderop "stroomafwaarts".
Ja lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig , maar is het in dit geval kennelijk helemaal niet.
Stroming:H-T @HendrikTromp1 21u
@FamRomkes nou er was een harde stroming en hij was bijna gelijk onder water
H-T @HendrikTromp1 22u
jongen verdronken 17 jaar men vader zag het gebeuren is er achteraan gezwommen maar kon hem niet meer vinden
Getuigen terplekken hebben de stroming ervaren/beschreven, dus waarheid.
Stroming ontstaat door wind, verschil in temperatuur, objecten die in de stroom liggen, uitstromende rivieren e.d.
In dit geval strekdam, mogelijk spuien, stremming door de kust etc.
Hoe diep de stroming is hangt af van oorzaak en bovenbeschreven invloeden "van buitenaf".
Het kan dus dat er een ( zeer ) duidelijke stroming is, maar 3 meter dieper niet of zelfs tegengesteld.
Drijfvermogen:Als ik in het zwembad 2/3 e van mijn maximale inademing , uitadem, dan zak ik langzaam naar de bodem en blijf daar liggen.
Bij dit ongeval lijkt het logisch dat de drenkeling veel van zijn ingeademde lucht is kwijtgeraakt en mogelijk zelfs vervangen door water.
(hij kon mogelijk niet zwemmen) Zijn drijfvermogen was(werd) zeer negatief, hij moet toen snel gezonken zijn.
Op het moment dat hij onder de stroming komt zakt hij alleen nog maar naar beneden.
Daarnaast zit er natuurlijk altijd een foutmarge in de exacte plaats waar hij te water gegaan is, t.o.v. de vindplaats.
Maar in dit geval lijken ze dicht bijelkaar en moet je dus concluderen dat ondanks de aanwezige stroming deze weinig ( korte tijd ) invloed heeft gehad. Maar zoiets weet je nooit vooruit!!