En wat Jofry zegt klopt ook, traumateams vind je daar maar zelden omdat de paramedics zo zijn opgeleid en getrained dat ze die situatie's ook zonder arts kunnen afhandelen.
Ik werk inmiddels zelf op de SEH van het ErasmusMC en zie daar heel wat ambulancebemanningen voorbij komen met moeilijke en minder moeilijke patienten. Het volgende dan ook met het volle respect voor het werk en kennisniveau van de nederlandse avp's..
Het gaat niet zozeer om wat een (trauma)arts nu meer aan handelingen kan verrichten op straat, want dat is inderdaad beperkt.
Wat veel belangrijker is, is de ervaring van een arts op de heli!
niet enkel op het medisch inzicht, een traumatoloog of anesthesioloog-intensivist heeft nu eenmaal meer kennis dan een AVP, maar ook de ervaring met grote trauma's. Ik weet niet hoeveel AVP's Nederland telt, maar zeg 2000? artsen die op de heli vliegen zijn er zo'n 40. De 'exposure' van een heli-arts ligt veel hoger dan van een verpleegkundige. Ik hoef niemand te overtuigen van het feit dat routine de kwaliteit van zorg sterk verhoogd.
We mogen inderdaad heel blij zijn met ons ambulancesysteem, de ambulances kunnen het inderdaad in het overgrote deel van de gevallen zelf af. maar voor die ene keer op de 100 dat het net even verder gaat, en de situatie die je eigenlijk nooit meemaakt. daarvoor is het mooi dat er iemand is die het wel vaker meemaakt.
Dat is geen bedreiging voor de Nederlandse ambulance's maar een aanvulling, al is het maar om even mee te denken over een auto'tje dat onder een lijnbus geplet is
.
Als je dat als avp niet kunt/wilt onderkennen is dat mi. een zwakte. Een van de basisregels van de ATLS is niet voor niets 'haal meer deskundige hulp als je niet helemaal zeker bent'.