Artikel NRC: ''De arts van de traumaheli is de baas'' (sic)

Auteur Topic: Artikel NRC: ''De arts van de traumaheli is de baas'' (sic)  (gelezen 33755 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #120 Gepost op: 10 juni 2006, 14:51:33
Laat ik het vorige bericht DIK onderstrepen. Wij gaan binnenkort voor de vierde keer naar de VS om mee te rijden. Wij kunnen er veel van leren....

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Karim

  • Gast
Reactie #121 Gepost op: 10 juni 2006, 15:57:39
Gaaf Carl!!

Waar precies ?


Bart S

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 10 juni 2006, 18:52:31
Laat ik het vorige bericht DIK onderstrepen. Wij gaan binnenkort voor de vierde keer naar de VS om mee te rijden. Wij kunnen er veel van leren....

Carl.

Inderdaad gaaf! Nog plek in je begage voor iemand van ongeveer 1.93 meter? ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #123 Gepost op: 10 juni 2006, 22:07:01
Kan je meteen je PHTLS-certificaat ''refreshen''  :D ;) ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #124 Gepost op: 15 juni 2006, 10:12:25
En wat Jofry zegt klopt ook, traumateams vind je daar maar zelden omdat de paramedics zo zijn opgeleid en getrained dat ze die situatie's ook zonder arts kunnen afhandelen.
Ik werk inmiddels zelf op de SEH van het ErasmusMC en zie daar heel wat ambulancebemanningen voorbij komen met moeilijke en minder moeilijke patienten. Het volgende dan ook met het volle respect voor het werk en kennisniveau van de nederlandse avp's..

Het gaat niet zozeer om wat een (trauma)arts nu meer aan handelingen kan verrichten op straat, want dat is inderdaad beperkt.
Wat veel belangrijker is, is de ervaring van een arts op de heli!
niet enkel op het medisch inzicht, een traumatoloog of anesthesioloog-intensivist heeft nu eenmaal meer kennis dan een AVP, maar ook de ervaring met grote trauma's. Ik weet niet hoeveel AVP's Nederland telt, maar zeg 2000? artsen die op de heli vliegen zijn er zo'n 40. De 'exposure' van een heli-arts ligt veel hoger dan van een verpleegkundige. Ik hoef niemand te overtuigen van het feit dat routine de kwaliteit van zorg sterk verhoogd.

We mogen inderdaad heel blij zijn met ons ambulancesysteem, de ambulances kunnen het inderdaad in het overgrote deel van de gevallen zelf af. maar voor die ene keer op de 100 dat het net even verder gaat, en de situatie die je eigenlijk nooit meemaakt. daarvoor is het mooi dat er iemand is die het wel vaker meemaakt.
Dat is geen bedreiging voor de Nederlandse ambulance's maar een aanvulling, al is het maar om even mee te denken over een auto'tje dat onder een lijnbus geplet is ;).
Als je dat als avp niet kunt/wilt onderkennen is dat mi. een zwakte. Een van de basisregels van de ATLS is niet voor niets 'haal meer deskundige hulp als je niet helemaal zeker bent'.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #125 Gepost op: 27 augustus 2006, 20:31:03
Dag iedereen,
 
Ik loop hiermee het risico dat ik ouwe koeien uit de sloot ga halen, deze topic is wellicht allang door de betrokken partijen vergeten maar het is wel weer kort geleden geactualiseerd.

De trauma regio oost (van o.a. LL3) heeft voor de vakantie gesteld dat als een heli wordt ingezet door de MKA dan heeft de arts vanaf het eerste moment een behandelingsovereenkomst met het slachtoffer (!!). Zodoende zouden ambulanceverpleegkundigen geen recht meer hebben om een Lifeliner te "cancellen" (zoals dat mooi heet, waarom het niet gewoon annuleren is, joost mag weten). Deze week is een beleidsdokument uitgegeven door de TRO waarin staat dat wij alleen mogen annuleren als we eerst uitgebreid overleg hebben gehad met de arts in de lucht. EN dan ook nog wel via de MIST methode. Nou heb ik twee problemen hiermee:

1) Ik annuleer alleen als ik zeker weet dat het niet nodig is, ik vind het erg kleinerend dat ik eerst om toestemming moet vragen.

en

2) Er zijn ook gevallen waarbij de vliegtijd van de heli langer is dan mijn rijtijd naar het ziekenhuis ( wij zitten hier relatief ongunstig qua heli dekking). Moet ik nou echt uitgebreid overleg voeren i.p.v. mijn patient behandelen? Het lijkt mij een omgekeerde prioriteitenstelling van zaken.

WM.

PS: voor Bart en Karim, de reis naar de VS is naar Philadelphia, Balimore en New York. Wij zijn met 12 man afkomstig uit de regio, maar het is zeker niet de laatste keer, ik zal jullie op de hoogte houden als het weer zover is....
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #126 Gepost op: 27 augustus 2006, 21:09:23
Ben het volledig met je eens dat dit ten eerste kostbare tijd kost en ten tweede het kennisniveau van de AVP behoorlijk onderschat. (overigens wel de enkele cowboy daargelaten die het heli-MMT nog steeds ziet als een nutteloze aanvulling :P)

Vraag me af wat hier de achterliggende gedachte achter is? Kan me ook niet indenken dat de heli-arts op basis van de WGBO alsnog aangeklaagd kan worden als de heli gecanceld is en er blijkt achteraf dat hij/zij toch van nut geweest kan zijn. Volgens mij is er ook nog geen sprake van een behandelingsovereenkomst, maar daar kan ik me in vergissen. Ben benieuwd hoe zij dit uitleggen. Heb je bronnen?

(kleine zijnoot wat ik me nu ter plekke bedenk) kan me overigens wel voorstellen dat de AVP op basis van de WGBO hiervoor aansprakelijk gesteld zou kunnen worden  ???


Bart S

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 27 augustus 2006, 21:12:02
PS: voor Bart en Karim, de reis naar de VS is naar Philadelphia, Balimore en New York. Wij zijn met 12 man afkomstig uit de regio, maar het is zeker niet de laatste keer, ik zal jullie op de hoogte houden als het weer zover is....

Ha Carl, dat zou geweldig zijn zeg! In ieder geval veel plezier dit keer. En inderdaad een wat vreemde regeling bij jullie v.w.b. de heli inzetten. Ik zal eens informeren hoe dat bij ons zit...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #128 Gepost op: 28 augustus 2006, 20:05:54
Beste Vesalius,

De beslissing om dit in te voeren is, inderdaad, gebaseerd op de wet WGBO. Een juriste uit Arnhem (die gespecialiseerd is in de gezondheidszorg) Mw J.J.A. van Boven, heeft dit uitgezocht. Dit is in het voorjaar gepresenteerd tijdens een "ketenavond" van de regio. Hetgeen wat er toen ter discussie kwam is nu verwerkt in een beleidsdokument. Het wordt officieel gepresenteerd op 13 september, dacht ik. Dit is ook een "ketenavond" en is voor alle belangstellenden gratis toegankelijk - dus, als je belangstelling hebt....

Het is nu nog een dokument, geen officieel beleid. Het zal eerst worden gepresenteerd en de werkvloer (RAV, MKA) zal erop reageren (of was het nou ageren....).

Kijk anders zelf naar dat stuk - www.tro.nl

Veel plezier.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #129 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:40:46
Beste Vesalius,

De beslissing om dit in te voeren is, inderdaad, gebaseerd op de wet WGBO. Een juriste uit Arnhem (die gespecialiseerd is in de gezondheidszorg) Mw J.J.A. van Boven, heeft dit uitgezocht. Dit is in het voorjaar gepresenteerd tijdens een "ketenavond" van de regio. Hetgeen wat er toen ter discussie kwam is nu verwerkt in een beleidsdokument. Het wordt officieel gepresenteerd op 13 september, dacht ik. Dit is ook een "ketenavond" en is voor alle belangstellenden gratis toegankelijk - dus, als je belangstelling hebt....

Het is nu nog een dokument, geen officieel beleid. Het zal eerst worden gepresenteerd en de werkvloer (RAV, MKA) zal erop reageren (of was het nou ageren....).

Kijk anders zelf naar dat stuk - www.tro.nl

Veel plezier.

WM


IK vraag me echt af waar de heren en dames bestuurders/bestuurderen (( jaja ze willen graag ''bestuurderen'' genoemd worden als het meervoud betreft, vrijg mij maar niet waarom..) eigenlijk bezield.
Het verbaast en irrriteert mij vooral steeds meer  >:( dat door allerlei medische en aansturende figuren, enigzins laatdunkend op de dames en heren ACH en AVP wordt neergekeken als een soort van infantiele beroepsgroep die zelf niet adequaat zou kunnen beslissen wat wel en niet goed is voor de patient. Bij de weg een beroepsgroep met een groot aantal protocollen in de hand, en vooral gevolgde opleidingen en opgedane ervaring)  

Ook vanuit de maatschappij komen ''leuke'' opmerkingen en fijne klachtenregens over zorg door de ambulanceteams. Natuurlijk, qua bejegening kunnen ook wij wat leren, en hebben we misschien zelf inmiddels een ''kort lontje'' gekregen door diverse negatieve ervaringen met onze gewaardeerde nederlandse staatsburgers. We zouden bijv ''te laat'' komen  bij A1 meldingen, (tja wat is te laat) of de patient '' !@@#$%$% maar snel naar het ziekenhuis brengen want dan komt het allemaal wel goed!....''

We krijgen steeds meer te maken met verbale en fysieke agressie en dan moeten we ons maar aan een klantvriendlijkheidsprotocol houden dat mijns inziens vooral de schade voor de diensten moet beperken. Vaak meegemaakt dat ambulancediensten het eigen personeel optimaal rugdekking geven? Diverse ervaringen uit ambulanceland geven mij het tegendeel te denken. Adequate training in agressiebeheersing vindt maar zelden, en in maar een klein aantal diensten, optimaal plaats.

Kortom, even bellen met een van de Moskowiczjes, die maken gehakt van zulke ''beleidsdocumenten''
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod