GRIP 1 Middel waterongeval (drenkeling) Urkersluis / Sluisweg - Urk 01-07-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel waterongeval (drenkeling) Urkersluis / Sluisweg - Urk 01-07-2013  (gelezen 9321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: bart007 link=msg=1180249 date=1372788063
Maar kun jij omgekeerd hardmaken met de bekende gegevens en uitspraken, dat er geen sterke stroming was ? ( voor wat dat dan ook objectief betekend ? )

Vanachter m'n bureaustoel met een bakkie koffie erbij niet. Kom ik bij een melding ter plaatse is dat een deel van de inlichtingen die ik wil hebben om m'n inzet op te baseren. Als je goed leest zal je merken dat ik juist positief ben over de inzetmethode.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: -Joost- link=msg=1180254 date=1372788796
Vanachter m'n bureaustoel met een bakkie koffie erbij niet. Kom ik bij een melding ter plaatse is dat een deel van de inlichtingen die ik wil hebben om m'n inzet op te baseren. Als je goed leest zal je merken dat ik juist positief ben over de inzetmethode.
Klopt, heb ik ook goed gelezen, mijn poging om je op de verkeerde poot van je bureaustoel te krijgen, is  ook niet bedoeld als pootje-lichten.  ;)
Groeten Bart
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1180238 date=1372786912
Ja lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig , maar is het in dit geval kennelijk helemaal niet.

Stroming:
 
Getuigen terplekken hebben de stroming ervaren/beschreven, dus waarheid.
Stroming ontstaat door wind, verschil in temperatuur, objecten die in de stroom liggen, uitstromende rivieren e.d.
In dit geval strekdam, mogelijk spuien, stremming door de kust etc.
Hoe diep de stroming is hangt af van oorzaak en bovenbeschreven invloeden "van buitenaf".

Het kan dus dat er een ( zeer ) duidelijke stroming is, maar 3 meter dieper niet of zelfs tegengesteld.

Drijfvermogen:
Als ik in het zwembad 2/3 e van mijn maximale inademing , uitadem, dan zak ik langzaam naar de bodem en blijf daar liggen.
Bij dit ongeval lijkt het logisch dat de drenkeling veel van zijn ingeademde lucht is kwijtgeraakt en mogelijk zelfs vervangen door water.
(hij kon mogelijk niet zwemmen) Zijn drijfvermogen was(werd) zeer negatief, hij moet toen snel gezonken zijn.
Op het moment dat hij onder de stroming komt zakt hij alleen nog maar naar beneden.

Daarnaast zit er natuurlijk altijd een foutmarge in de exacte plaats waar hij te water gegaan is, t.o.v. de vindplaats.
Maar in dit geval lijken ze dicht bijelkaar en moet je dus concluderen dat ondanks de aanwezige stroming deze weinig ( korte tijd ) invloed heeft gehad.   Maar zoiets weet je nooit vooruit!!

Er werden twee inschattingen gemaakt : a.de stroomsnelheid en b.de locatie vindplek ten opzichte van de plek waar de jongen te water is geraakt.
Beide inschattingen logischerwijze met een behoorlijke marge.
Beide inschattingen kunnen dan in de praktijk ook best wel kloppen.
Maar in theorie kun je  als je in stevig stromend water terecht bent gekomen nooit op dezelfde plek worden gevonden als je te water bent geraakt, vandaar de kanttekening.

Even ter toelichting.
Een lichaam in stromend water onder water ondervindt drie krachten :
1.De zwaartekracht.
2.De opdrijvend kracht, het gewicht van de hoeveelheid water die door het lichaam wordt verplaatst.
3.De kracht van het water met een snelheid v2 op het lichaam.(horizontale weerstand van het lichaam,)

Als 1 groter is dan 2 dan zakt het lichaam naar beneden met een snelheid v1.
(N.B. In het geval van een menselijk lichaam zal de resultante van 1 en 2  in de orde van 20 kg zijn.)
Het lichaam wordt dus verplaatst onder invloed van twee krachten, een verticale en een horizontale kracht.
Waar het lichaam uiteindelijk op de bodem terecht komt is afhankelijk van :
-de waterdiepte, afstand verticale verplaatsing, de verticale snelheid (afhankelijk van de verticale versnellingskracht en de "verticale weerstand" van het lichaam)
-de relatieve stroomsnelheid die voor een horizontale versnelling van het lichaam zorgt

De horizontale verplaatsing is onder invloed van twee krachten, de verticale en de horizontale en wordt bepaald door de resultante van deze krachten en de waterdiepte.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: -Joost- link=msg=1180254 date=1372788796
Vanachter m'n bureaustoel met een bakkie koffie erbij niet. Kom ik bij een melding ter plaatse is dat een deel van de inlichtingen die ik wil hebben om m'n inzet op te baseren. Als je goed leest zal je merken dat ik juist positief ben over de inzetmethode.

Naar mijn mening waren er ook (direct) geen alternatieven in deze situatie.

Als je wat meer tijd hebt en de "onderwaterwereld"/bodem zich daartoe leent zou je met twee boten een "reepdreg"
van zeg 30- 50 meter kunnen inzetten.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Thor link=msg=1180265 date=1372791597
Er werden twee inschattingen gemaakt : a.de stroomsnelheid en b.de locatie vindplek ten opzichte van de plek waar de jongen te water is geraakt.
Beide inschattingen logischerwijze met een behoorlijke marge.
Beide inschattingen kunnen dan in de praktijk ook best wel kloppen.
Maar in theorie kun je  als je in stevig stromend water terecht bent gekomen nooit op dezelfde plek worden gevonden als je te water bent geraakt, vandaar de kanttekening.
Los van wat een stevige stroming is , heb je natuurlijk vierkant gelijk met je uitspraak. De discussie ging over de tegenstrijdigheid van (stevige) stroming en vindplaats nabij ongevalsplaats.
Als een hulpverlener door de stroom belemmerd wordt verder te redden , of de situatie ervaart als de drenkeling verdwijnt, dan ben je machteloos, de stroom, de omstandigheden zijn sterker dan je wil of aankan.
Die uitspraken respecteer ik, ga ik niet afdoen met "er stond geen sterke stroom". ( nam ik dus mee in de discussie )
Een sterke stroom, die dingen met zich meevoert was er kennelijk niet, of over een beperkte diepte.
De tegenstrijdigheid blijft een beetje, maar we denken er volgens mij gewoon hetzelfde over.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1180272 date=1372793165
Los van wat een stevige stroming is , heb je natuurlijk vierkant gelijk met je uitspraak. De discussie ging over de tegenstrijdigheid van (stevige) stroming en vindplaats nabij ongevalsplaats.
Als een hulpverlener door de stroom belemmerd wordt verder te redden , of de situatie ervaart als de drenkeling verdwijnt, dan ben je machteloos, de stroom, de omstandigheden zijn sterker dan je wil of aankan.
Die uitspraken respecteer ik, ga ik niet afdoen met "er stond geen sterke stroom". ( nam ik dus mee in de discussie )
Een sterke stroom, die dingen met zich meevoert was er kennelijk niet, of over een beperkte diepte.
De tegenstrijdigheid blijft een beetje, maar we denken er volgens mij gewoon hetzelfde over.

Inderdaad. helemaal eens !

(N.B. Ik had sterke stroming al maar even afgezwakt naar stevige stroming.)


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/103577/urk-verdronken-urker-jongen-16-kon-niet-zwemmen

Dit filmpje zal een aantal van jullie vragen beantwoorden:

"Duurde zolang omdat er weinig zicht is onderwater"