Het plotseling ontbranden van een rookgaslaag, zeker als deze door zelfontbranding tot stand komt, kan voor de brandweer leiden tot zeer gevaarlijke situaties. Bovenstaande situaties zouden bij een daadwerkelijke brand in een groter pand tot ongevallen kunnen leiden. Het is opvallend dat deze plotselinge ontbrandingen van de rookgaslaag zich uitsluitend hebben voorgedaan bij de schuimvoerende systemen (twee van de vijf testen met DLS en de uitgevoerde test met Firedos 0,3%). Echter, er zijn ook testen geweest met deze systemen waarin het niet is voorgekomen. Het is daarom niet met zekerheid te zeggen of de plotselinge ontbranding van de rookgaslaag, een direct of indirect gevolg zijn van het rookgaskoelen danwel blussen met schuim. Nader onderzoek hiernaar is nodig.
Graag zou ik hier meer achtergrond info over willen.
Vaak is al kritiek geuit op het van buiten af inzetten van DLS op vol ontwikkelde woningbranden. Een tactiek die door DLS instructeurs wordt aangeleerd. Persoonlijk ben ik van mening dat door het ongecontroleerd vol duwen met DLS veel te veel lucht(in de straal) maar ook door de Venturi naar binnen wordt geblazen, wat een verticale branduitbreiding op de brandverdieping veroorzaakt, of zelfs een verticale naar boven gelegen etages. (zie discussie DLS.)
Daarnaast blijkt nu dat het koelend vermogen (p/L)vele malen slechter is als met HD en nog slechter tov LD.
Als ik dan een aantal inzet verslagen na zoek zie ik toch voorbeelden waar de blus inzet van DLS mogelijk juist averechts resultaat kan hebben gehad.
Zelf heb ik altijd vraagtekens gehad bij de kelderbrand techniek met DLS..... De opening inschuimen, daardoor zou warmte uit de brandende kelder gekoeld worden en zou de temperatuur in de kelder dalen
alleen heb ik dat nooit zo ondervonden in de oefen sessies.