Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim

Auteur Topic: Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim  (gelezen 21714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #90 Gepost op: 18 augustus 2013, 15:12:51
Welke situatie? De vetgedrukte? Dat kan ook bij een TS6 voorkomen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1192973 date=1376822906
Wat erger is:Dit zijn toch situaties die je niet wil. :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #91 Gepost op: 18 augustus 2013, 15:18:37
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1193010 date=1376831571
Welke situatie? De vetgedrukte? Dat kan ook bij een TS6 voorkomen.
Alleen is in deze discussie toch wel duidelijk naar voren gekomen dat je met een normale TS6  dan meer te vertellen hebt in dit soort situaties, dan met 2 man met geen enkele back-up.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #92 Gepost op: 18 augustus 2013, 15:26:19
De ontbranding van een rookgaslaag kan met alleen de nummers 1+2 van een TS6 ook overkomen. Als je twee stralen nodig hebt om een rookgaslaag te koelen en in bedwang te houden moet je jezelf afvragen wat je binnen nog kunt doen. Volgens mij moet je dan naar buiten en buiten blijven.

Citaat van: Peter71 link=msg=1193012 date=1376831917
Alleen is in deze discussie toch wel duidelijk naar voren gekomen dat je met een normale TS6  dan meer te vertellen hebt in dit soort situaties, dan met 2 man met geen enkele back-up.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #93 Gepost op: 18 augustus 2013, 15:33:56
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1193016 date=1376832379
De ontbranding van een rookgaslaag kan met alleen de nummers 1+2 van een TS6 ook overkomen. Als je twee stralen nodig hebt om een rookgaslaag te koelen en in bedwang te houden moet je jezelf afvragen wat je binnen nog kunt doen. Volgens mij moet je dan naar buiten en buiten blijven.
Waar schrijf ik dat ik met 2 stralen de rookgaslaag wil gaan koelen? Ik heb het over back-up van de nrs 113+114 op het moment dat het fout gaat. Belangrijke back-up die er met een SIV nog niet aanwezig is zoals inmiddels uit praktijk voorbeelden is gebleken. ::)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #94 Gepost op: 18 augustus 2013, 18:51:14
Volgens mij ben jij tegen de SIV/TS4 enz. Want ik heb het gevoel dat je je mening er doorheen wil douwen. Je haalt er allemaal, in mijn ogen, onzinnige argumenten bij. Alleen maar omdat bij een test met SIV/TS4 een ontbranding van een rookgaslaag heeft plaats gevonden.

Waarom zou je een back-up nodig hebben als je de situatie onder controle hebt? En als je de situatie niet onder controle hebt moet je wegwezen. Standaardprocedures waarmee jouw argumenten niets te maken hebben.

Citaat van: Peter71 link=msg=1193017 date=1376832836
Waar schrijf ik dat ik met 2 stralen de rookgaslaag wil gaan koelen? Ik heb het over back-up van de nrs 113+114 op het moment dat het fout gaat. Belangrijke back-up die er met een SIV nog niet aanwezig is zoals inmiddels uit praktijk voorbeelden is gebleken. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #95 Gepost op: 18 augustus 2013, 18:55:07
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1193087 date=1376844674
Volgens mij ben jij tegen de SIV/TS4 enz. Want ik heb het gevoel dat je je mening er doorheen wil douwen. Je haalt er allemaal, in mijn ogen, onzinnige argumenten bij. Alleen maar omdat bij een test met SIV/TS4 een ontbranding van een rookgaslaag heeft plaats gevonden.

Waarom zou je een back-up nodig hebben als je de situatie onder controle hebt? En als je de situatie niet onder controle hebt moet je wegwezen. Standaardprocedures waarmee jouw argumenten niets te maken hebben.
Ik ben niet tegen SIV,s en alle andere vormen van variabele voertuigbezettingen. Ik ben tegen de vele "oplossingen" die bedacht worden om back-ups te regelen voor die TS2 of TS4 voertuigen, waardoor blijkt dat in toenemende mate SIV,bemanningen tot een binnenaanval over gaan. In combinatie met One-seven enz kunnen we wachten tot het fout gaat. ::)




guest12562

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 26 augustus 2013, 22:20:20
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1193016 date=1376832379
De ontbranding van een rookgaslaag kan met alleen de nummers 1+2 van een TS6 ook overkomen. Als je twee stralen nodig hebt om een rookgaslaag te koelen en in bedwang te houden moet je jezelf afvragen wat je binnen nog kunt doen. Volgens mij moet je dan naar buiten en buiten blijven.

Wil niet te veel afwijken van de discussie, maar met bovenstaande ben ik het niet eens, want dit heeft namelijk te maken met de hoeveelheid koelendvermogen je nodig hebt, dat zou met twee stralen ook gewoon genoeg kunnen zijn, waar 1 bijv. te weinig is. Juist dat herkennen en op anticiperen hoor ik graag van mijn manschappen. Dat is wat mij betreft meedenken met je bevelvoerder.

Wel mee eens als twee stralen niet werkt dat je dat dan ook aangeeft en dat je terug gaat om eventueel op LD over te gaan als dan al niet van toepassing was. In overleg met je leidinggevende uiteraard.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #98 Gepost op: 2 november 2013, 18:17:26
Wat ik steeds mis is simpele natuurkunde, ook in het IFV onderzoek.

Kleine druppels koelen beter dan grote druppels doordat er meer energie weggenomen wordt middels verdamping. Verdampen kost energie = koeling.
Er zijn onderzoeken gedaan naar druppelgrootte van water en koelend effect, ook voor blusdoeleinden (bv. Hi-Fog). Er is een druppelgrootte gebied waarin het effect het grootst is. Mogelijk is dat het gebied waarin we werken met de HD/LD 3D techniek.

Nu nog een schuimfabrikant die dezelfde studie durft uit laat voeren met schuimdruppels.
Wonderen bestaan niet, wel wetten der fysica en daar moet mee vast te stellen zijn wat beter werkt.

Wie helpt mee zoeken op google ?


nater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #99 Gepost op: 2 november 2013, 18:28:00
Goeie vraag!
Het Zweedse SP heeft dat uitgezocht, het rapport staat hier;
http://www.coldcutsystems.com/$-1/file/spray-characterization-of-the-cutting-extinguisher-2012-12-05.pdf

Scientific spray characterization of the cutting extinguisher (2012)
This study, from 2012, presents the first experimental measurement of the droplet diameters from a cutting extinguisher, the coldcut™ cobra. The results show that the spray from a cutting extinguisher is characterized by very small droplets. These measurements confirm earlier explanations of the very high efficiency of the cutting extinguisher, and in addition lead to more detailed understanding of its extinguishing and suppressing effect.