De lessen zijn geleerd na het ongeluk in rammstein een aantal jaren terug.
In nederland mag er tijdens airshows geen "gevaarlijke" vliegpatronen richting publiek gevolgen worden, en is er een denkbeeldige stoplijn gaan ze hierover stopt de toren de show en moeten alle betrokken vliegtuigen onmiddelijk landen en zijn de piloten aan de beurt.
Toch uitzonderlijk dat er een luchtshow met publiek is gegeven in wittmund dit is normaal verboden in duitsland mede dankzij hetzelfde ongeluk in rammstein.
Zelfs ooit eens een aantal jaren terug tijdens luchtmachtdagen een birdstrike op F16 meegmaakt, denk dat 50% van aanwezige publiek er helmaal niks van heeft meegekregen terwijl toestel toch echt zwaar in de problemen zat.
Klopt helemaal wat je zegt. Na het ongeluk in Ramstein (één M, met twee M'en is het een Duitse band) is er in eigenlijk heel Europa heel veel veranderd.
In Duitsland zijn displays helemaal verboden. Daarom was dit ook zo'n uniek evenement. Echt een vliegshow als in Volkel een paar weken eerder was het niet hoor, maar er werd toch voorgevlogen, alleen zonder de aerobatics, want dat was nog steeds niet toegestaan.
In Nederland werken ze inderdaad met een displayline, ga je daarover, kun je ONMIDDELLIJK landen, en wordt je ter verantwoording geroepen. (Lees; zwaar gestraft).
Het genoemde incident wat je noemt kan ik me ook nog goed herinneren, tijdens een lage pass (gelukkig geen slow-pass) hapte de Volkelse F-16 een vogel op in de motor met een engine-stall ten gevolg. Zoals gezegd, een geluk dat dit met hoge snelheid gebeurde, anders was hij gegarandeerd de baan in gedoken.
Nu kon de vlieger een hoge bocht draaien, naar de zogenaamde crashsite. Een gebied ingericht om, in geval van nood, je toestel te dumpen, zonder dat hij op het publiek komt, en jezelf met een schietstoel in veiligheid te brengen.
De vlieger heeft nog een aantal malen geprobeerd de motor weer aan de praat te krijgen, en op het moment dat hij eigenlijk had moeten springen, sloeg de motor aan, en heeft hij de kist veilig geland.
Net als SdV ben ik ervan overtuigd dat het merendeel niet heeft meegekregen hoe ernstig de situatie was (en misschien is dat ook maar beter in dit geval).
De beelden uit Volkel, een aantal jaar geleden:
F16 Birdhit en Engine stall open days Volkel 2007 II, www.AirCrashObserver.comEen goed gebruik van de crashzone zie je hier na ongeveer 2:50.:
Air Crash Su-27 at Poland Air Show 2009 Radom [HD 1080]De crash waar JarnoF op doelt is in 2002 in Kiev, waar een Su27 het publiek induikt, en een (blijkbaar) volgetankte Il67 raakt.
Beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=bEUsK9VijpE
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-g84F1Y_8HU[/youtube]
(Maar even tussen -code- tags gezet zodat ze niet open en bloot verschijnen, met name de eerste is behoorlijk expliciet!)