Trein ontspoort en explodeert Lac-Mégantic (prov Quebec) - Canada 06-07-2013

Auteur Topic: Trein ontspoort en explodeert Lac-Mégantic (prov Quebec) - Canada 06-07-2013  (gelezen 7389 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Diamondback link=msg=1181370 date=1373137667
Hmmm.... een runawaytrain... bijzonder.

Komt toch af en toe voor in de VS en Canada. Om over runaway wagon(s) nog maar te zwijgen.

Bekendste voorbeeld (tot aan dit ongeval) : het CSX_8888_incident, waar de film Unstoppable (losjes) op gebaseerd is.


Inmiddels is de "black box" gevonden:

Black box found, may hold clues to cause of deadly Quebec train derailment

Sonja Puzic, CTVNews.ca
Published Sunday, July 7, 2013 6:13PM EDT
Last Updated Monday, July 8, 2013 12:02AM EDT

The railway company responsible for a runaway train that sparked deadly explosions in Lac-Megantic, Que. says a locomotive shutdown may have released the air brakes that were supposed to hold the 73-car train in place overnight.

Montreal, Maine & Atlantic Railway, or MMA, laid out the possible cause of the derailment in a statement Sunday afternoon.

“One fact that has emerged is the locomotive of the oil train parked at Nantes station was shut down subsequent to the departure of the engineer who had handled the train from Farnham, which may have resulted in the release of air brakes on the locomotive that was holding the train in place,” the company said.

MMA noted, however, that it does not have “complete information” about the chain of events that led to the disaster. The company said the government’s investigation into the derailment has “largely prevented” it from completing its own probe.

The Transportation Safety Board said Sunday its investigators have inspected the locomotive and recovered the train’s black box. The TSB would not speculate on the possible cause of the disaster, which killed at least five people and destroyed half of Lac-Megantic’s downtown core.

Read more: http://www.ctvnews.ca/canada/black-box-found-may-hold-clues-to-cause-of-deadly-quebec-train-derailment-1.1357264
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
RTL Nieuws meldt vandaag:

Treinramp Canada wellicht geen ongeluk
De politie in Canada is een strafrechtelijk onderzoek naar de treinramp begonnen. Er zijn verdachte omstandigheden ontdekt.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/treinramp-canada-wellicht-geen-ongeluk
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Meer van RTL Nieuws:

Politie: Grove nalatigheid oorzaak treinramp Canada
...
De politie van Quebec heeft aanwijzingen gevonden die wijzen op criminele nalatigheid. Justitie is daarom een strafrechtelijk onderzoek begonnen. De politie wilde nog geen details geven over wat ze precies hebben gevonden. Ook is er nog niemand gearresteerd.
Het politieonderzoek richt zich op een brandje enkele uren voor de ramp. De brand is mogelijk het begin geweest van een serie gebeurtenissen die leidde tot de ramp.
...

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/politie-grove-nalatigheid-oorzaak-treinramp-canada
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat
(...)a locomotive shutdown may have released the air brakes that were supposed to hold the 73-car train in place overnight.(...)
Mij is altijd verteld dat treinremmen juist gaan werken als de luchtdruk wegvalt. Is dat dan niet zo?
Overigens zijn de engelstalige media wat minder zeker over nalatigheid, ze noemen het een mogelijkheid waarnaar nu nader onderzoek naar gedaan wordt.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Weet iemand welk type locomotief bij het ongeluk in Lac-Mégantic betrokken was?

Ironisch genoeg waren de locomotieven in de film 'Unstoppable', AC4400CW's van CP: canadese locomotieven dus.
Never underestimate the power of stupid people


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: GLZ link=msg=1182412 date=1373481891
Mij is altijd verteld dat treinremmen juist gaan werken als de luchtdruk wegvalt. Is dat dan niet zo?

Volgens mij werkt het net zo als bij vrachtwagens. De lucht zorgt ervoor dat de remmen los zijn, en door de luchtdruk te verminderen gaat de rem erop. Vandaar dat vrachtwagens altijd lucht moeten draaien voor ze weg kunnen rijden. En ik weet niet anders dan dat bij treinen ook zo is. ???


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Mij is altijd verteld dat treinremmen juist gaan werken als de luchtdruk wegvalt. Is dat dan niet zo?

Op goederentreinen in de VS en Canada, werkt het iets ingewikkelder,  weet ik nog uit mijn spoorweg-als-hobby tijd. (ik weet niet of dit in NL ook zo werkt)

Er is een luchtdruk reservoir op elke wagon en een drukleiding die door de hele trein loopt naar de loc. Het reservoir heeft de lucht die de remmen bedienen.  Die lucht komt vrij zodra de druk in de leiding lager is dan de druk in het reservoir, door middel van een kleppen systeem.

Dus de remmen hebben weldegelijk lucht nodig!
Het "wegvallen" van de luchtdruk slaat dus op de druk leiding. Zonder lucht in het reservoir zijn er echter juist geen remmen op de wagon.

Dit alles geld ook voor de locomotief, maar die heeft ook nog een speciale luchtdruk rem. Die rem werkt direct op de lucht voorraad van de loc, en wordt meestal gebruikt om een trein die tijdelijk stil staat op zijn plaats te houden. Een soort "handrem". (Die werkt dus op druk, en niet met wegvallen van druk.)
Volgens mij heeft het artikel het over deze rem, die dus inderdaad uitvalt als de loc wordt "uitgezet"...


In werkelijkheid is het ingewikkelder, met meer reservoirs en standen, maar hopelijk geeft dit een beetje inzicht.
Waarschijnlijk kunnen de echte spoorweg mensen op dit forum het beter uitleggen!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Uit :Read more: http://www.ctvnews.ca/canada/black-box-found-may-hold-clues-to-cause-of-deadly-quebec-train-derailment-1.1357264

Around 11:30 p.m., firefighters responded to reports of a blaze on the train’s locomotive. It’s not yet clear what caused that fire and what role, if any, it may have played in the subsequent derailment.

Donald Ross, the TSB investigator in charge, would only say that the initial fire is part of the agency’s “360-degree” investigation.

Read more: http://www.ctvnews.ca/canada/black-box-found-may-hold-clues-to-cause-of-deadly-quebec-train-derailment-1.1357264#ixzz2Yg1pjHTG

Er is dus kennelijk eerder die nacht iets vooraf gegaan aan .


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Peter71 link=msg=1182423 date=1373483373
Volgens mij werkt het net zo als bij vrachtwagens. De lucht zorgt ervoor dat de remmen los zijn, en door de luchtdruk te verminderen gaat de rem erop. Vandaar dat vrachtwagens altijd lucht moeten draaien voor ze weg kunnen rijden. En ik weet niet anders dan dat bij treinen ook zo is. ???

Hoe het bij vrachtwagens exact werkt weet ik niet.
Maar in Noord Amerika kan men een wagon ook helemaal ontluchten, dus zowel de drukleiding als het "rem reservoir" zijn dan helemaal leeg.
In die toestand wordt een wagon niet meer geremd door de luchtrem. Dit wordt bijv gedaan bij het rangeren van wagons. In theorie kan je dus meerdere wagons koppelen en wegrijden zonder lucht te gebruiken. Wel heb je dan te maken met veiligheidssystemen op de loc, die je uit moet schakelen of in bepaalde standen moet zetten.

Bij een vrachttrein (= wagons + locs gekoppeld) zet men voor het wegrijden alles onder druk. Dat gebeurd door de compressor(s) op de loc(s) lucht te laten pompen in de drukleiding van de trein, wat tegelijk de rem reservoirs op elke wagon (bij)vult.  Pas als dat klaar is, heb je een volledig "rembare" trein.


Citaat van: Thor link=msg=1182439 date=1373488791
Around 11:30 p.m., firefighters responded to reports of a blaze on the train’s locomotive. It’s not yet clear what caused that fire and what role, if any, it may have played in the subsequent derailment.

Donald Ross, the TSB investigator in charge, would only say that the initial fire is part of the agency’s “360-degree” investigation.

Read more: http://www.ctvnews.ca/canada/black-box-found-may-hold-clues-to-cause-of-deadly-quebec-train-derailment-1.1357264#ixzz2Yg1pjHTG

Er is dus kennelijk eerder die nacht iets vooraf gegaan aan .

In Noord Amerika zijn vrachttreinen soms meerdere dagen onderweg, met geplande tussenstops waar de trein uren stilstaat. Door bezuinigingen op personeel, en de veiligheidsvoorschriften, worden die stops vaak gebruikt om het treinpersoneel te laten rusten in bijv een motel. Het is dan gebruikelijk om de locomotieven met draaiende motor(en) te laten staan, en de locs gewoon af te sluiten.
De drukleiding blijft dan onder druk staan, en dus zijn de luchtremmen niet in de rem stand. De trein wordt dan op zijn plaats gehouden door de speciale (2e) luchtrem op de locs, en door op een aantal wagons een mechanische "handrem"  in te schakelen. (Die 2e luchtrem staat los van de drukleiding, en reageert dus niet op het wegvallen van druk in die leiding. Bij remmen met deze rem, wordt er direct druk toegepast vanuit de luchtvoorraad van de loc(s)).

Een beetje theoretisch, maar als de loc wordt uitgezet, valt die 2e luchtrem weg, terwijl er nog wel druk op de drukleiding blijft staan. De trein is dan alleen geremd op een aantal wagons. Op zich geen probleem, maar als er niet voldoende wagons geremt zijn (of op verkeerde plaatsen in de trein) dan kan zo'n trein op een hellend vlak in beweging komen.
In de Amerikaanse en Canadese media wordt er gespeculeerd dat dit gebeurd is bij/na de mogelijke brand in de loc(s). De vraag is dan of de loc is uitgezet door de Brandweer en of het treinpersoneel de trein goed "geparkeerd" had.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In de Amerikaanse en Canadese media wordt er gespeculeerd dat dit gebeurd is bij/na de mogelijke brand in de loc(s). De vraag is dan of de loc is uitgezet door de Brandweer en of het treinpersoneel de trein goed "geparkeerd" had.

Er wordt er hierbij vanuit gegaan dat de loc(s) stonden te draaien toen de brandweer werd gealarmeerd. De vraag is of ook de betrokken machinist ook werd gealarmeerd om de brandweer toegang tot de loc(s) te verschaffen en wie uiteindelijk het "sein veilig" heeft gegeven nadat de brand was bedwongen. Ik neem aan dat alleen de eigen machinist de motoren etc. op de juiste manier kan stoppen en de maatregelen kan nemen die daarna moeten worden genomen en niet de brandweer.
Opmerkelijk is dat de loc(s) na de brand kennelijk wel aangekoppeld bleven, je zou toch verwachten dat er na een brand in de loc(s) deze uitvoerig moeten worden geinspecteerd en de loc(s) worden vervangen.