Vliegtuigongeluk Boeing 777 crasht tijdens landing op luchthaven San Francisco 06-07-2013

Auteur Topic: Vliegtuigongeluk Boeing 777 crasht tijdens landing op luchthaven San Francisco 06-07-2013  (gelezen 14811 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Experts: Pas tweede ongeluk met Boeing 777

"...
De twee incidenten kennen opvallende gelijkenissen: beide hadden vlak voor de landing plaats. Ook dat toestel, van British Airways, landde op zo'n 300 meter voor de landingsbaan en gleed van de baan. Na onderzoek bleek er ijs in de brandstof te zitten."
link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3471704/2013/07/07/Experts-Pas-tweede-ongeluk-met-Boeing-777.dhtml

Twee doden bij crash Boeing 777 in San Francisco
"...
Volgens de brandweer in San Francisco zijn er behalve de twee doden nog zo'n 130 personen gewond naar het ziekenhuis gebracht en worden nog meer dan 60 mensen vermist.
..."
link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3471683/2013/07/07/Boeing-777-crasht-op-luchthaven-San-Francisco.dhtml

@ABC
"Breaking: San Francisco Fire Department confirms 2 fatalities associated with #SFO crash"
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Ongeluk Boeing 777 op vliegveld San Francisco

Op de luchthaven van San Francisco is zaterdag een ongeluk gebeurd met een Boeing 777. Het toestel van de Zuid-Koreaanse maatschappij Asiana Airlines crashte tijdens de landing.

Vliegtuig crasht tijdens landing San Francisco
Dat hebben de luchtvaartautoriteiten gemeld.
Bij de crash zijn van de 291 passagiers zeker 2 mensen omgekomen. 181 mensen zijn overgebracht naar ziekenhuizen, zo meldt een woordvoerder van San Francisco. Van hen zijn 49 personen zwaargewond.

Het Zuid-Koreaanse ministerie voor Transport heeft laten weten dat de 2 omgekomen personen allebei uit China komen. Een brandweercommandant in San Francisco meldt aan persbureau AP dat hun lichamen buiten het toestel zijn gevonden.
In het San Francisco General Hospital liggen 5 personen in kritieke toestand en 5 zwaargewonden. Van deze 10 personen zijn acht volwassenen en twee kinderen.
Volgens de FBI is er geen indicatie dat terrorisme een rol heeft gespeeld bij de crash.

Brand
Na de crash brak brand uit in het toestel. Via twitter hebben ooggetuigen foto's verspreid waarop dikke rookwolken zijn te zien. Het vuur is inmiddels weer gedoofd. Passagiers hebben de noodglijbanen gebruikt om het toestel te verlaten toen het eenmaal tot stilstand was gekomen.
Het toestel verloor bij de crash zijn staart en wielen. New York Times meldt op basis van ooggetuigen dat de staart afbrak op het moment dat het toestel de baan raakte.
Meerdere ooggetuigen melden daarnaast dat het vliegtuig te laag vloog op het moment dat het de landingsbaan naderde. Deze berichten zijn echter niet bevestigd door de vluchtleiding.
Amerikaanse media speculeren dat het toestel te vroeg is neergekomen. Op beelden is te zien dat er al brokstukken liggen aan het begin van de landingsbaan.

Geen noodlanding
Volgens medewerkers van het vliegveld was geen sprake van een noodlanding. Alles leek normaal tot het moment dat het toestel de grond raakte. De vluchtleiding van het vliegveld heeft laten weten dat er voor de landing ook geen noodoproep was uitgezonden door de piloten van het toestel.
De communicatie tussen de piloten van het vliegtuig en de vluchtleiding op San Francisco Airport is terug te luisteren op internet.
Bekijk beelden van de crash en van erna:

Seoul
Het toestel, vlucht 214, was vertrokken vanuit Seoul en had San Francisco als eindbestemming. Het vliegtuig had 291 passagiers en 16 bemanningsleden aan boord.
De NTSB (National Transportation Safety Board) heeft drie personen naar het vliegveld gestuurd om de crash te onderzoeken. Volgens NTSB-voorzitter Debbie Hershman is het op dit moment nog "te vroeg om nu al uitspraken te doen over de toedracht van het ongeluk".
Boeing heeft in een reactie laten weten dat het bedrijf mensen zal sturen om te assisteren bij het onderzoek.

Afgesloten
Na de crash werd het vliegveld van San Francisco afgesloten. Vliegtuigen konden daardoor niet vertrekken van- en niet meer landen op de luchthaven.
Vlak na middernacht (Nederlandse tijd) heeft het vliegveld weer twee landingsbanen opengesteld om te voorkomen dat het te druk wordt in de lucht boven het vliegveld.

Asiana Airlines
Asiana Airlines is een van de twee belangrijkste vliegtuigmaatschappijen van Zuid-Korea en bestaat sinds 1988. Het bedrijf heeft 12 Boeing 777's in haar luchtvloot. In het verleden is één keer eerder een toestel van Asiana Airlines betrokken geweest bij een vliegtuigongeluk.
Op 26 juli 1993 kwamen vier bemanningsleden en 64 passagiers om het leven toen een Boeing 737 van het bedrijf met 110 mensen aan boord in slecht weer crashte op 4 kilometer afstand van de landingsbaan van het Zuid-Koreaanse Mopko Airport.
De crash is het eerste dodelijke ongeval met de Boeing 777, een populair toestel dat sinds 1995 in dienst is. Het was tevens het eerste dodelijke ongeluk van een commerciële luchtvaartmaatschappij in de Verenigde Staten sinds een regionaal vliegtuig in New York was neergestort in 2009.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
"Crash VS niet door mankement"

Het vliegtuigongeluk in San Francisco is niet veroorzaakt door mankementen aan het toestel, denkt de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines. Het bedrijf wil niet vooruitlopen op de vraag of de piloot een fout heeft gemaakt


sylvester1986

  • Gast


kijker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
bron: youtube

geluidsfragment radioverkeer hulpverleningsdiensten.

http://www.youtube.com/embed/ALrnkYJLWx4?feature=player_embedded


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Video van de crash:
 http://www.cnn.com/video/data/2.0/video/us/2013/07/07/vo-plane-sf-plane-crash-on-cam.courtesy-fred-hayes.html

NYCAviation @NYCAviation
Deborah Hersman, Chair of NTSB: 7 seconds prior to impact, a call to increase speed was made on the CVR


NYCAviation @NYCAviation
Deborah Hersman, Chair of NTSB: 4 seconds before impact, the stick shaker went live


NTSB @NTSB
Call to go around made approx. 1.5-sec prior to impact. #Asiana 214


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: ritger link=msg=1181663 date=1373230696
Video van de crash:
 http://www.cnn.com/video/data/2.0/video/us/2013/07/07/vo-plane-sf-plane-crash-on-cam.courtesy-fred-hayes.html

NYCAviation @NYCAviation
Deborah Hersman, Chair of NTSB: 7 seconds prior to impact, a call to increase speed was made on the CVR


NYCAviation @NYCAviation
Deborah Hersman, Chair of NTSB: 4 seconds before impact, the stick shaker went live


NTSB @NTSB
Call to go around made approx. 1.5-sec prior to impact. #Asiana 214
Als ik de tweets mag geloven leest dit als een te trage aankomst/ te weinig flaps waardoor er geen lift meer was en het vliegtuig dus in een zogenaamde stall kwam. En kijkend naar de video is het een flinke klap geweest, en hebben de passagiers geluk gehad dat hij niet helemaal om is geslagen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1181676 date=1373231106
Als ik de tweets mag geloven leest dit als een te trage aankomst/ te weinig flaps waardoor er geen lift meer was en het vliegtuig dus in een zogenaamde stall kwam. En kijkend naar de video is het een flinke klap geweest, en hebben de passagiers geluk gehad dat hij niet helemaal om is geslagen.

De volgende tweets wijzen ook daarop. En als ik de video bekijk lijkt het alsof het toestel al een flink stuk voor de baan het water raakte en pas kantelde toen hij de kade raakte. Een wonder dat er niet veel meer slachtoffers gevallen zijn!

NTSB @NTSB 19m

The data indicate that the throttles were at idle and the airspeed slowed below target approach speed during the approach.  #Asiana 214

NTSB @NTSB 18m

The throttles were advanced a few seconds prior to impact and the engines appear to respond normally. #Asiana 214


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: ritger link=msg=1181686 date=1373231512
De volgende tweets wijzen ook daarop. En als ik de video bekijk lijkt het alsof het toestel al een flink stuk voor de baan het water raakte en pas kantelde toen hij de kade raakte. Een wonder dat er niet veel meer slachtoffers gevallen zijn!

NTSB @NTSB 19m

The data indicate that the throttles were at idle and the airspeed slowed below target approach speed during the approach.  #Asiana 214

NTSB @NTSB 18m

The throttles were advanced a few seconds prior to impact and the engines appear to respond normally. #Asiana 214
Dat ze in idle staan is niet zo heel verwonderlijk. Gebeurd op Schiphol en ook andere luchthavens steeds meer, want hierdoor verminderd de geluidsoverlast en het brandstofverbruik. Echter als ik het goed begrepen heb moet je bij een stationaire daling wel anders dalen dan op het moment dat je de motoren gas laat geven bij het dalen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1181692 date=1373231812
Dat ze in idle staan is niet zo heel verwonderlijk. Gebeurd op Schiphol en ook andere luchthavens steeds meer, want hierdoor verminderd de geluidsoverlast en het brandstofverbruik. Echter als ik het goed begrepen heb moet je bij een stationaire daling wel anders dalen dan op het moment dat je de motoren gas laat geven bij het dalen.

Ik doelde op deze zin:
Citaat
and the airspeed slowed below target approach speed during the approach

Die komt mij over als een vorm van stall.

En die zogenaamde glijvlucht heb ik laatst ook meegemaakt op een Transavia vlucht, vreemde gewaarwording.. :)