Vliegtuigongeluk Boeing 777 crasht tijdens landing op luchthaven San Francisco 06-07-2013

Auteur Topic: Vliegtuigongeluk Boeing 777 crasht tijdens landing op luchthaven San Francisco 06-07-2013  (gelezen 14862 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
http://www.reuters.com/article/2013/07/07/us-usa-crash-asiana-vehicle-idUSBRE9660M920130707?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&dlvrit=992637

Emergency vehicle may have run over one of Asiana crash victims

(Reuters) - An emergency vehicle rushing to the scene of the Asiana Airlines crash at San Francisco's international airport may have run over one of the two teenage Chinese girls killed in the incident, the local fire department said on Sunday.

San Francisco's medical examiner is now conducting an autopsy to determine the cause of the girl's death, fire department spokeswoman Mindy Talmadge said.

"One of the deceased did have injuries consistent with those of having been run over by a vehicle," Talmadge said. "Many agencies were on the field yesterday."

Asiana Flight 214 crashed on landing on Saturday, killing the two 16-year-old students from eastern China and injuring more than 180 other people.

Eyewitnesses and survivors have described a scene of chaos in the aftermath of the crash as emergency responders scrambled to aid passengers fleeing the plane.


http://www.nu.nl/buitenland/3520475/boeing-san-francisco-probeerde-landing-af-breken.html

De Boeing 777 van Asiana Airlines, die zaterdagavond crashte op het vliegveld van San Francisco, probeerde zijn landing af te breken 1,5 seconde voordat het vliegtuig ten val kwam.

Dat meldt de nationale vervoersveiligheidsraad (NTSB) zondag tijdens een persconferentie in San Francisco.

Uit de opnames van de voicerecorder van het toestel blijkt dat 2 seconden voor de crash de oproep werd gedaan om de snelheid van het vliegtuig te verhogen, zo meldt persbureau AP.

"Vóór dat moment waren er, afgaande op de voicerecorder, geen aanwijzingen dat de bemanning van het vliegtuig in de problemen was." Volgens de NTSB blijkt uit de vluchtgegevens dat het vliegtuig ''behoorlijk'' langzamer vloog dan de snelheid die het had moeten hebben.

De luchtverkeersleiders zouden niet van problemen op de hoogte zijn geweest, tot het moment dat de Boeing de zeewering aan het begin van de start- en landingsbaan raakte.

Eerder meldden medewerkers van het vliegveld dat er geen sprake was van een noodlanding. De vluchtleiding van het vliegveld liet ook weten dat er voor de landing ook geen noodoproep was uitgezonden door de piloten van het toestel.

Overreden
Eén van de bij de vliegtuigcrash overleden meisjes is mogelijk overreden door een voertuig van hulpverleners. Dit zou blijken uit een autopsie, zo meldt persbureau Reuters zondag op basis van de brandweer.

Medisch specialisten zijn bezig met een onderzoek naar de doodsoorzaak van de twee 16-jarige Chinese meisjes die zaterdag omkwamen. "Eén van de overledenen heeft verwondingen die mogelijk zijn veroorzaakt door een aanrijding van een voertuig", aldus een woordvoerder. "Er waren veel partijen aanwezig."

In opleiding

De piloot van de Boeing 777 was nog in opleiding, zo heeft een woordvoerster van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines maandag bekendgemaakt.

Lee Kang-Kook had 43 uren vliegervaring in een Boeing 777 en was nog nooit eerder met het toestel in San Francisco geland. Hij had wel veel ervaring in het besturen van andere toesteltypes.

Er waren 291 passagiers en 16 bemanningsleden aan boord van het toestel van de Zuid-Koreaanse vliegmaatschappij. Zeker twee mensen kwamen om.


sylvester1986

  • Gast
Let op: Commentaar is wat irritant.
Man catches plane crash on camera
CNN


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/us/2013/07/06/blitzer-interviews-sf-crash-passenger.cnn.html
Een van de eerdere links gaf mij een loop van 12 video's met veel info.
Daarin een inzittende die verklaarde al te beseffen dat het vliegtuig te laag inkwam en hoorde op laatste moment dat nog werd gas gegeven. Eerste impact was enorm, daarna schoof het vliegtuig door en werd aan 1 kant gelift.
Anderen verklaren dat 1 van de opblaasbare glijbanen al opgeblazen werd terwijl de deur nog dicht was. Daardoor zat iemand in zijn stoel geklemd en kon pas na verloop van tijd vrijkomen.
Andere passagiers verklaarden dat ze van het vliegtuig wegliepen en na enige tijd 5 lichamen zagen liggen, die nog niet opgemerkt waren.  Ze schreeuwden om hulp en ambulances, die pas na 20 tot 30 minuten hun doel bereikten. ( PS. het zijn getuigen verklaringen, tijdsbeeld kan natuurlijk wat anders werken in zo'n situatie, maar toch )
Al met al zal er achteraf nog genoeg discussie komen en lijkt een op het oog overzichtelijke ramp genoeg verwarring te kunnen geven. ( temeer als inderdaad blijkt dat HV-voertuigen mogelijk mensen geraakt kunnen hebben )
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


superfly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 500
Citaat van: Sylvester link=msg=1181781 date=1373278886
Let op: Commentaar is wat irritant.
Man catches plane crash on camera
CNN

Gezien dat het viiegtuig in kwestie een soort radslag maakte en toch nog vrij intact op de buik is beland mogen we van geluk spreken dat er "maar" 2 doden te zijn betreuren op dit moment, dit had heel veel slechter kunnen aflopen. En de passagiers vergeten dat in de eerste 4 a 5 min ze voor zichzelf en anderen moeten zorgen, en de eerste hulpverleners met de grootste chaos geconfronteerd worden incluis slachtoffers op de grond die verder rijden onmogelijk maken en het zou zomaar kunnen dat slachtoffer niet eens te zien is geweest, maar blijft wrang crash overleven en dan door hulpverlening de dood vinden, sterkte voor alle betrokkenen


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Goeie reclame voor de sterkte van het 777 airframe, ongelooflijk dat na zo'n klap he toestel nog zo intact is.


Gast

  • Gast
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1181692 date=1373231812
Dat ze in idle staan is niet zo heel verwonderlijk. Gebeurd op Schiphol en ook andere luchthavens steeds meer, want hierdoor verminderd de geluidsoverlast en het brandstofverbruik. Echter als ik het goed begrepen heb moet je bij een stationaire daling wel anders dalen dan op het moment dat je de motoren gas laat geven bij het dalen.

San Fransisco kent geen Continuous Descend Approaches, het soort naderingen waarbij een "glijvlucht"-profiel wordt gebruikt om een baan te naderen. Dit glijpad-profiel, wat op Schiphol gebruikt wordt tussen 2300u en 0630u, wordt gehandhaafd tot aan 10 nautical miles (18 kilometer) voor de baan, waarna een normale final approach gevlogen wordt, normale landingsconfiguratie, normaal motorvermogen.

In dit geval LIJKT (want met stelligheid nu iets beweren is speculaas van een hoogwaardig soort) LIJKT dat de pilot flying NIET de ILS gevolgd heeft maar een visual gevlogen heeft en daarbij ruim onder het ideale glijpad is blijven zitten, tot aan impact. Een stall lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, standaard procedure is dan namelijk vol gas op de motoren en go-around. Tot aan het point of impact ziet de landing, voor zover te beoordelen, er gestabiliseerd uit.


sylvester1986

  • Gast


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1181974 date=1373321791
San Fransisco kent geen Continuous Descend Approaches, het soort naderingen waarbij een "glijvlucht"-profiel wordt gebruikt om een baan te naderen. Dit glijpad-profiel, wat op Schiphol gebruikt wordt tussen 2300u en 0630u, wordt gehandhaafd tot aan 10 nautical miles (18 kilometer) voor de baan, waarna een normale final approach gevlogen wordt, normale landingsconfiguratie, normaal motorvermogen.

In dit geval LIJKT (want met stelligheid nu iets beweren is speculaas van een hoogwaardig soort) LIJKT dat de pilot flying NIET de ILS gevolgd heeft maar een visual gevlogen heeft en daarbij ruim onder het ideale glijpad is blijven zitten, tot aan impact. Een stall lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, standaard procedure is dan namelijk vol gas op de motoren en go-around. Tot aan het point of impact ziet de landing, voor zover te beoordelen, er gestabiliseerd uit.

Dat lijkt mag je weglaten, en wel hier om :)

NAV ILS RWY 28L GP U/S. 01 JUN 14:00 2013 UNTIL 22 AUG 23:59 2013

RWY 28L PAPI U/S. 06 JUL 22:19 2013 UNTIL UFN.

28L is de betreffende landingsbaan. GP is het eerder genoemde glijpad, de PAPI is een hulpmiddel voor de landing om een goede positie ten opzichte van het glijpad te behouden, U/S is de afkorting Unserviceable.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Citaat van: arjenhva link=msg=1183068 date=1373712183
RWY 28L PAPI U/S. 06 JUL 22:19 2013 UNTIL UFN.

Uhm, dat tijdstip is ná de crash?


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: Piles link=msg=1183070 date=1373712809
Uhm, dat tijdstip is ná de crash?

True, verkeerd gelezen.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice