Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?

Auteur Topic: Juiste motorkleding en schoeisel verplichten of niet?  (gelezen 21380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #50 Gepost op: 4 oktober 2012, 17:07:46
Ik denk niet dat we hier uitkomen. Zet een fiets maar eens naast een motor en kijk eens wie de kortste remafstand heeft.....en kijk maar eens wie het makkelijkste een zg Y-proef rijdt..... De race fiets gaat dit echt verliezen, omdat een race fiets maar voor 1 ding is ontworpen. En dat is hard rijden!

Misschien denk je dat ik een hekel aan fietsers heb.....maar dat is niet zo. Ik zit tussen de 6 en 8 uur per week op de racefiets en mountainbike. Zodoende zie ik dus ook erg veel valpartijen en ongelukken.

En begrijp me goed......een motorrijder die met 80 of meer over de weg rijdt gekleed in T-shirt en/korte broek, mag van mij gerust van de weg gehaald worden voor een goed gesprek....

Ben alleen tegenstander om zwart/wit te kijken naar motorrijders gekleed in onveilige kleding.

Het probleem is alleen dat als je de motorrijder binnen de bebouwde kom tegenkomt en het is iemand die geen inwoner is van de desbetreffende gemeente, dan moet deze er toch op een bepaalde manier gekomen zijn. Maar dat terzijde. Het is natuurlijk apart om te zeggen bibeko hoef je geen beschermende kleding te dragen en bubiko wel. Dat zou hetzelfde zijn als je zegt bibeko hoef je geen gordel om en bubeko wel...
Daar kan ik niet inkomen. Daarnaast als je geen goede kleding draagt op de motor, dan loop je een verhoogd risico op zwaar lichamelijk letsel bij een ongeval. De gevolgen van dit letsel moet ook door iedereen betaald worden. Is het dan een idee dat je een korting op je verzekering krijgt als je wel goede kleding draagt en doe je dit niet dat je dan een soort boete krijgt op je verzekering.

Waarom wel verplicht een autogordel dragen voor de veiligheid, maar geen goede kleding op de motor.

Over wielrenners wil ik het hier niet hebben, dat is m.i. te veel off-topic als topic starter. Misschien kun je daar dan een nieuw topic over opstarten. Dan reageer graag, want daar heb ik ook zo mijn meningen over.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 4 oktober 2012, 22:53:25
Waarom wel verplicht een autogordel dragen voor de veiligheid, maar geen goede kleding op de motor.

Over wielrenners wil ik het hier niet hebben, dat is m.i. te veel off-topic als topic starter. Misschien kun je daar dan een nieuw topic over opstarten. Dan reageer graag, want daar heb ik ook zo mijn meningen over.

Tsja, het is natuurlijk wel een zelfde onderwerp.... Ga je het dan voor scooterrijders ook verplicht stellen?
Wielrenners en brommerrijders rijden ook gemakkelijk 60 kilometer per uur, als je dan op je plaat gaat heb je óók letsel wat vergelijkbaar is met een schuiver met de motor. Om over het fietshelmpje nog maar te zwijgen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Horzel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #52 Gepost op: 5 oktober 2012, 00:42:11
Het probleem is alleen dat als je de motorrijder binnen de bebouwde kom tegenkomt en het is iemand die geen inwoner is van de desbetreffende gemeente, dan moet deze er toch op een bepaalde manier gekomen zijn.

Waarom wel verplicht een autogordel dragen voor de veiligheid, maar geen goede kleding op de motor.

Over wielrenners wil ik het hier niet hebben, dat is m.i. te veel off-topic als topic starter. Misschien kun je daar dan een nieuw topic over opstarten. Dan reageer graag, want daar heb ik ook zo mijn meningen over.

Ik rij, als het warm is, vaak een bepaald rondje. Ik kom in meerdere ander plaatsen, alleen heb ik dan niet harder dan 50 km/h gereden.  Niemand die mij dan kan zeggen dat ik daar gekomen ben door harder te rijden dan ....km/h. Daar gaat het niet om. Ik bedoelde te zeggen dat je mensen aan moet spreken als dat nodig is en niet als ze in korte broek op de motor zitter terwijl ze rustig binnendoor aan het toeren zijn.

Waar ik wel voor ben is bv stellen dat je de snelweg alleen mag gebruiken als je minimaal gekleed bent in goede motorkleding ( wat goede kleding inhoud vind ik nu even minder belangrijk).

En verder zie je dat de wetgeving ook meer ruimte overhoud voor eigen verantwoordelijkheid. Wat mij betreft gaat dat hier ook voor een deel op.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #53 Gepost op: 7 oktober 2012, 13:27:05
Tsja, het is natuurlijk wel een zelfde onderwerp.... Ga je het dan voor scooterrijders ook verplicht stellen?
Wielrenners en brommerrijders rijden ook gemakkelijk 60 kilometer per uur, als je dan op je plaat gaat heb je óók letsel wat vergelijkbaar is met een schuiver met de motor. Om over het fietshelmpje nog maar te zwijgen.

Ten eerste mag een brommerrijder geen 60 km/u rijden. Dat ze dat wel doen is al een strafbare gedraging op zich. Dus dat vind ik geen goede beargumentatie. Het fietshelmpje vind ik daarentegen een ander verhaal.

Daar kunnen we ook een andere stelling in nemen. Een maximum snelheid voor fietsers. Deze snelheid kunnen we bijvoorbeeld vaststellen op 25 km/u binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom 45 km/u. Overigens wil ik het helemaal niet hebben op de mensen die zich "wielrenner" noemen. Want dat gebeurd op een afgesloten parcour en niet op de openbare weg.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast