Vragen beantwoorden bij staandehouding

Auteur Topic: Vragen beantwoorden bij staandehouding  (gelezen 11371 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 7 juli 2013, 22:18:53
Hallo,

Een week geleden ben ik, helemaal terecht, staandegehouden door twee politieagenten wegens te snel rijden.

De agent die de bekeuring uitschreef stelde me ook vragen als waar ik heen ga, waar ik vandaan kwam (werk) en waar ik werk.
Mijn eerste vraag is dus waarom de agent dit vraagt, aangezien het me niet erg relevant voor de bekeuring lijkt. Ik heb de agent uit respect antwoord gegeven.

Als ik geen antwoord zou hebben gegeven op die vraag en dit ook tegen hem zei, of helemaal geen antwoord gaf op vragen en alleen mijn rijbewijs en kentekenbewijs gaf, kan dit een reden zijn om mij te verdenken van iets?

Dus wanneer ik mijn rijbewijs, kenteken en adres heb gegeven niets meer zeggen en als de agent iets vraagt alleen reageren met "ik geef geen antwoord op vragen" of iets in die richting.

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2013, 22:51:55
Tsja, afhankelijk waarvoor je staande gehouden bent moet je antwoord geven op de vragen. Daarnaast worden er gewoon vragen gesteld om een gesprek te voeren. Het heeft  dan niets met politie werk, staande houding of zo te maken.

Als je geen gesprek wil voeren is dat geen probleem, hooguit gefronste wenkbrauwen.
Digitaal onderzoek

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2013, 23:29:08
Citaat van: xangadib link=msg=1181651 date=1373230315
Tsja, afhankelijk waarvoor je staande gehouden bent moet je antwoord geven op de vragen. Daarnaast worden er gewoon vragen gesteld om een gesprek te voeren. Het heeft  dan niets met politie werk, staande houding of zo te maken.

Als je geen gesprek wil voeren is dat geen probleem, hooguit gefronste wenkbrauwen.

Een agent die wil weten waar je vandaan kwam, waar je naar toe gaat of waar je werkt hoef je echt geen antwoord te geven. NAW gegevens en voertuiggegevens zijn de enige die je op moet geven.

Die vragen kun je wel krijgen wanneer in de buurt een misdrijf is gepleegd of wanneer jij je (ongemerkt) verdacht gedraagt.

Overigens is het voor de afhandeling waarschijnlijk wel prettig (en vlot) als het van beide kanten respectvol en fatsoenlijk afgehandeld wordt.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2013, 23:45:32
Gewoon een "praatje pot" om de tijd door te komen tot de collega de bon heeft uitgeschreven, beetje interesse tonen. Niet te veel achter zoeken zou ik zeggen. Heb hele leuke gesprekken gehad tijdens staande houdingen en soms leer je nog wel eens wat.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2013, 22:47:12
Citaat van: xangadib link=msg=1181651 date=1373230315
Tsja, afhankelijk waarvoor je staande gehouden bent moet je antwoord geven op de vragen.

Ohja? Nou hoef je voor een betrokkene geen cautie mee te delen, maar wat de reden van staandehouding ook is: je bent nooit verplicht antwoord te geven. BEHALVE de NAW gegevens, dus NEE alleen het id-bewijs is niet voldoende. Je bent verplicht ook je adresgegevens op te geven.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2013, 23:24:09
Volgens mij heeft de rechter laatst bepaald dat ook betrokkenen de cautie dienen te krijgen. Tenzij de HR dit weer onderuit geschopt heeft.

Je hoeft in elk geval geen antwoord te geven op vragen, los van je NAW-gegevens.

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2013, 23:33:51
Alleen als je een bekeuring gaat schrijven op basis van de verklaring van de betrokkene dient de cautie te worden gegeven.

Voorbeeld: Een agent weet niet zeker of de automobilist achter hem zat te bellen. Hij zet de auto stil en gaat aan de desbetreffende automobilist vragen of hij inderdaad zat te bellen om hem vervolgens een bekeuring te geven. De cautie moet dan inderdaad direct worden medegedeeld.

Dat is hoe ik het (vrij recent) heb geleerd.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2013, 23:35:45
Citaat van: Hendriksje link=msg=1181960 date=1373319231
Voorbeeld: Een agent weet niet zeker of de automobilist achter hem zat te bellen.
Iets niet zeker weten en dan gaan bekeuren?... Lijkt mij niet de bedoeling, zelfs als de betrokkene bekend.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2013, 23:37:30
Nee, mij ook niet. Deed mij de wenkbrauwen ook fronsen, en ben het ook niet van plan.

Maar dit is hét voorbeeld wat mijn algemeen juridisch docent mij tig keren heb gegeven. Niet dat het in de praktijk veel zal voorkomen, maar er zijn zat andere voorbeelden te noemen die je wel in de praktijk tegen komt. Ik kom net kijken. De ervaren collega's kunnen er vast wel aanvullingen op geven.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2013, 23:38:02
Handig. De liegende rotte appel komt er mee weg en de brave automobilist die zijn fout toegeeft mag €220,- aftikken.
In zo'n geval beloon ik de eerlijkheid altijd door geen bon te geven. Of gewoon niet staande te houden als je iets niet zeker weet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein