Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?

Auteur Topic: Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?  (gelezen 7054 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Dinges link=msg=1181177 date=1373061282
Het volk op straat wat massaal van zich laat horen zal dan ook wat minder sierlijk zijn.
De aanval doen stoppen dmv schoten is m.i. geoorloofd. Vervolgens een welgemikt schot tussen de ogen lijkt me hier erg ongepast. Denk toch eens na. Daarbij: gezien de trekkingen van het beestje was het toch al vrijwel direct voorbij. Hoe triest ook.

Het schot vond plaats op 00:07. Op 00:31 kun je het beestje nog zien bewegen. Dat betekend dat het beestje nog 24 seconde bewoog. Zeker de eerste 15 seconde lijkt het beestje met de voorkant van z'n lichaam nog veel te bewegen. Op dat moment twijfelde ik of het beestje misschien niet dood zou gaan door dit schot. Hoe raar het er dan ook uit ziet, ik denk dat je serieus moet overwegen of het niet beter is in zo'n geval om het af te maken (Soort woordgrap, was niet de bedoeling  e050).  

In dit geval is het gelukkig snel gebeurd. Maar wat als dat niet zo snel ging. Hadden ze het beestje dan minuten lang laten liggen? Het zou volgens de regels waarschijnlijk onwettig zijn zo'n beetje definitief af te schieten. Het eerste schot is immers duidelijk noodweer. Het schot om het beestje af te maken is geen noodweer meer. Toch ben ik van mening dat het wel moet kunnen dat je het dan af maakt. Het ziet er vervelend uit voor het publiek, maar zo'n beetje minuten lang pijn laten leiden is ook geen fraai gezicht.

Ooit zelf meegemaakt bij een aanrijding waarbij een hertenfamilie geraakt was door een trein. Een agent die snel terplaatse was trof de herten aan in zeer slechte toestand. Sommige van de beesten waren al grote lichaamsdelen kwijt, maar leefde nog wel. De betreffende agent heeft de beesten daarop met zijn dienstwapen afgeschoten. Misschien dat het volgens de ambtsinstructie niet zou mogen (wat ik overigens niet zeker weet) maar van mijn kant dikke respect tegenover de betreffende collega. Je word er vast niet blij van om zo'n beest af te schieten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Ik vind het wel een interessante vraag, de ambtsinstructie staat dit volgens mij niet toe. Wel kun je je m.i. beroepen op overmacht.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Er is een dienstvoorschrift voor situaties met dieren geschreven. (volgens mij nog steeds geldig)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

sylvester1986

• Gast
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1181312 date=1373121887
Het schot vond plaats op 00:07. Op 00:31 kun je het beestje nog zien bewegen. Dat betekend dat het beestje nog 24 seconde bewoog.
Zelfs vanaf 2:11 zie je de hond nog bewegen.

Pepperspray gebruikt op een hond.
Zie: 1:15
HONDEN MET PEPPERSPRAY UIT ELKAAR GEHAALD BIJ ARRESTATIE KLEDINGDIEVEN OP DE DAM
BRASIFUNKH

Koekerdt

• Forum gebruiker
Ik snap niet zo goed waarom er pepperspray gebruikt wordt. Wat verwachten de agenten er precies van? Zeker in het zweedse filmpje snap ik egt niet wat de agenten nou verwachten van het beest. Dat het zich overgeeft terwijl het volledig in paniek is (o.a. door de pepperspray)?

Er zijn instrumenten om honden te straffen/af te richten op basis van een stroomstoot omdat het bewezen is dat het goed werkt. Dat is ook de reden dat de teaser die we eerder zagen zo goed werkt.

Een hondentrainer heeft me een keer verteld dat je om een aanvallende hond te stoppen het best zo veel mogelijk fysiek geweld in zo min mogelijk tijd moet gebruiken. Dus twee of drie keer hard slaan of schoppen (wapenstok?) Ik weet niet precies of dit echte wetenschap is, maar in het laatste filmpje bleek dat dit uiteindelijk wel de oplossing was.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Dinges

• Senior gebruiker
Citaat van: Koekerdt link=msg=1181329 date=1373127689
egt

?

de teaser

Teasen mag je voor in de slaapkamer bewaren.  ;)

Een hondentrainer heeft me een keer verteld dat je om een aanvallende hond te stoppen het best zo veel mogelijk fysiek geweld in zo min mogelijk tijd moet gebruiken. Dus twee of drie keer hard slaan of schoppen (wapenstok?) Ik weet niet precies of dit echte wetenschap is, maar in het laatste filmpje bleek dat dit uiteindelijk wel de oplossing was.

Dat is bij iedere hond anders. ''Een dolle hond hou je niet tegen'', moet je maar in je achterhoofd houden. Ook niet met slaan of schoppen, al schop je nog zo hard. Als je überhaubt al de kans krijgt om om een ram uit te delen..

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1181323 date=1373124047
Er is een dienstvoorschrift voor situaties met dieren geschreven. (volgens mij nog steeds geldig)

Er vanuitgaande dat je dieren genoemd in de ambtsinstructie bedoelt: Ja,  maar die zegt niets over een genadeschot om ze af te maken.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: silque link=msg=1181346 date=1373131528
Er vanuitgaande dat je dieren genoemd in de ambtsinstructie bedoelt: Ja,  maar die zegt niets over een genadeschot om ze af te maken.
Nee, ik doel niet op de ambtsinstructie maar op een dienstvoorschrift waarin het een en ander verwoord is. Ik heb het voorschrift een jaar geleden nog gezien en toen was hij nog actueel, ik neem aan dat dit nog steeds geldig is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Ik ken 'em niet, kan je die ergens vandaan toveren voor me?! Staat er iets over een genadeschot / uit het lijden verlossen?

Nick

• Senior gebruiker
Er staat een stukje over dit onderwerp op PKN.
Het is niet erg uitgebreid en wordt niet echt onderbouwd, maar voor de geïnteresseerde collega: Kennis > Milieucriminaliteit > Toolkit dierenwelzijn > Dode dieren/valwild.
Senior GGP / Oost-Brabant