Het volk op straat wat massaal van zich laat horen zal dan ook wat minder sierlijk zijn.
De aanval doen stoppen dmv schoten is m.i. geoorloofd. Vervolgens een welgemikt schot tussen de ogen lijkt me hier erg ongepast. Denk toch eens na. Daarbij: gezien de trekkingen van het beestje was het toch al vrijwel direct voorbij. Hoe triest ook.
Het schot vond plaats op 00:07. Op 00:31 kun je het beestje nog zien bewegen. Dat betekend dat het beestje nog 24 seconde bewoog. Zeker de eerste 15 seconde lijkt het beestje met de voorkant van z'n lichaam nog veel te bewegen. Op dat moment twijfelde ik of het beestje misschien niet dood zou gaan door dit schot. Hoe raar het er dan ook uit ziet, ik denk dat je serieus moet overwegen of het niet beter is in zo'n geval om het af te maken (Soort woordgrap, was niet de bedoeling
).
In dit geval is het gelukkig snel gebeurd. Maar wat als dat niet zo snel ging. Hadden ze het beestje dan minuten lang laten liggen? Het zou volgens de regels waarschijnlijk onwettig zijn zo'n beetje definitief af te schieten. Het eerste schot is immers duidelijk noodweer. Het schot om het beestje af te maken is geen noodweer meer. Toch ben ik van mening dat het wel moet kunnen dat je het dan af maakt. Het ziet er vervelend uit voor het publiek, maar zo'n beetje minuten lang pijn laten leiden is ook geen fraai gezicht.
Ooit zelf meegemaakt bij een aanrijding waarbij een hertenfamilie geraakt was door een trein. Een agent die snel terplaatse was trof de herten aan in zeer slechte toestand. Sommige van de beesten waren al grote lichaamsdelen kwijt, maar leefde nog wel. De betreffende agent heeft de beesten daarop met zijn dienstwapen afgeschoten. Misschien dat het volgens de ambtsinstructie niet zou mogen (wat ik overigens niet zeker weet) maar van mijn kant dikke respect tegenover de betreffende collega. Je word er vast niet blij van om zo'n beest af te schieten.