Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?

Auteur Topic: Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?  (gelezen 6981 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Tja toch staat er wel een interessant stukje over, artikel 6 van het besluit doden van dieren. Echter kan ik zo 1,2,3 niet vinden waar staat dat wij daartoe zijn bevoegd. (al begrijp ik dat we dat wel zijn)
Zal er later eens op het gemakje naar kijken!  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Artikel 4

1. Het doden van dieren en daarmee verband houdende activiteiten wordt uitgevoerd door personen die de nodige kennis en vaardigheden bezitten om de taken humaan en doeltreffend uit te voeren.


Artikel 5

Een dier wordt gedood door toepassing van een:

a. dodingsmethode die onmiddellijk na aanvang van de dodingshandeling leidt tot de dood van het dier,


b. dodingsmethode die zonder onaanvaardbare opwinding of pijn leidt tot bewusteloosheid, gevolgd door de dood vóórdat de bewusteloosheid is geweken, of


c. bedwelmingsmethode die zonder onaanvaardbare opwinding of pijn leidt tot bewusteloosheid, gevolgd door een dodingshandeling die leidt tot de dood vóórdat de bewusteloosheid is geweken.


Artikel 6

 Artikel 5 is niet van toepassing indien een dier gedood moet worden:

a. ter beëindiging of voorkoming van onmiddellijk gevaar voor mens of dier;


b. ter beëindiging van ondraaglijk lijden van het dier.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat artikel haalde ik aan. Wat wil je hiermee zeggen Sylvester?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: silque link=msg=1181533 date=1373191877
Dat artikel haalde ik aan. Wat wil je hiermee zeggen Sylvester?
Nu is het direct te lezen ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ah ok, ik snapte het al niet.  :P
Wellicht even het topic afsplitsen mods?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Antony_Nijkerk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • A28-Webdesign
Citaat van: Sylvester link=msg=1180917 date=1372968858
Een hond die agressief wordt omdat je er me pistolen op richt... Wat een onzin!

Ik train met mijn Herder voor het KNPV.

Ik mis enige informatie op dit forum betreft opleidingen van 'diensthonden'

Je heb wetende 2 varianten;
Los en aangelijnd.
Op straat zal de hond 99% aangelijnd werk verrichten echter wordt bij KNPV voornamelijk los getraind.
Dit houdt in dat de hond zelf moet denken (Dit is voor sommige niet te begrijpen...)

Voorbeeld;
Op het moment dat een vermoedelijke dader (pakwerker) op 50 meter afstand een stopteken krijgt en deze negeert wordt de hond 'gestelt'
als de hond 20 a 30 meter aflegt en de dader nog 10 en op 60 meter bedenkt *** ik ben de sjaak laat ik maar stoppen...
Zal een welgetrainde hond NIET bijten alleen bewaken (Keuring 2009 PHV Welschap 11 juli 2009 Rick a v Vught schijnstellen ).
Op het moment dat de pakwerker tijdens dat bewaken een vluchtpoging maakt of een plotselingebeweging (eventueel richting hond)
zal deze ZONDER commando bijten.

Iemand (Sorry ben de naam kwijt) zei dat de getrainde hond alleen stelt na commando.
- Ik zou zeggen succes maar val niet de agent o.i.d. aan de hond grijpt je ZONDER commando.
- Intimideer niet de hond de hond grijpt je ZONDER commando.

Dit wilde ik even kwijt :D

Gr. Antony.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Citaat
Zal een welgetrainde hond NIET bijten alleen bewaken...
Tuurlijk mag de hond bij de 'schijn' niet inbijten maar dienst/praktijkhonden zijn geen 'welgetrainde' KNPV (sport) honden meer. Over het algemeen kun je stellen dat de hond bij het daadwerkelijk op de burger stellen zal bijten (waarvoor denk je dat voor het vernieuwen van het (politie)diensthonden certificaat de geleiders weer enkele weken 'strak' aan de bak moeten !  ;) )

Maar ik ben het wel met je eens dat een hond die opgaat voor certificaat 'bijtvrij' moet zijn, zowel bij de schijn als in het hout (revieren). Eenmaal écht aan het werk in de praktijk zal dat 'bijtvrij echter vlug nalaten.

Dan het 'zelf denken'....
Na zelf reeds 35 jaar actief te zijn binnen de KNPV (en daarnaast ook in het 'praktijkhonden-wereldje') durf ik gerust te stellen dat het niks met denken te maken heeft, de hond reageert op beweging/actie, daar komt weinig 'denkwerk' aan te pas.  0098
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Gaat een moderator hier nu serieus zitten muggenziften op kleine dingetjes?? Kom nou..

Citaat van: Dinges link=msg=1181331 date=1373128186
?

Teasen mag je voor in de slaapkamer bewaren.  ;)

Ontopic: Ik ben ook van mening dat in dat eerste filmpje, de agenten de verdachte beter de hond hadden kunnen laten kalmeren of wegstoppen, dan is er totaal geen nood aan de man.. De boeien afdoen zal geen probleem zijn, gezien het feit hoe makkelijk hij zich ook laat inrekenen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: FF4266 link=msg=1187945 date=1375294133
Gaat een moderator hier nu serieus zitten muggenziften op kleine dingetjes?? Kom nou..

1. Er staat een knipoogje achter.
2. Het betrof geen grammaticaal voutje, in dit geval kreeg het woord een geheel andere betekenis.
3. Bij mensen die geen (of een ander) gevoel voor humor hebben, zal het misschien overkomen als muggenziften.
4. BOT! Kom nou.  ;)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Ik vind het in filmpjes vaak lastig te beoordelen of een hond aanvalt of gewoon enthousiast is.. Als ik bij een vriend van mij binnen kom komt die hond ook op me afgerend en gesprongen.

Dat terzijde, snap ik dat een agent zichzelf verdedigt (al zie ik toch liever eerst een beet, dat geneest wel weer, maar als het zeker is dat ie aanvalt/ Ander agressief gedrag is uiteraard ook voldoende om je te verdedigen) . Die in het eerste filmpje vind ik wel weer overdreven reageren, zoals je in dat andere filmpje ziet is 1 kogel genoeg.

Dat genadeschot waar sommige het over hebben vind ik belachelijk. Die in dat eerste filmpje, ja dan wel, die heeft zoveel lood in zich, maar die in het andere filmpje niet, 1 kogel, bij mensen kunnen artsen dat oplossen, dus bij honden misschien ook wel.

Ik zou wel willen weten wat de procedure is na het neerschieten van een hond. De dierenambu erbij is logisch, maar als ik agent was en een hond neergeschoten zou hebben zou ik ook een hondengeleider erbij willen hebben (met spoed) omdat die misschien iets beter met een hond om kunnen gaan dan sommige normale dienders (iig de dienders die schieten) , die kunnen het getroffen beest misschien nog kalmeren en rustig maken in afwachting van de (niet spoed) dierenambulance.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)