Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam

Auteur Topic: Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam  (gelezen 9987 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2013, 00:31:52
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1184539 date=1374258753
Nou, je noemt nogal wat.

Op de snelweg gaat nogal eens wat mis en gebeuren er regelmatig hele lelijke ongelukken met hulpverleners. Ook op de vluchtstrook en ook als alles al "afgekruisd" is. Helaas vallen er ook slachtoffers onder ambulancepersoneel. Sinds een tijd worden ambulancemedewerkers, als het goed is, geschoold in Incidentmanagement. Het is geen plek meer waar je "zomaar" effe aan het werk gaat, maar waar men bedacht heeft dat er aanvullende opleiding nodig is om zo veilig mogelijk te kunnen werken.

Op bouwterreinen zijn over het algemeen strenge veiligheidsregels van kracht. Een uitvoerder hoort daarop toe te zien. Waarom dat is begrijp ik nog steeds niet, maar veel ambulancemedewerkers hebben totaal geen oog voor de gevaren op zo'n bouwplaats, negeren de aanwijzingen van een uitvoerder want die heeft er toch geen verstand van en verdommen het bijvoorbeeld om een helm te dragen. Geldt overigens ook voor MMT en politie. Enig idee wat een doosje spijkers of slingerend gereedschap met je hoofd doet als dat van vier hoog naar beneden valt?

Veel industrieterreinen mag je, ook als ambulance, alleen op onder begeleiding van functionarissen die bekend zijn met de veiligheidsregels op zo'n terrein, bijvoorbeeld bewaking, BHV of een veiligheidsfunctionaris. Zij zullen zich niet inhoudelijk met de medische zorgverlening bemoeien maar letten er wel op dat je niet iets doet wat de veiligheid op zo'n terrein in gevaar brengt.

En bij al die andere lastige plekken die je noemt: het hangt natuurlijk van de casus af, maar daar krijg je over het algemeen al snel assistentie van de brandweer.

Ik heb wel eens het idee dat te veel ambulancemedewerkers na het voltooien van de opleiding denken dat ze ineens overal verstand van hebben en daarvoor gevaar uit het oog verliezen.....
Ben je zelf ambulancemedewerker dat je zo goed op de hoogte bent??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2013, 08:56:21
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1184539 date=1374258753
Nou, je noemt nogal wat.

Op de snelweg gaat nogal eens wat mis en gebeuren er regelmatig hele lelijke ongelukken met hulpverleners. Ook op de vluchtstrook en ook als alles al "afgekruisd" is. Helaas vallen er ook slachtoffers onder ambulancepersoneel. Sinds een tijd worden ambulancemedewerkers, als het goed is, geschoold in Incidentmanagement. Het is geen plek meer waar je "zomaar" effe aan het werk gaat, maar waar men bedacht heeft dat er aanvullende opleiding nodig is om zo veilig mogelijk te kunnen werken.

Op bouwterreinen zijn over het algemeen strenge veiligheidsregels van kracht. Een uitvoerder hoort daarop toe te zien. Waarom dat is begrijp ik nog steeds niet, maar veel ambulancemedewerkers hebben totaal geen oog voor de gevaren op zo'n bouwplaats, negeren de aanwijzingen van een uitvoerder want die heeft er toch geen verstand van en verdommen het bijvoorbeeld om een helm te dragen. Geldt overigens ook voor MMT en politie. Enig idee wat een doosje spijkers of slingerend gereedschap met je hoofd doet als dat van vier hoog naar beneden valt?

Veel industrieterreinen mag je, ook als ambulance, alleen op onder begeleiding van functionarissen die bekend zijn met de veiligheidsregels op zo'n terrein, bijvoorbeeld bewaking, BHV of een veiligheidsfunctionaris. Zij zullen zich niet inhoudelijk met de medische zorgverlening bemoeien maar letten er wel op dat je niet iets doet wat de veiligheid op zo'n terrein in gevaar brengt.

En bij al die andere lastige plekken die je noemt: het hangt natuurlijk van de casus af, maar daar krijg je over het algemeen al snel assistentie van de brandweer.

Ik heb wel eens het idee dat te veel ambulancemedewerkers na het voltooien van de opleiding denken dat ze ineens overal verstand van hebben en daarvoor gevaar uit het oog verliezen.....

Ik heb het idee dat managers en bestuurders dit soort onzin relevant vinden en uiteraard zorgen dat honderden veiligheidsadviseurs en arbo-functionarissen aan het vreten kunnen blijven.

Het zijn allemaal mensen die schijnbaar nodig zijn om het mogelijk te maken dat een ambulanceverpleegkundige zijn werk kan doen. Ze vinden zich meestal zo geweldig waardoor het gaat lijken dat een ambulanceverpleegkundige een debieltje is.

Dat is helemaal niet zo. Een ambulanceverpleegkundige is iemand met gezond verstand die prima weet dat het werk op een ambulance risicovoller is dan het werk op de afdeling dermatologie. Waarom verpleegkundigen op de ambulance gaan zitten weet ik niet, het zal ongetwijfeld te maken hebben met een stukje avontuur, de drang om mensen in nood te kunnen helpen, de zelfstandigheid, etc.

Artsen en verpleegkundigen hebben iets wat managers niet kunnen begrijpen een sterke drang om iets te kunnen betekenen voor een ander mens in nood. Het zijn het soort mensen die niet een ander laten doodbloeden op een bouwplaats omdat er misschien een doosje spijkers van een steiger kan vallen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #42 Gepost op: 20 juli 2013, 10:11:31
Citaat van: 024 link=msg=1184622 date=1374303381
Artsen en verpleegkundigen hebben iets wat managers niet kunnen begrijpen een sterke drang om iets te kunnen betekenen voor een ander mens in nood. Het zijn het soort mensen die niet een ander laten doodbloeden op een bouwplaats omdat er misschien een doosje spijkers van een steiger kan vallen.

Ach sorry, ik liet mij even meeslepen door mijn emoties.

Natuurlijk is het zo dat vooral artsen en verpleegkundigen hulp moeten verlenen ten koste van alles en dat het niet erg is dat de dood er op volgt. Het zijn immers mensen die vervangbaar zijn en op een krapper wordende arbeidsmarkt zorgt het wellicht nog voor doorstroming, baankansen en carrièreperspectief. Mooi meegenomen dus. Als jij dood gaat omdat er van vier hoog een doosjes spijkers op je kop valt, met fataal letsel tot gevolg, dan is dat voor je familie wel even vervelend, maar het is wel omzetverhogend voor tal van branches.

http://www.youtube.com/watch?v=lzObhHet9QM


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2013, 11:37:21
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1184628 date=1374307891
Ach sorry, ik liet mij even meeslepen door mijn emoties.

Natuurlijk is het zo dat vooral artsen en verpleegkundigen hulp moeten verlenen ten koste van alles en dat het niet erg is dat de dood er op volgt. Het zijn immers mensen die vervangbaar zijn en op een krapper wordende arbeidsmarkt zorgt het wellicht nog voor doorstroming, baankansen en carrièreperspectief. Mooi meegenomen dus. Als jij dood gaat omdat er van vier hoog een doosjes spijkers op je kop valt, met fataal letsel tot gevolg, dan is dat voor je familie wel even vervelend, maar het is wel omzetverhogend voor tal van branches.

http://www.youtube.com/watch?v=lzObhHet9QM

Niet echt een bijster relevant antwoord vrees ik...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #44 Gepost op: 20 juli 2013, 11:55:06
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1184628 date=1374307891
Ach sorry, ik liet mij even meeslepen door mijn emoties.

Natuurlijk is het zo dat vooral artsen en verpleegkundigen hulp moeten verlenen ten koste van alles en dat het niet erg is dat de dood er op volgt. Het zijn immers mensen die vervangbaar zijn en op een krapper wordende arbeidsmarkt zorgt het wellicht nog voor doorstroming, baankansen en carrièreperspectief. Mooi meegenomen dus. Als jij dood gaat omdat er van vier hoog een doosjes spijkers op je kop valt, met fataal letsel tot gevolg, dan is dat voor je familie wel even vervelend, maar het is wel omzetverhogend voor tal van branches.

http://www.youtube.com/watch?v=lzObhHet9QM

Leuk, zo'n trainingsvideo.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #45 Gepost op: 20 juli 2013, 20:57:14
Citaat van: Loekie link=msg=1184652 date=1374314106
Leuk, zo'n trainingsvideo.
CBRN-Awareness iemand?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #46 Gepost op: 21 juli 2013, 00:19:38
Is het niet de taak van een ambubemanning om voorafgaande aan een inzet een risico analyse te maken? Mag niet dit, mag niet dat..

Alsof je een dergelijke beslissing niet aan een professional over zou kunnen laten. Of moet de ambu wachten tot de brandweer de bouwplaats veilig verklaard heeft, vrij van doosjes met spijkers?

Wie zegt dat de amubemanning zonder bescherming aan boord mag en moet zwemmen? Als het ergens veilig is, is het wel aan boord van een reddingboot.

Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1184312 date=1374155707
1Wel eens op een mooie, stormachtige winteravond een stukje op zee gevaren? 2 Ga dan ook, om ervaringsdeskundige te worden, even met je groen-gele overal een stukje in de Noordzee zwemmen (zonder beschermingsmiddelen uiteraard, 3 want het stelt toch allemaal niets voor). 3 Daarna praten we wel verder.

1 Ja, 2 geen aanleiding toe, 3 inderdaad, 4 is goed.