Ze hoeven toch ook niet op te sporen? In principe hoeven ze slechts waar te nemen en volgens mij is het gebruik van infraroodcamera's niet verboden. De politie maakt naderhand gewoon even geheel bureaucratisch een 126 SV vordering op voor de beelden van de heli.
En dan nog een duit in het zakje als mod:
Gelieve de reacties/berichten van mensen onder andere artikel op andere websites te laten voor wat het is. Deze voegen hier niets toe aan de discussie.
BvD.
Hun zijn formeel bezig met een opsporingstaak in een soevereine staat, dat gaat helaas niet zomaar. Ook de NL'se heli moet afbreken als de achtervolging grensoverschrijdend wordt.
Wat mij betreft een prima oplossing als er een Belgische heli komt, alleen zo simpel ligt het niet. Het is heel bureaucratisch en heeft niet alleen met verdragen te maken, ook met kosten (wie betaalt de inzet?) en wat denk je van het 'plaatje' ? We laten toch geen criminele activiteiten in ons land oplossen door de Belgische politie? Noem het krom, maar zo gaat het wel.
Ik weet niet eens of de Belgen 's-nachts wel een heli in de buurt hebben die er snel kan zijn, misschien in Antwerpen? Waarom vergroten we de dekkingsgraad niet in Nederland en stationeren we ook een politie helikopter in Rotterdam?
Vwb de trauma heli is dit een stuk makkelijker, kosten worden namelijk niet geheel door de overheid gedragen maar door zorgverzekeringen. Aangezien veel patienten uit Zeeland ook naar Belgische ziekenhuizen gaan komt het geregeld voor dat de Belgische trauma heli hier komt.
<Edit> Ik zie dat er al eens een proef met de politie heli is geweest op Rotterdam,
klik