Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files

Auteur Topic: Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files  (gelezen 19458 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #60 Gepost op: 13 juli 2013, 17:07:03
Als ik het artikel zo lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men hier kijkt naar de reductie van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren en niet naar het aantal verkeersdoden in verhouding tot het aantal inwoners.

Als Nederland doen we het gewoon al erg goed, de landen die ik in het artikel terug zie komen zijn landen waar men nooit wat heeft gedaan aan verkeersveiligheid. Voor die landen is het dus veel makkelijker om met simpele ontwikkelingen heel veel progressie te boeken. Ontwikkelingen die wij jaren geleden al doorgevoerd hebben.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #61 Gepost op: 13 juli 2013, 17:36:01
Als ik het artikel zo lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men hier kijkt naar de reductie van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren en niet naar het aantal verkeersdoden in verhouding tot het aantal inwoners.
Zo moet je dat ook lezen. Nu proberen ze weer met de vinger te wijzen.
Inderdaad daalt het aantal slachtoffers in Nederland minder dan in de genoemde landen. Dat is ook niet zo vreemd omdat deze landen flink achter liepen en nu langzaam wat aan veiligheid en handhaving doen.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2013, 10:59:38
Citaat van: Bert65 link=msg=1182927 date=1373648637
Het zal flitsteam worden genoemd omdat een "vast" team van BOA's zich hiermee bezig houdt.

Als het flitsteam de excessen er uit zou halen, trappen minder mensen als een blinde op de rem.
Ik zou er vrede mee hebben als ik word geflitst met een overschrijding van 20 km/u dan eentje van 4 km na correctie.

Dat ben ik ook wel met je eens. En met mij vele collega's denk ik. Alleen is dat flitsen aan een aantal regels gebonden en 1 daarvan is volgens mij dat bij snelheden tot 100 km/u de meter op +7 en boven de 100 op +8 dient te worden afgesteld. Hier dan weer de correctie vanaf en dan krijg je inderdaad van die sneue bonnen voor 4 of 5 km te snel. (en ik vraag me af of dat ooit zo bedoeld kan zijn)

Voordeel van de lasergun is dat je "eigen baas" bent en zo dus wel alleen de excessen kunt pakken.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2013, 11:41:08
Het feit dat je bekeurt wordt voor 3 km/h te snel is de schuld van een burger..

Handhavers waren altijd vrij soepel in de gebruikte marge, maar er bestond geen gelijkluidend beleid; de ene flitste vanaf 65 en de ander vanaf 61. Totdat meneer met z'n bezwaar kwam over rechtsongelijkheid en de rechter hem (uiteraard) gelijk gaf. Sindsdien is het gewoon netjes 53, etc..

Iets met 'goeden' en 'lijden'..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2013, 12:44:47
Citaat van: HAVP link=msg=1183238 date=1373792378
Dat ben ik ook wel met je eens. En met mij vele collega's denk ik. Alleen is dat flitsen aan een aantal regels gebonden en 1 daarvan is volgens mij dat bij snelheden tot 100 km/u de meter op +7 en boven de 100 op +8 dient te worden afgesteld. Hier dan weer de correctie vanaf en dan krijg je inderdaad van die sneue bonnen voor 4 of 5 km te snel. (en ik vraag me af of dat ooit zo bedoeld kan zijn)

Voordeel van de lasergun is dat je "eigen baas" bent en zo dus wel alleen de excessen kunt pakken.

Dit is correct en tevens juist over. Hier mogen wij niet van afwijken, tenzij......


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #65 Gepost op: 14 juli 2013, 13:37:47
Nog maar eens een knuppeltje (voor velen een open deur  ;)):

De éénzijdige nadruk op gemakkelijk te controleren en te verbaliseren zaken is eigenlijk een vorm van fiscalisering van het verkeer. Boven werd al aangegeven dat menigeen die knullige bonnen voor 4 of 5 km te hard als een soort extra belasting ziet, en er ontstaat dus bij menig (vooral jonge) automobilist een "spannend" spelletje (het verkeer op zich is al saai genoeg  98uiye): limiet? OK, net er tegen aan, het liefst net erboven maar nog nét niet genoeg om een bon te krijgen. Deze ándere soort van fixatie is dan wel het omgekeerde van wat er officieel beoogd wordt, namelijk verkeersveiligheid, want door het "meedoen aan het spelletje" wordt men van andere risicofactoren (van buiten, maar ook door je eigen gedrag ontstaande) afgeleid, en rijdt men puur aan de limiet, zelfs als het verkeer het eigenlijk niet toelaat, en/of maakt men andere blunders (bumperkleven etc.) puur omdat daarop niet of nauwelijks gecontroleerd wordt en daar je focus op dat moment niet op gericht is.

Mijn pleidooi zou dan ook zijn: verbreed de handhaving, verlaat de éénzijdige fixatie op handhaving van snelheidslimieten, breng weer eigen verantwoordelijkheid bij de automobilist terug... Kost wel wat, maar dan ben je ook veel effectiever in het kweken van goede, verantwoordelijke chauffeurs.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #66 Gepost op: 14 juli 2013, 13:54:16
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1183269 date=1373801867
Nog maar eens een knuppeltje (voor velen een open deur  ;)):

De éénzijdige nadruk op gemakkelijk te controleren en te verbaliseren zaken is eigenlijk een vorm van fiscalisering van het verkeer. Boven werd al aangegeven dat menigeen die knullige bonnen voor 4 of 5 km te hard als een soort extra belasting ziet, en er ontstaat dus bij menig (vooral jonge) automobilist een "spannend" spelletje (het verkeer op zich is al saai genoeg  98uiye): limiet? OK, net er tegen aan, het liefst net erboven maar nog nét niet genoeg om een bon te krijgen. Deze ándere soort van fixatie is dan wel het omgekeerde van wat er officieel beoogd wordt, namelijk verkeersveiligheid, want door het "meedoen aan het spelletje" wordt men van andere risicofactoren (van buiten, maar ook door je eigen gedrag ontstaande) afgeleid, en rijdt men puur aan de limiet, zelfs als het verkeer het eigenlijk niet toelaat, en/of maakt men andere blunders (bumperkleven etc.) puur omdat daarop niet of nauwelijks gecontroleerd wordt en daar je focus op dat moment niet op gericht is.

Mijn pleidooi zou dan ook zijn: verbreed de handhaving, verlaat de éénzijdige fixatie op handhaving van snelheidslimieten, breng weer eigen verantwoordelijkheid bij de automobilist terug... Kost wel wat, maar dan ben je ook veel effectiever in het kweken van goede, verantwoordelijke chauffeurs.

Ik heb de oud Landelijk Verkeersofficier een uitspraak horen doen voor de camera. Hierin zei hij letterlijk en figuurlijk. Als u op uw teller 60 km/u rijd waar 50 km/u is toegestaan, dan rijdt u, met uw standaard afwijking van u snelheidsmeter en de wettelijke correctie van de politie, precies hard genoeg om niet te verbaliseerd te worden.

Dat vond ik en nu nog steeds een opmerkelijke uitspraak voor een verkeersofficier. Niet dat hij geen gelijk heeft, maar toch. Je nodig publiekelijk de weggebruiker uit om dus toch te hard te gaan rijden.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #67 Gepost op: 14 juli 2013, 14:52:12
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1183271 date=1373802856
[...] Je nodig publiekelijk de weggebruiker uit om dus toch te hard te gaan rijden.
:o :-\
Tja, ofwel "hou je ogen maar scherp op de snelheidsmeter (en minder op de weg)"  >:D 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #68 Gepost op: 15 juli 2013, 01:45:09
Citaat
Mijn pleidooi zou dan ook zijn: verbreed de handhaving, verlaat de éénzijdige fixatie op handhaving van snelheidslimieten, breng weer eigen verantwoordelijkheid bij de automobilist terug... Kost wel wat, maar dan ben je ook veel effectiever in het kweken van goede, verantwoordelijke chauffeurs.

Anderen zijn ook al op dit idee gekomen en hebben de eigen verantwoordelijkheid nog veel meer uitvergroot door alle verkeersregels te schrappen. En het schijnt te werken..

Zoek eens op 'shared space' en 'verkeerskundige Monderman'.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #69 Gepost op: 15 juli 2013, 08:33:28
Het heeft niet zo heel veel meer met het originele topic te maken, maar je hebt gelijk. Shared space werkt. Vraag me niet hoe, en waarom.
Bij ons in het dorp is het hele centrum op de schop gegaan, en hebben we ook zo'n shared space plein, en inderdaad, het werkt.
Alles rijdt/loopt door elkaar en het gaat naar mijn idee minder vaak mis, dan toen er nog verkeerslichten stonden. Exacte cijfers heb ik echter dan weer niet.