Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files

Auteur Topic: Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files  (gelezen 19454 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #70 Gepost op: 15 juli 2013, 09:18:57
Het is heel eenvoudig waarom Shared Space werkt. Verkeersveiligheid bestaat uit 2 componenten: de hard meetbare cijfers (ongevallen, letsels, doden) en de nauwelijks meetbare subjectieve veiligheid ("gevoel van veiligheid"). Een stukkie weg is meetbaar veilig als er geen ongevallen plaatsvinden. Dat wil echter niet zeggen dat mensen het heel erg onveilig kunnen vinden (of voelen). En zodra mensen iets onveilig vinden/voelen, gaan ze daarop reageren door minder risico's te nemen.

En dat is nu precies waarom Shared Space werkt: door het ontbreken van verkeerstekens en wegmeubilair, voelen de meeste mensen zich onveilig. Daardoor gaan ze langzamer rijden, beter opletten en contact zoeken met andere weggebruikers. Gevolg: het aantal ongevallen daalt en de ernst van de ongevallen wordt minder. Ofwel, doordat mensen zich onveiliger voelen wordt het meetbaar veiliger!

Je moet je als wegbeheerder alleen afvragen of je dat gevoel van onveiligheid moet versterken. Er zijn evaluaties bekend waarbij mensen zich zodanig onveilig voelden dat ze bewust het Shared Space wegvak/plein vermijden, ofwel omrijden om maar niet over het Shared Space deel te hoeven. Zo wordt het op het Shared Space deel óók meetbaar veiliger, maar zo voelen de mensen dat dus niet. En wellicht wordt het door meer verkeer op een andere plek wel weer onveiliger.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #71 Gepost op: 17 juli 2013, 13:52:14
"Dieven rijden steeds vaker in de spits om minder op te vallen"

woensdag 17 juli 2013, 09:45 | 997 keer beluisterd | Duur: 02:57 Audio

De verkeerscontroles van de afgelopen maanden op de A13 waren bedoeld om criminelen op te pakken, zegt de politie nu.
Tijdens de dertig controles op de snelweg tussen Rotterdam en Rijswijk zijn een paar honderd mensen opgepakt. Een gesprek met Frans Zuiderhoek, woordvoerder van de Landelijke Eenheid.

BRON + Gesprek: http://nos.nl/audio/530410-dieven-rijden-steeds-vaker-in-de-spits-om-minder-op-te-vallen.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #72 Gepost op: 17 juli 2013, 13:59:04
Citaat
Honderden criminelen van weg gehaald op A13
wo 17 jul 2013, 08:18

DRIEBERGEN
Tijdens omstreden controles op de snelweg A13 tussen Den Haag en Rotterdam blijken ongeveer 350 criminelen van de weg te zijn geplukt. Dat bevestigde een woordvoerder van de politie woensdag naar aanleiding van berichtgeving van het AD.


De controles werden voor een groot deel tijdens de spits gehouden. Dat leidde volgens de VerkeersInformatieDienst in een aantal gevallen tot files omdat automobilisten bij het zien van de camera's op de rem trapten uit angst voor een snelheidsboete.

Maar tijdens de 30 keer dat de politie in 24 weken langs de weg stond, werd behalve op snelheid ook op kenteken gecontroleerd. Daardoor konden onder anderen mensen met gestolen auto's en met belastingschuld direct worden opgepakt.

Dat de politie er niet alleen stond om op snelheid te controleren liet ze vorige week al weten „Criminelen gaan graag op in het overige verkeer en kiezen dan de spits om zich te verplaatsen.” De politie koos de A13 omdat die twee steden met veel criminaliteit met elkaar verbindt.

De totale oogst is nog niet op een rijtje gezet. Maar onder de arrestanten waren mensen met meer dan 100.000 euro belastingschuld en negen mensen die in gestolen auto's rondreden.

Volgens de politie wordt bij de controles altijd een afweging gemaakt omdat ze het overige verkeer niet wil hinderen.


BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21738926/__Criminelen_van_weg_gehaald__.html

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #73 Gepost op: 17 juli 2013, 16:46:03
Offtopic: Misschien een alternatief, flitsten 'Israeli style' (vanaf 0.30):   098uo
http://www.youtube.com/watch?v=_984Hsm0NVg
User: IRoad israel


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #74 Gepost op: 17 juli 2013, 19:03:17
Citaat van: enrico1972 link=msg=1184006 date=1374062344
   Honderden criminelen van weg gehaald op A13
    wo 17 jul 2013, 08:18

    DRIEBERGEN
    Tijdens omstreden controles op de snelweg A13 tussen Den Haag en Rotterdam blijken ongeveer 350 criminelen van de weg te zijn geplukt. Dat bevestigde een woordvoerder van de politie woensdag naar aanleiding van berichtgeving van het AD.

    De controles werden voor een groot deel tijdens de spits gehouden. Dat leidde volgens de VerkeersInformatieDienst in een aantal gevallen tot files omdat automobilisten bij het zien van de camera's op de rem trapten uit angst voor een snelheidsboete.

    Maar tijdens de 30 keer dat de politie in 24 weken langs de weg stond, werd behalve op snelheid ook op kenteken gecontroleerd. Daardoor konden onder anderen mensen met gestolen auto's en met belastingschuld direct worden opgepakt.

    Dat de politie er niet alleen stond om op snelheid te controleren liet ze vorige week al weten „Criminelen gaan graag op in het overige verkeer en kiezen dan de spits om zich te verplaatsen.” De politie koos de A13 omdat die twee steden met veel criminaliteit met elkaar verbindt.

    De totale oogst is nog niet op een rijtje gezet. Maar onder de arrestanten waren mensen met meer dan 100.000 euro belastingschuld en negen mensen die in gestolen auto's rondreden.

    Volgens de politie wordt bij de controles altijd een afweging gemaakt omdat ze het overige verkeer niet wil hinderen.

    BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21738926/__Criminelen_van_weg_gehaald__.html

Misselijk makend stuk. Blijkbaar ben je met een belastingschuld meteen crimineel.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #75 Gepost op: 17 juli 2013, 19:11:40
Citaat van: DvdW link=msg=1184034 date=1374072363
Offtopic: Misschien een alternatief, flitsten 'Israeli style' (vanaf 0.30):   098uo
http://www.youtube.com/watch?v=_984Hsm0NVg
User: IRoad israel

Daar wordt niet geflitst maar met een laser gewerkt en gelijk staande gehouden hier zou ik nog respect voor hebben.
Maar zoals het hier gaat totaal niet struikrovertje spelen een phototje maken en na een paar weken valt er wel een brief met AC op de mat.
Volgens mij mag een overheid zijn burgers niet uitlokken tot het plegen van overtredingen door bv. 5 baans snelweg een snelheidslimiet laten gelden van 100km en daar dan ook nog doormiddel van trajectcontrole gelijk bekeuren vanaf 107km
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #76 Gepost op: 17 juli 2013, 19:18:03
Citaat van: Jos v L link=msg=1184070 date=1374080597
Misselijk makend stuk. Blijkbaar ben je met een belastingschuld meteen crimineel.

Hoewel ik het stuk nou ook geen journalistiek hoogtepuntje vind, verbaas ik mij altijd wel over de hoeveelheid mensen met openstaande schulden als de belastingdienst controleert. En dan hebben webhet vaak over duizenden, tienduizenden of meer euro's.
Ik vind het een goede zaak als dat aangepakt wordt. Ik betaal ook braaf mijn belasting, dat horen anderen ook te doen!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #77 Gepost op: 17 juli 2013, 19:48:05
Citaat van: amstaf3 link=msg=1184073 date=1374081100
Daar wordt niet geflitst maar met een laser gewerkt en gelijk staande gehouden hier zou ik nog respect voor hebben.
Maar zoals het hier gaat totaal niet struikrovertje spelen een phototje maken en na een paar weken valt er wel een brief met AC op de mat.
Volgens mij mag een overheid zijn burgers niet uitlokken tot het plegen van overtredingen door bv. 5 baans snelweg een snelheidslimiet laten gelden van 100km en daar dan ook nog doormiddel van trajectcontrole gelijk bekeuren vanaf 107km

Tsja, als ze het open en bloot doen dan is het ook weer niet goed want dan veroorzaken ze files en zo.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #78 Gepost op: 17 juli 2013, 19:49:35
Op de radio vandaag het ANP Nieuws: "De politie verklaart niet op snelheid te hebben gecontroleerd, maar een kentekenlezer te hebben ingezet". Moet zeggen dat het ene statief ANPR is, hetgeen wat op dat andere statief stond leek verdacht veel op een radarinstallatie. Het stond iig niet buiten om ruimte in de bus te maken.

In het PPB (politiepersbericht) staat dan weer dat er "behalve op snelheid ook op kenteken gecontroleerd" werd. Leuke manier om een ander onderwerp in de schijnwerpers te zetten. Het blijft burgertje pesten. Is het niet voor bekeuringen van 4 km/u te hard is het wel dat je een halfuur in de file staat.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #79 Gepost op: 17 juli 2013, 22:48:51
Tsja reacties als burgertje pesten vind ik ongepast. Volgens mij snap je het dan niet en er zijn al diverse argumenten aangevoerd waarom ik er zo over denk. Ook in andere topics. Ik zie de laatste tijd op het traject waar ik rij (oa A6) vaak flitsauto's staan met ANPR-camera en motorrijders. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, blijkt hieruit ook meer de handhavende rol van het Landelijke Eenheid omdat zij nu meer capaciteit hebben voor dit soort verkeerstaken ipv noodhulp verlenen. Zo komt het op mij over als leek op KLPD/LE gebied en beleid. En ik vind het een goede zaak flits in combi met ANPR.