Trein ontspoord (6 doden) - Brétigny-sur-Orge (Frankrijk) 12-07-2013

Auteur Topic: Trein ontspoord (6 doden) - Brétigny-sur-Orge (Frankrijk) 12-07-2013  (gelezen 6298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Uit de Volkskrant:

Het door onbekende redenen losgeraakte stuk metaal was een verbindingsstuk dat 10 kilo woog en terechtkwam op een plek in de wissel. De SNCF gaat al deze verbindingstukken op het netwerk nakijken. Normaal zitten ze met vier of zes bouten vastgeschroefd. De president van de Parijse regio Ile-de-France, Jean-Paul Huchon, heeft zaterdag gezegd het vreemd te vinden dat alle bouten het op hetzelfde moment begeven. 'Er zijn allerlei theorieën over en niemand kan een kwaadaardige opzet uitsluiten', aldus Huchon.

artikel:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3475251/2013/07/13/Metaal-van-wissel-veroorzaakte-treinongeluk.dhtml
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Op France TV Info een duidelijk filmfragment waarin het defect wordt uitgelegd.

Het sporenplan:



Trein 3657 reed van links naar rechts op spoor 1 (doorgaand spoor voor hoge snelheden). De loc en rijtuigen 1 en 2 zijn blijkbaar in de sporen gebleven. Rijtuig 3 is ontspoord maar rechtop gebleven. Rijtuig 4 is ontspoord, gekanteld en spoor 2 op gevlogen. Daarachter is rijtuig 5 losgekomen, ontspoord en gekanteld. Rijtuig 6 lijkt de wissel naar spoor 3 te zijn opgeduwd en heeft zich op perron 3 in de luifel geboord. Rijtuig 7 is dezelfde weg opgegaan maar is na ontsporing rechtop blijven staan.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Foto's van de SNCF, gemaakt ter plaatse:





skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1183315 date=1373823296
Foto's van de SNCF, gemaakt ter plaatse:





Ziet er heftig uit, ook de bouten die naast de rails liggen (bij de schoen), apart dat ze bij elkaar liggen.

Hoe oud is het spoor daar en wordt er daar ook gecontroleerd? Hier in NL zijn zo vaak in de winter storingen aan de wissels dat ik er vanuit ga dat het hier uitgesloten is dat een dergelijk ongeluk (als het geen opzet is) gaat gebeuren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: skippy02 link=msg=1183320 date=1373824923
Ziet er heftig uit, ook de bouten die naast de rails liggen (bij de schoen), apart dat ze bij elkaar liggen.

Mogelijk een tweede Potters Bar:

"The bolts that held the stretcher bars that keep the rails apart had come loose or gone missing, resulting in the points moving while the train passed over them [...] Further investigations by the HSE found that heavy and constant vibrations on the stretcher bars and their bolts caused them in turn to vibrate and oscillate until their nuts literally fell off the bolts"

Citaat van: skippy02 link=msg=1183320 date=1373824923
Hoe oud is het spoor daar en wordt er daar ook gecontroleerd? Hier in NL zijn zo vaak in de winter storingen aan de wissels dat ik er vanuit ga dat het hier uitgesloten is dat een dergelijk ongeluk (als het geen opzet is) gaat gebeuren.

Potters Bar heeft aangetoond dat 'present' zijn bij inspecties niet noodzakelijk tot kwalitatief onderhoud leidt. Blijkbaar wordt de betrokken Franse lijn al sinds 2011 als een "zieke lijn" beschreven volgens dit krantenartikel maar er wordt daarin een amalgaam gemaakt van ingezet materiaal en infrastructuur en dat zegt natuurlijk weinig over mogelijke reële veiligheidsproblemen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1183328 date=1373828465
Mogelijk een tweede Potters Bar:

"The bolts that held the stretcher bars that keep the rails apart had come loose or gone missing, resulting in the points moving while the train passed over them [...] Further investigations by the HSE found that heavy and constant vibrations on the stretcher bars and their bolts caused them in turn to vibrate and oscillate until their nuts literally fell off the bolts"

Potters Bar heeft aangetoond dat 'present' zijn bij inspecties niet noodzakelijk tot kwalitatief onderhoud leidt. Blijkbaar wordt de betrokken Franse lijn al sinds 2011 als een "zieke lijn" beschreven volgens dit krantenartikel maar er wordt daarin een amalgaam gemaakt van ingezet materiaal en infrastructuur en dat zegt natuurlijk weinig over mogelijke reële veiligheidsproblemen.

Hmm, dat is interessant. Raar dat de bouten niet gezekerd worden door ze vast te lassen zodat ze niet door trillingen los kunnen raken. Ten tweede, de snelheden in NL zijn omhoog gegaan de laatste jaren (volgens mij), kunnen dit soort verbindingen ook in NL voorkomen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: skippy02 link=msg=1183348 date=1373836395
Hmm, dat is interessant. Raar dat de bouten niet gezekerd worden door ze vast te lassen zodat ze niet door trillingen los kunnen raken.

Ik ben geen expert maar het lijkt mij dan moeilijk om die onderdelen te vervangen en misschien moeten ze wat kunnen mee bewegen bij uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen?


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Dit is een zogenaamde lasplaat, een verbindingsplaat die wordt gebruikt voor het koppelen van twee spoorstaven, of een spoorstaaf aan een wissel. De platen worden aan beide zijdes van de spoorstaaf gemonteerd en met 4 bouten door en door vast gezet. Na het vast zetten worden de bouten en splitringen in een soort van teerlaag gezet om ze tegen trillingen te zekeren maar ook tegen corrosie.

Ook in NL kom je ze tegen, is gewoon een standaard onderdeel in de spoorwegindustrie. Wel worden steeds meer thermietlassen gebruikt ipv de lasplaat.

De op de foto getoonde lasplaat is zo te zien gebruikt om het puntstuk/hartstuk van het wissel te koppelen aan de spoorstaaf. Dit wordt gedaan omdat de puntstukken en hartstukken van wissel het hardste slijten en vaak vernieuwd moeten worden, door dat te lassen wordt het moeilijker om zo'n onderdeel te vervangen/.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Nu blijkt dat de hulpdiensten werden lastiggevallen door een grote groep schorriemorrie: enkele medische voertuigen werden gedeeltelijk leeggeroofd, brandweermensen werden geďntimideerd, volgens enkele media werden zelfs slachtoffers beroofd. De oproerpolitie heeft de perimeter moeten verdedigen  >:(

BRON