Tijd voor een slinger aan dit topic omdat ik vandaag weer iets nieuws heb geleerd/gehoord: de "Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders"
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009206/1998-07-10Daarin staat (art. 1b):
"
2ºvan een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het in onderdeel 1° bedoelde stopteken."
Mede daarom zou de verkeersregelaar ook een stopteken moeten geven met de rode lamp, in de rechterhand, op en neer tussen schouder- en heuphoogte, waarbij het licht van de lamp afstraalt op de kleding van de vkr waardoor deze extra opvalt, aldus de docent.
Als ik het verder goed begreep zou hierover ook iets zijn omschreven door de CROW (brl9101?).
Nu ben ik benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen?
Mijn eigen zienswijze is (vooralsnog) als volgt: stopteken conform (o.a.) aanwijzing 1 (RVV1990) wordt in artikel 2 van de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders (via art. 82 RVV1990) benoemd als andere mogelijkheid. Er is geen voorgeschreven hand in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders waarin de rode lamp gehouden moet worden.
De op en neer gaande beweging conflicteert niet met het algemeen stopteken als deze met de rode lamp in de linker hand wordt uitgevoerd. Beweging valt beter op dan stilhouden van de lamp. Een combinatie van rode lamp in linker hand op en neer bewegen met aanwijzing 1 (rechter hand) is dan eigenlijk dubbel op, maar niet onjuist.
Een stopteken met de rode lamp in de rechterhand omhoog en omlaag bewegen tussen schouder- en heuphoogte is voorbehouden aan toezichthouders, een verkeersregelaar is dat volgens mij niet (Awb art. 5:11). Daarnaast moet de rode lamp zich bevinden in het midden van het ronde witte bord met rode rand en tekst "STOP", om rechtsgeldig te zijn. Een zaklamp met kegel is iets anders, en mag dan niet zo gebruikt worden, lijkt mij.
Dit alles als gedachtegang van mij, niet om de docent in twijfel te trekken, maar ik ben wel benieuwd naar wat extra informatie.
De vragen (voor nu
) :
1. Wie weet er meer of heeft er extra onderbouwing vanuit wetgeving of richtlijnen?
2. Kan iemand vertellen wat de politie op dit moment qua stopteken geeft bij nachtelijke verkeerscontroles?