stopteken rode lamp

Auteur Topic: stopteken rode lamp  (gelezen 44099 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bmwjohn

  • pensionada politie en beroepsverkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • RPNijm. DLV GLM GLZ
Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:37:52
De oorspronkelijke vraag (;-) was:
""Waar vind ik dat het stopteken met de rode lamp (art.83aRVV) moet gebeuren door deze verticaal op en neer te bewegen? Of is dit achterhaald?""

Niemand geeft hier rechtstreeks antwoord op; ikzelf kan het ook niet vinden, dus de conclusie lijkt gerechtvaardigd dat het stopteken "bij donker" een rode lamp is. Punt. Of je deze wel of niet beweegt -op en neer of heen en weer of stilhoudt- maakt niet uit. De weggebruiker moet in alle gevallen stoppen.

Voor de duidelijkheid: ik kies in de praktijkook voor de op en neer gaande beweging.
vliegen is nog mooier dan motorrijden


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2015, 19:13:12
Even een vraagje....Er word verschillende keren gezegd dat het recht omhoog steken van de cone een stopteken is. Mij is echter verteld dat je de lamp/cone niet recht omhoog moet steken maar horizontaal moet houden?

Het zou inderdaad wel handig zijn indien hier een vaste manier van bewegen voor komt. Als er ergens 3 VR staan en die geven alle drie een ander soort signaal met de lamp, word het er voor de weg gebruiker niet makkelijker op!


VKR Drenthe

  • Beroeps VKR
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #22 Gepost op: 1 maart 2015, 08:13:05
Ik heb onlangs in een andere discussie elders op internet deze vraag eens voorgelegd aan de rijksoverheid en via wat omwegen heb ik onlangs dit antwoord gekregen. Hierin praat men over een begeleidingsvoertuig van de proffesionele transportbegeleider. Dus ik ben nog net zo ver als voorheen....

Geachte meneer,

Uw vraag is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het ministerie van IenM. Hierbij geef ik u een reactie op uw vraag.

"U vraagt naar de gebruiksmogelijkheden en gebruikswijze voor een verkeersregelaar van een zaklamp met rode kegel.  Ik kan u als volgt antwoorden. In de Regeling verkeersregelaars 2009 staat in artikel 14, derde lid, dat in het begeleidingsvoertuig van de professionele transportbegeleider bepaalde hulpmiddelen aanwezig zijn. In bijlage 3 van de regeling staat de zaklamp met rode kegel als een van die hulpmiddelen vermeld. De gebruiksmogelijkheid op zich voor de professionele transportbegeleider staat daarmee vanzelfsprekend vast. De regeling bevat geen voorschriften over specifieke gebruikswijzen: die zullen onderdeel behoren te zijn van de opleiding en het examen.

Artikel 12 van de Wegenverkeerswet 1994, waarop de Regeling verkeersregelaars 2009 o.a. gebaseerd is, bepaalt het volgende over de verplichting tot het opvolgen van aanwijzingen door bijvoorbeeld verkeersregelaars en het doel van de aanwijzingen:

1. Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159 bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.
2. De in het eerste lid bedoelde aanwijzingen mogen slechts worden gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaarheid daarvan, of de vrijheid van het verkeer dan wel in het belang van met toestemming van Onze Minister verrichte onderzoeken ten behoeve van het verkeer.

Het toezicht op verkeersregelaars berust, volgens artikel 57 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, bij de politie."

Indien u op deze mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meezenden?

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Mvg, Bert


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2015, 23:48:12
Citaat van: batoutofhell link=msg=1333974 date=1425147192
Even een vraagje....Er word verschillende keren gezegd dat het recht omhoog steken van de cone een stopteken is. Mij is echter verteld dat je de lamp/cone niet recht omhoog moet steken maar horizontaal moet houden?

Het zou inderdaad wel handig zijn indien hier een vaste manier van bewegen voor komt. Als er ergens 3 VR staan en die geven alle drie een ander soort signaal met de lamp, word het er voor de weg gebruiker niet makkelijker op!
Rood is stoppen. Of het rode licht nou rechts, link, boven of onder wordt getoond.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2021, 21:38:02
Tijd voor een slinger aan dit topic omdat ik vandaag weer iets nieuws heb geleerd/gehoord: de "Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders"
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009206/1998-07-10

Daarin staat (art. 1b):
"2ºvan een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het in onderdeel 1° bedoelde stopteken."

Mede daarom zou de verkeersregelaar ook een stopteken moeten geven met de rode lamp, in de rechterhand, op en neer tussen schouder- en heuphoogte, waarbij het licht van de lamp afstraalt op de kleding van de vkr waardoor deze extra opvalt, aldus de docent.

Als ik het verder goed begreep zou hierover ook iets zijn omschreven door de CROW (brl9101?).

Nu ben ik benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen?

Mijn eigen zienswijze is (vooralsnog) als volgt: stopteken conform (o.a.) aanwijzing 1 (RVV1990) wordt in artikel 2 van de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders (via art. 82 RVV1990) benoemd als andere mogelijkheid. Er is geen voorgeschreven hand in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders waarin de rode lamp gehouden moet worden.
De op en neer gaande beweging conflicteert niet met het algemeen stopteken als deze met de rode lamp in de linker hand wordt uitgevoerd. Beweging valt beter op dan stilhouden van de lamp. Een combinatie van rode lamp in linker hand op en neer bewegen met aanwijzing 1 (rechter hand) is dan eigenlijk dubbel op, maar niet onjuist.

Een stopteken met de rode lamp in de rechterhand omhoog en omlaag bewegen tussen schouder- en heuphoogte is voorbehouden aan toezichthouders, een verkeersregelaar is dat volgens mij niet (Awb art. 5:11). Daarnaast moet de rode lamp zich bevinden in het midden van het ronde witte bord met rode rand en tekst "STOP", om rechtsgeldig te zijn. Een zaklamp met kegel is iets anders, en mag dan niet zo gebruikt worden, lijkt mij.

Dit alles als gedachtegang van mij, niet om de docent in twijfel te trekken, maar ik ben wel benieuwd naar wat extra informatie.

De vragen (voor nu  ;) ) :
1. Wie weet er meer of heeft er extra onderbouwing vanuit wetgeving of richtlijnen?
2. Kan iemand vertellen wat de politie op dit moment qua stopteken geeft bij nachtelijke verkeerscontroles?
common sense is not so common...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2021, 13:16:02
Tijd voor een slinger aan dit topic omdat ik vandaag weer iets nieuws heb geleerd/gehoord: de "Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders"
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009206/1998-07-10

Daarin staat (art. 1b):
"2ºvan een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het in onderdeel 1° bedoelde stopteken."
Er staat hier bewust sein, dit omdat het bedoeld is als sein gegeven door een treinbegeleider. Op veel oude industrieterreinen liggen treinrails en is er geen bewaakte overgang. Een begeleider moet dan met een lamp op en neer bewegend het verkeer tot stilstand manen alvorens de trein aan de oversteek mag beginnen. Dit artikel is in 1998 ook aangepast, daarvoor stond er namelijk een rode vlag omschreven.




Een stopteken met de rode lamp in de rechterhand omhoog en omlaag bewegen tussen schouder- en heuphoogte is voorbehouden aan toezichthouders, een verkeersregelaar is dat volgens mij niet (Awb art. 5:11). Daarnaast moet de rode lamp zich bevinden in het midden van het ronde witte bord met rode rand en tekst "STOP", om rechtsgeldig te zijn. Een zaklamp met kegel is iets anders, en mag dan niet zo gebruikt worden, lijkt mij.
Dit is niet juist, een stopteken heeft zijn rechtsgeldigheid in de persoon die hem geeft. Die spiegelei is nooit omschreven als middel maar toegeschreven aan de te gebruiken personen daarmee gelijk een verbod voor onbevoegden om hem te gebruiken.
Verder is het op en neer bewegen van een cone geen stopteken, dat is bewust om tegen te gaan dat mensen stoppen terwijl wordt bedoeld dat mensen langzamer gaan rijden. In het donker is niet altijd te zien waar de lamp zich bevind tov de persoon die hem vasthoudt.  

Al jaren geleden werd er gepleit om een VKR altijd in het licht te zetten dmv bijv. een moblight en op veel langdurige klussen wordt dit ook al gedaan. Ook bij steeds meer spoedklussen staat de VKR tegenwoordig in een lichtbundel om juist verwarring tegen te gaan. Zelf bij een incident zet ik mijn auto zo neer dat ik in het licht van mijn auto zichtbaar ben.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.