Wat je leest is dat het verkeer vele malen veiliger is in Zweden dan in Nederland (ook berekend per miljoen inwoners). Nederland beweert dat de huidige regeling voor gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur leidt tot minder verkeersslachtoffers terwijl uit cijfers van de EC niets daarvan blijkt.
En als ik kijk naar Litouwen dan is er sprake van veel minder doden. Zo kan je heel veel kanten op redeneren. Zoals Red al opmerkt zit er nauwelijks verschil in, en daarnaast moet je veel meer gegevens meenemen zoals drukte op de weg, inrichting, voetgangers, ouderen in het verkeer, verkeershandhaving, gebruik van nieuwere auto's enzovoort.
Dan lees ik liever de factsheet waarbij meerdere onderzoeken geciteerd worden dan een niet onderbouwde uitspraak aan de hand van een rapport dat heel ergens anders over gaat.
Al scheelt het verbod maar 1 leven en tig zwaargewonden, dat zijn toch opa's, oma's, pappa's, mamma's, ooms, tantes, zonen en dochters van anderen, en misschien ooit wel van jou of mij.