Ik vind hem wel creatief Dion, maar je gaat dan bestuursrecht en strafrecht met elkaar mengen als je niet aan de vordering voldoet? En als je die inlichtingen nou niet kunt geven?
In de memorie van toelichting staat het volgende over 5:16:
in artikel 5.1.6 [5:16] opgenomen bevoegdheid om inlichtingen te vorderen, zal kunnen worden geëffectueerd doordat degenen aan wie de inlichtingen worden gevraagd, op grond van artikel 5.1.10 [5:20], eerste lid, verplicht zijn om medewerking te verlenen. De medewerking bestaat in dat geval uit het naar waarheid antwoorden. Men kan weigeren om antwoord te geven, voor zover men is onderworpen aan een geheimhoudingsplicht. Artikel 5.1.10 [5:20], tweede lid, biedt hiervoor een voorziening. Daarnaast geldt uiteraard ook ten aanzien van de in artikel 5.1.6 [5:16] vermelde bevoegdheid de algemene beperking van artikel 5.1.3 [5:13].
Bovendien zou de verplichting om antwoord te geven op de vraag van de toezichthouder impliceren dat hij/zij direct meewerkt aan de eigen veroordeling, kortom je komt in de knel met de (bij dit feit verplichte!) cautie. U hoeft geen antwoord te geven op mijn vraag, maar ik vorder u wel om eerlijk antwoord te geven.
5:19 gaat niet op, wel kun je deze gebruiken voor de inbrekerswerktuigen die in een auto worden vervoerd of idd goederen in een bus/vrachtauto. Je mag je bevoegdheden als toezichthouder niet gebruiken voor een (strafvorderlijk) onderzoek. Kan je een persoon als verdachte aanmerken dan gaan de bevoegdheden van een toezichthouder weer de kast in
Dus als je zoekt obv 5:19 en treft daarmee (illegale) goederen aan heb je een verdachte, als je verder gaat zoeken doe je dit obv 96b sv en niet meer 5:19.
Even kort uit de memorie van toelichting die te lang is om hier te plaatsen:
Lid 1 gaat over de naleving van voorschriften waaruit voortvloeit dat het vervoermiddel zelf aan bepaalde eisen moet voldoen (denk aan vervoer van dieren)
Lid 2 gaat over zaken die vervoerd worden IN het voertuig waarbij we een toezichthoudende taak hebben, denk dan idd aan inbrekerswerktuigen, de LPG tank etc.
m.i. is dit niet mogelijk voor de mobiele telefoon, die mag je immers bij je dragen en hoeft niet aan eisen te voldoen. Ik denk zelfs dat de bekeuring gewoon doorgaat als jij als OA niet het merk/type hebt ingevuld, ik ben het ook wel eens vergeten en heb de bon nog nooit terug gehad.
Ik denk dat het NIET mogelijk is om de telefoon te vorderen zoals de collega's in het filmpje doen, laat staan de persoon te fouilleren en het voertuig te doorzoeken.