Om ook een duit in het zakje te doen (en nee, ik typ dit niet op mijn mobiel vanachter het stuur van mijn auto).
Volgens mij is al lang vastgesteld, in verschillende onderzoeken, dat afleiding terwijl men een voertuig bestuurd een belangrijke, aanwijsbare oorzaak is van ongevallen. Het gebruik van een mobiele telefoon valt daar gewoon onder. Of het gebruik van een mobiele telefoon meer of minder bijdraagt dan andere soorten afleiding, zoals een navigatie systeem of de blauwe zwaailichten op de andere rijbaan, is minder duidelijk.
Dit literatuur onderzoek (PDF) van het SWOV geeft, volgens mij, een goed overzicht van wat wetenschappelijk bewezen kan worden verklaard en wat nog open vragen blijven. Daar wordt ook duidelijk gesteld dat het moeilijk is om, uit de literatuur, conclusies te trekken over het causale verband tussen ongelukken en de verschillende vormen van afleiding.
Daarop gebaseerd vraag ik me af of het wettelijk verbod op het gebruik van een mobiele telefoon terwijl men een voertuig bestuurd, wel "redelijk" of effectief is. Of dat het meer symbool wetgeving is.
Ik vind daarom het belachelijk dat men preventief controles gaat uitvoeren op het in de hand hebben van een mobiele telefoon achter het stuur.
Dat vind ik dan weer niet belachelijk. (Even los van je gebruik van het woord "preventief"....)
Afleiding in het verkeer is gewoon een belangrijke oorzaak van ongelukken, volgens mij is iedereen het daar wel mee eens. De Politie kan alleen gebruik maken van wettelijke voorschriften en bevoegdheden om hier iets aan te doen. De wetgeving beperkt zicht tot het verbieden van het gebruik van een mobiele telefoon, dus dan is dat het enigste wat de Politie effectief kan doen op dit punt. Bovendien veroorzaakt het een publieke discussie en geeft het aandacht aan een breder onderwerp, namelijk bestuurders die zich laten afleiden.