Het verbod op niet handsfree bellen achter het stuur is er gekomen vanwege de mening van de politiek dat de verkeersveiligheid hiermee verbetert. Uit niets blijkt dat dit waar is. Daarom kwalificeer ik deze maatregel als ordinair automobilistje pesten.
Misschien ben je zelf verkeersdeelnemer, misschien (nog) niet.
Mocht je het wel zijn, let dan eens op het volgende, hetgeen mij in het verkeer vaak opvalt.
- kom ik bij een op rood staand verkeerslicht achter een voorgesorteerde auto voor links- of rechtsaf aangereden. De auto valt al op doordat deze geen richtingaanwijzers gebruikt. Sta ik erachter; valt me op dat de bestuurder vooral veel naar beneden kijkt en af en toe opkijkt. Springt even later het licht op groen en de automobilist rijdt niet weg.
- rijd ik op de snelweg, zie ik achter me een auto met snelheid achteropomen en zonder richting me inhalen. Passerend blijkt de bestuurder een telefoontje in zijn hand te houden, hetgeen verklaart waarom hij zijn richtingaanwijzer niet kon bedienen. Hou zou een hem achteropkomende, hem inhalende auto dit hebben ervaren als hij "zomaar" een auto naar links op zijn rijstrook ziet afkomen???
Mijn ervaring: "hands on" bellen leidt tot hufterigheid en oponthoud voor overige weggebruikers en leidt soms tot gevaarlijke situaties.