Grote brand (woning) Westerstraat - Amsterdam 19-07-2013

Auteur Topic: Grote brand (woning) Westerstraat - Amsterdam 19-07-2013  (gelezen 5394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2013, 16:58:12
Als je bekend bent met hittestuwing, hoe snel je dit al oploopt, wat de gevaren zijn, dan zou je bij zware fysieke arbeid zelfs moeten aandringen op aflossing binnen een half uur. Los van de huidige temperaturen.

Zeggen dat je "ergens tegen moet kunnen" is pure stoerdoenerij met enorme risico's.

Vanuit volledige rust, kerntemp van 36,5 graad, uitrukken, betekent na 30 minuten traplopen in uitrukpak met ademlucht op al een kerntemp van 38,5 graden. Vanaf dan richt je al permanente schade aan aan je lichaam. En dan hebben we het nog niet eens over de risico's van concentratieverlies, duizeligheid, flauwvallen of zelfs overlijden. Bij de huidige temperaturen begin je zelfs met een veel hogere kerntemperatuur, waardoor je nog eerder aan je grenzen zit.

Dus ALS er al afgelost zou zijn na 30 minuten, zou ik juist mijn complimenten willen geven voor professioneel en veilig gedrag.


Ik blijf me verbazen voor de blindheid van brandweermensen voor de gevaren van hittestuwing


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2013, 19:11:22
Citaat van: Rood link=msg=1185495 date=1374591492
Als je bekend bent met hittestuwing, hoe snel je dit al oploopt, wat de gevaren zijn, dan zou je bij zware fysieke arbeid zelfs moeten aandringen op aflossing binnen een half uur. Los van de huidige temperaturen.

Zeggen dat je "ergens tegen moet kunnen" is pure stoerdoenerij met enorme risico's.

Vanuit volledige rust, kerntemp van 36,5 graad, uitrukken, betekent na 30 minuten traplopen in uitrukpak met ademlucht op al een kerntemp van 38,5 graden. Vanaf dan richt je al permanente schade aan aan je lichaam. En dan hebben we het nog niet eens over de risico's van concentratieverlies, duizeligheid, flauwvallen of zelfs overlijden. Bij de huidige temperaturen begin je zelfs met een veel hogere kerntemperatuur, waardoor je nog eerder aan je grenzen zit.

Dus ALS er al afgelost zou zijn na 30 minuten, zou ik juist mijn complimenten willen geven voor professioneel en veilig gedrag.


Ik blijf me verbazen voor de blindheid van brandweermensen voor de gevaren van hittestuwing
Een betoog met alle kernen van waarheid benoemd. O0
Hittestuwing is nog steeds een onderschat probleem. Zeker met deze buitentemperaturen loop je zo een hittestuwing op, daar hoef je niet veel voor te doen.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2013, 00:52:50
Citaat van: mallemiering link=msg=1185431 date=1374577619
Als we bij ons een inzet hebben, gaan we ook niet binnen een half uur aflossen. Je moet toch wel een beetje ergens tegen kunnen. Bijzondere omstandigheden uiteraard uitgezonderd, zoals de huidige weersomstandigheden..

Kleine tip van mijn kant; Ik zou als ik jou was de quote die je onder al jouw eigen berichten plaats (assumption is the mother of all fuck-ups) verwijderen of meer ter harte nemen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2013, 08:48:24
Kleine tip van mijn kant; Ik zou als ik jou was de quote die je onder al jouw eigen berichten plaats (assumption is the mother of all fuck-ups) verwijderen of meer ter harte nemen.

``Vind ik leuk`` !!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:00:24
Twee gewonden bij uitslaande woningbrand Westerstraat

http://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/?PrsBerIdt=821
19 juli 2013 - Amsterdam

Bij een brand in woning aan de Westerstraat zijn vrijdagavond twee personen gewond geraakt. Zij zijn overgebracht naar een ziekenhuis. Beide personen hebben rook ingeademd en één van hen liep ook brandwonden op.

De brandweer werd rond 23.40 uur gealarmeerd. Bij aankomst was er sprake van een felle, uitslaande brand. De brand woedde op twee bovenste etages. Bewoners van onder- en naastgelegen woningen moesten hun woning verlaten. De brandweer had het vuur snel onder controle. Het nablussen heeft nog enige uren in beslag genomen. Na een uur konden de meeste bewoners van de naastgelegen woningen hun huis weer in. De oorzaak van de brand is onbekend.
Samen sterk in de hulpverlening!