Casus zoals een leek die beleeft, want laten we eerlijk blijven, op het gebied van reanimatie ed blijven politieagenten leken..
Vorige week een melding van een reanimatie in een verzorgingstehuis. Stomtoevallig was ik met m'n maatje erg dichtbij, dus we knallen ook die kant op.
Buiten stond iemand ons gelukkig op te vangen en we werden naar een groot terras geleid. Daar lag een oude man in stabiele zijligging; had de verpleging al voor gezorgd. Familie stond ernaast en het eerste dat die riep is dat de patiënt niet gereanimeerd wenste te worden.. Shit, dat is al een casus op zich voor mij..
Er leek ademhaling te zijn, we zagen de borstkas bewegen en m'n collega voelde ook een pols, zij het een hele zwakke. De familie riep ook al meteen dat het slachtoffer al meerdere hartaanvallen had gehad, hersenschade had opgelopen, etc..
In de drukte van het volle terras vertrouw je toch graag op de apparatuur, het terras werd wel ontruimd maar dat duurt wel effe, en wilden we de aed gaan aansluiten. Op dat moment kwam de brandweer ook al binnengestormd en die stonden, net als ons, ook even in twijfel. We zagen wel dat de patiënt toch blauw begon te worden..
Achter ons kwam gelukkig een vrouw van de ambulance aanlopen en meteen kordaat: 'Staat er een verklaring op papier? Nee, dan gaan we eerst reanimeren. Dan zien we later wel verder..' De ketting was er niet, zeg maar..
De brandweer sloot een aed aan, de check begon en de reanimatie werd geadviseerd..
'Hij heeft nog een hartslag.'
'Niet belangrijk, reanimeren!' (Luister altijd naar kordate vrouwen, zeker in stresssituaties..)
Reanimeren dus.. Na 1,5 minuut oid een check:
'Geen schok geadviseerd, vang aan met reanimatie' oid.
De ambulancemedewerkster liet ons echter stoppen en zowaar, de patiënt ademde uit zichzelf..
Eerlijk is eerlijk; voor mij niet anders dan in het begin, maar kennelijk wel want de kleur kwam ook weer terug.
Einde van het verhaal: de patiënt werd ingeladen en richting ziekenhuis getransporteerd.. Hoe dat uiteindelijk is afgelopen weet ik niet.
Voor mij verwarrende elementen:
* Je vertrouwt op je eigen waarnemingen, maar ook op apparatuur.
Je constateert een hartslag, aed brult om reanimatie, maar ja, dat doet 'ie ook als ik 'm aansluit op een kerngezond iemand. Hij brult 't altijd wel, onbetrouwbaar dus eigenlijk..
* mening van familie is niet interessant; staat er niets op papier, dan ga je evengoed aan de slag al is 't slachtoffer 'opgeleefd'.
* reanimatie werd afgebroken zonder dat ik een positieve reactie bij de patiënt als hint zag; de GGD zag die kennelijk wel. Komt waarschijnlijk door de 'extra apparatuur' die zij nog aansloot.
Al met al vond ik 't een verwarrende casus die ik eigenlijk nog niet opgelost heb. Het was zeker niet m'n eerste reanimatie, maar voor mij wel de meest onbegrijpelijke (in alle opzichten).
Oftewel, schiet er maar op. Of beter; leg 't maar uit..