De AED is geen wondermachine voor leken die het gebruiken voor diagnostiek of als een soort machinale adviseur die je moet vertellen wat je moet doen. Dat politiemensen iemand die nog ademt en hartslag heeft uit voorzorg aan de defibrillator c.q. monitor hangt is absurd. Als je dat graag wilt doen moet je cardioloog gaan worden of zorgen dat je verpleegkundige wordt op de IC of CCU.
Het mag 'absurd' zijn, maar ik bevind me nou eenmaal niet in een gecontroleerde omgeving zoals een ok met een mensvriendelijke temperatuur, geen muziek en zonder schreeuwende mensen. Reanimaties doe ik tussen het langsrazend (vrachtwagen)verkeer, in de disco en buiten vol in de wind, regen, vorst en onweer.
Dat je daardoor sneller de 'hulp' van een aed inroept vind ik te begrijpen en te billijken. En als het niet te begrijpen is, ook goed. Het blijft echter wel de praktijk..
Ik wil 't ook wel laten en puur vertrouwen op m'n eigen waarneming, maar dan ga ik een keer gruwelijk de mist in:
'Sorry, ik dacht echt dat hij een hartslag had; bleek toch het trillende brugdek te zijn'.. Om maar een voorbeeld te noemen..
Ps: Nee, dank je! Cardioloog is niets voor mij. Daar zijn we het zeker over eens..
@René: De stabiele zijligging leek mij, in eerste instantie ook prima, maar de ambulance-vpk dacht er duidelijk anders over en waarom? Ik vrees dat ik daar nooit meer achter kom. Misschien was de 'verkleuring' van de patiënt de enige indicatie die zij nodig had, want verder controleerde ze niets en was ze totaal niet geïnteresseerd in een mogelijke hartslag. En dat is juist 1 van mijn vragen..
Volgende keer toch maar wat eerder de aed aansl... Grapje!