Reanimatie/wilsbeschikking/aed

Auteur Topic: Reanimatie/wilsbeschikking/aed  (gelezen 18166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2013, 20:44:57
Ik ben ook nog nooit een AED tegengekomen die aangeeft start reanimatie. Wel AED's die dingen zeggen in de richting van:
Geen schok geadviseerd, indien noodzakelijk start reanimatie.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2013, 21:08:33
Citaat
De AED is geen wondermachine voor leken die het gebruiken voor diagnostiek of als een soort machinale adviseur die je moet vertellen wat je moet doen. Dat politiemensen iemand die nog ademt en hartslag heeft uit voorzorg aan de defibrillator c.q. monitor hangt is absurd. Als je dat graag wilt doen moet je cardioloog gaan worden of zorgen dat je verpleegkundige wordt op de IC of CCU.

Het mag 'absurd' zijn, maar ik bevind me nou eenmaal niet in een gecontroleerde omgeving zoals een ok met een mensvriendelijke temperatuur, geen muziek en zonder schreeuwende mensen. Reanimaties doe ik tussen het langsrazend (vrachtwagen)verkeer, in de disco en buiten vol in de wind, regen, vorst en onweer.

Dat je daardoor sneller de 'hulp' van een aed inroept vind ik te begrijpen en te billijken. En als het niet te begrijpen is, ook goed. Het blijft echter wel de praktijk..

Ik wil 't ook wel laten en puur vertrouwen op m'n eigen waarneming, maar dan ga ik een keer gruwelijk de mist in:
'Sorry, ik dacht echt dat hij een hartslag had; bleek toch het trillende brugdek te zijn'.. Om maar een voorbeeld te noemen..

Ps: Nee, dank je! Cardioloog is niets voor mij. Daar zijn we het zeker over eens..

@René: De stabiele zijligging leek mij, in eerste instantie ook prima, maar de ambulance-vpk dacht er duidelijk anders over en waarom? Ik vrees dat ik daar nooit meer achter kom. Misschien was de 'verkleuring' van de patiënt de enige indicatie die zij nodig had, want verder controleerde ze niets en was ze totaal niet geïnteresseerd in een mogelijke hartslag. En dat is juist 1 van mijn vragen..

Volgende keer toch maar wat eerder de aed aansl... Grapje! 998765
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2013, 21:43:41
Mij is het vrij simpel geleerd. Geen ademhaling of een slechte ademhaling met een vrije luchtweg is reanimeren. Als de patiënt nauwelijks ademt en dan blauw aan loopt is het vrij simpel. Wat deze casus moeilijk maakt is de familie die roept dat er niet gereanimeerd moet worden terwijl niet te controleren is op dat moment of dat ook echt de wil van de patiënt is. Op papier is het dan makkelijk te zeggen om gewoon te reanimeren maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je dan met je geweten in twijfel komt.

Ik heb er eerlijk nooit op gelet wat de AED zegt maar volgens mij heb ik ook wel eens 'Start Reanimatie' gehoord uit zo'n apparaat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2013, 22:30:11
Na een schok zeggen de meeste inderdaad start reanimatie. Naar mijn weten zijn ze echter niet in staat te beoordelen of er gereanimeerd moet worden wanneer er geen schokadvies gegeven wordt. Ze zijn namelijk ontworpen om VT/VF te herkennen en zodra ze dat herkennen een schok te adviseren/toe te dienen. Niet als diagnose toestel om andere ritmes waarbij ook gereanimeerd moet worden maar geen schok gegeven dient te worden te herkennen. Heel simpel gezegd hebben ze maar 2 standen:
-Herken VT/VF, adviseer schok + dien toe. Daarna geeft hij de opdracht te gaan reanimeren.
-Herken geen VT/VF, geef geen schok, adviseer hulpverlener de patient verder te helpen. De tekst kan dan verschillen, maar gewoon de tekst start reanimatie zonder toevoeging "indien noodzakelijk" lijkt me  absurd en fout.

Simpel testje kan dit wel oplossen, sluit die specifieke AED eens aan op jezelf en kijk wat hij zegt. Hij zal geen schok geven/adviseren, maar als hij de tekst: start reanimantie geeft zonder "indien noodzakelijk" zou ik hem bij het grof vuil zetten :)


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2013, 22:44:41
Dat laatste wordt dan vervelend, want als ik 't aan collega's vraag komen die allemaal met hetzelfde antwoord: 'Volgens mij roept dat ding altijd 'start reanimatie'', zoals DiNozzo ook al aangeeft..

We zullen wel weer de goedkoopste uitvoering hebben..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2013, 22:47:02
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1184790 date=1374353081
Dat laatste wordt dan vervelend, want als ik 't aan collega's vraag komen die allemaal met hetzelfde antwoord: 'Volgens mij roept dat ding altijd 'start reanimatie'', zoals DiNozzo ook al aangeeft..

We zullen wel weer de goedkoopste uitvoering hebben..

weet je zo welk merk en type?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2013, 00:05:33
Citaat van: auditor link=msg=1184786 date=1374352211
Na een schok zeggen de meeste inderdaad start reanimatie. Naar mijn weten zijn ze echter niet in staat te beoordelen of er gereanimeerd moet worden wanneer er geen schokadvies gegeven wordt. Ze zijn namelijk ontworpen om VT/VF te herkennen en zodra ze dat herkennen een schok te adviseren/toe te dienen. Niet als diagnose toestel om andere ritmes waarbij ook gereanimeerd moet worden maar geen schok gegeven dient te worden te herkennen. Heel simpel gezegd hebben ze maar 2 standen:
-Herken VT/VF, adviseer schok + dien toe. Daarna geeft hij de opdracht te gaan reanimeren.
-Herken geen VT/VF, geef geen schok, adviseer hulpverlener de patient verder te helpen. De tekst kan dan verschillen, maar gewoon de tekst start reanimatie zonder toevoeging "indien noodzakelijk" lijkt me  absurd en fout.

Simpel testje kan dit wel oplossen, sluit die specifieke AED eens aan op jezelf en kijk wat hij zegt. Hij zal geen schok geven/adviseren, maar als hij de tekst: start reanimantie geeft zonder "indien noodzakelijk" zou ik hem bij het grof vuil zetten :)

Je vergeet het andere ritme waarbij ook gereanimeerd moet worden, ''ASYSTIOLIE''  de AED detecteert dat en geeft aan ''GEEN shock geadviseerd'' ''start reanimatie start nu''

Bij een sinusritme cq geen levensbedreigend ritme zal de AED nooit ""STAERT REANIMATIE'' aangeven
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2013, 01:07:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1184804 date=1374357933
Je vergeet het andere ritme waarbij ook gereanimeerd moet worden, ''ASYSTIOLIE''  de AED detecteert dat en geeft aan ''GEEN shock geadviseerd'' ''start reanimatie start nu''

Bij een sinusritme cq geen levensbedreigend ritme zal de AED nooit ""STAERT REANIMATIE'' aangeven

Wat ik bedoel is, herkennen AED's die ritmes (niet schokbaar, wel reanimatie behoeftig), uit de documentatie die ik doorgespit heb lijken ze alleen maar een onderscheid te maken tussen wel en niet schokbaar, maar niet te kijken naar wel of niet reanimeerbaar. Maar ik kan het mis hebben, daarom ben ik benieuwd welk type gebruikt is in deze casus :)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2013, 01:11:40
Citaat van: auditor link=msg=1184811 date=1374361629
Wat ik bedoel is, herkennen AED's die ritmes (niet schokbaar, wel reanimatie behoeftig), uit de documentatie die ik doorgespit heb lijken ze alleen maar een onderscheid te maken tussen wel en niet schokbaar, maar niet te kijken naar wel of niet reanimeerbaar. Maar ik kan het mis hebben, daarom ben ik benieuwd welk type gebruikt is in deze casus :)

Een asystolie wordt herkend als ''niet schokbaar EN als levensbedreigend ritme'' dat alleen voorkomt bij klinische dood en er dus gereanimeerd moet worden om biologische dood te proberen te voorkomen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2013, 08:39:40
Citaat van: DiNozzo link=msg=1184777 date=1374349421
Mij is het vrij simpel geleerd. Geen ademhaling of een slechte ademhaling met een vrije luchtweg is reanimeren.

Dat is veel te simpel. Ik train regelmatig mensen die een ehbo- en/of reanimatie-diploma hebben gehad van OK of NRR en die willen iedereen altijd direct reanimeren. Bij een shock, cva, trauma, verstikking noem maar op,... direct reanimeren en AED aansluiten.

Ik snap het wel want met de verkoop van AED's is snel veel geld te verdienen.

Ik train ze om altijd, bij iedereen consequent het ABCDE schema te volgen. De enige uitzondering is wanneer een volwassene plotseling, zonder aanleiding in elkaar zakt. Dan is de kans erg groot dat er gereanimeerd moet worden en dan is (na bewusteloosheid) het constateren van een gaspende of afwezige ademhaling voldoende om met reanimeren te starten.