Ik neem aan dat je reactie een macaber grapje is.
Voor de zekerheid toch maar een reactie:
Als je iemand maar snel genoeg adequaat beademt kom je niet in de reanimatiesetting en dat kan lang duren.
Hiervoor zijn in een hoop ziekenhuizen de SIT (spoed interventie teams) opgericht. Zoals al vaker is gezegd op het forum: Beademen is geen makkelijke ingreep, en zeker niet voor iedere afdelingsverpleegkundige weggelegd. Mocht iemand beademd moeten worden, dan moet deze persoon zeker naar de IC, en het kan nodig zijn om iemand op de afdeling al te intuberen. Hierbij in een reanimatiesetting terecht komen is zeker een reeel risico.
Daarbij is het het delay tussen respiratoire insufficientie en een circulatiestop soms een uur, soms 5 minuten, maar als je op een drukke afdeling ligt kan het zomaar gebeuren dat het erkennen van de insufficientie te laat plaats vindt.
Tot slot: Je verliest echt veel tijd als je eerst de beademingsballon laat halen en gaat beademen, en na een paar minuten besluit toch geen duidelijke circulatie te voelen. Dan maar een keer onnodig masseren. Voorbeeld: Een geintubeerde patient op de IC, aan de ritmebewaking, geen arterielijn, al een tijdje met lage tensies en de NIBD doet er lang over om te meten. Deze patient stopt ineens met ademen. Na 10 seconden apnoe heb ik borstcompressies laten starten, en hebben we 1 blok gereanimeerd en medicatie gebolust. Hierna was er (even) weer wat meer output.
Had deze patient echt een totaal verlies van output? Ik weet het niet zeker, maar om er zeker van te zijn dat de perifeer gegeven medicatie aan kwam, heb ik toch laten masseren. Als je blijft tensie meten tot je echt absoluut zeker weet dat er geen circulatie meer is, heb je de kansen van je patient toch aanzienlijk verkleind... 't is niet zo zwart/wit
Dus simpelweg stellen dat je 'gewoon' moet beademen is te kort door de bocht... Dat gezegd hebbende: Met het invoeren van het SIT-team (ja, ik weet dat de T al voor team staat, maar dit bekt gewoon beter) is het aantal reanimaties fors gedaald.