Reanimatie/wilsbeschikking/aed

Auteur Topic: Reanimatie/wilsbeschikking/aed  (gelezen 18509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 25 juli 2013, 11:59:06
Citaat van: Delta link=msg=1185961 date=1374741713
Dat gezegd hebbende: Met het invoeren van het SIT-team (ja, ik weet dat de T al voor team staat, maar dit bekt gewoon beter) is het aantal reanimaties fors gedaald.

Klopt, in de functie van reanimatiecoördinator ben ik daar zelf eind jaren 90 mee begonnen om binnen het ziekenhuis het reanimatieteam in een vroeg stadium te laten opdraven.


Citaat van: ED95 link=msg=1185968 date=1374743532
De meeste patienten die acuut collaberen en daarbij een ademstilstand hebben zijn reanimatiebehoeftig, de uitzonderlijke gevallen waar dat misschien niet zo is zijn zeldzaam.

Klopt, dat zei ik ook al eerder. Bij de rest moet je gewoon ABCDE volgen.

Citaat van: ED95 link=msg=1185968 date=1374743532
Daartegenover staand, het geven van compressies bij iemand die nog circulatie heeft leidt zelden tot ernstige complicaties, de meest voorkomende zijn rib en sternumbreuken.

Dat zijn dus wel degelijk zeer ernstige complicaties.


Is dat onderzoek naar carotispulsaties uit 96 wel eens herhaald?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 25 juli 2013, 12:27:59
Citaat van: René van der Helm link=msg=1185979 date=1374746346

Dat zijn dus wel degelijk zeer ernstige complicaties.


Daarom is het ook vertroebelend om de discussie van BLS te verschuiven naar ALS.

Het is bezwaarlijk als een leek een bewusteloos slachtoffer gaat reanimeren. Het is best lullig wakker worden met ribfracturen en klaplongen na je wegtrekkertje omdat een barmhartige, enthousiaste burger je even geholpen heeft.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #52 Gepost op: 25 juli 2013, 14:31:06
Het is ook lullig als je helemaal niet meer wakker wordt omdat men geen goede diagnose kon stellen en het daarom maar bij een stabiele zijligging heeft gelaten..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2013, 14:31:44
Ik ben waarschijnlijk wat onduidelijk geweest omtrent mijn commentaar op complicaties. Ernstige complicaties worden zelden gezien en hieronder worden sternum/ribfracturen of klaplong verstaan, er zijn ook casereports over corcontusie (hartkneuzing) beschreven. De studies die hiernaar gedaan zijn rapporteren echter een grote variatie hierin deels vanwege de studieopzet. Post mortem studies laten relatief meer fracturen zien, echter is dat te verklaren door de vaak langere duur van reanimatie of door leeftijd en onderliggende aandoeningen maar ook hier is de spreiding vrij groot.

Verder is de ABCDE een prima methode om een patiënt snel in te schatten, maar zodra mij het vermoeden op een circulatiestilstand bekruipt is een look listen feel met check van pulsaties de eerste stap. Heb ik wel tekenen van aanwezigheid van circulatie is het direct weer terug naar de ABCDE, zoniet aanvang BLS met aansluitend ALS en ritmecheck op de monitor en een geladen defibrillator zodra de elektroden bevestigd zijn.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #54 Gepost op: 31 juli 2013, 21:38:33
Citaat van: 024 link=msg=1184657 date=1374315720
Ik begrijp niet zo goed waarom er brandweer en politie komen opdraven in een verzorgings-/verpleegtehuis terwijl de verpleging van het tehuis ook aanwezig is. Ik begrijp dat ze een ambulance bellen; echter zou het een stuk simpeler zijn als de verpleging van het tehuis de dienstdoende verpleeghuisarts opbelt.

Verpleeghuisartsen en huisartsen van mensen in verzorgingstehuizen zouden eens moeten zorgen dat ze op papier zetten of iemand wel of niet gereanimeerd wil worden. Met name in verpleegtehuizen is er zelfs sprake van een groep patienten waarbij de arts zelf kan beslissen dat er niet meer gereanimeerd moet worden (zelfs als de familie het wel wenst).

Ik ben wel van mening dat huisartsen en verpleeghuisartsen in feite om de hete brij heen draaien. Gevolg is wel dat veel te vaak ambulancepersoneel en andere opgeroepen hulpverleners in dit soort lastige omstandigheden verzeild raken waarbij ze soms toch moet gaan reanimeren terwijl ze weten dat het eigenlijk zinloos is of niet meer gewenst is door de patient/familie.

Men kan ook intern in deze tehuizen bepalen wanneer en bij wie er direct 112 wordt gebeld. 112 bellen is automatisch dat er actie gaat volgen (i.c. reanimeren).

Ik haak hier even op in.
Het so was in/bij een verzorgingshuis. Verzorgingshuizen (zonder verpleeghuisafdelingen) kennen geen verpleeghuisarts; de cliënten krijgen gewoon zorg van de huisarts.
In de meeste verzorgingshuizen is het standaard dat een wel/niet reanimeerverklaring wordt opgesteld en opgenomen in het zorgdossier. Vaak is het nogeens duidelijk zichtbaar gemaakt dmv een groene of rode sticker op de zorgmap oid, zodat er niet gezocht hoeft te worden. Heeft een cliënt een niet-reanimerenverklaring in zijn dossier, dan hoeft/mag de verzorging niet meer te reanimeren.
Dit is echter een zaak van de verzorging en niet voor de familie/leken die op dat moment in de buurt zijn (al mag je hopen dat de familie van zo'n verklaring op de hoogte is en dit respecteert).
Kom je als vreemde/leek bij zo'n slachtoffer, dan heb je niets van doen met het zorgdossier en mag je niet afgaan op uitspraken van toevallig aanwezige familie ofzo. Het lijkt mij echter, dat de verzorging het overneemt en stopt, omdat zij wel het zorgdossier kennen en moeten volgen.

Vraag is dan, wie 112 gebeld heeft....

Al met al is zo'n verzorgingshuis best een lastige situatie. Ik werk zelf in een verpleeg/verzorgingshuis, dus ik ken de sector. Daarnaast heb ik een schoonmoeder van 91 met diverse ernstige aandoeningen, die in een verzorgingshuis zit maar die wil dus met alle geweld wèl gereanimeerd worden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken...


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #55 Gepost op: 30 januari 2015, 10:40:02
Laatste deel van dit topic samengevoegd met meer recente discussie over dit onderwerp.